-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1397
درخواست صدور اجراییه چک در اداره اجرای ثبت

 درخواست صدور اجراییه چک در اداره اجرای ثبت

قانونگذار در جهت حمایت از اعتبار اسناد تجاری و تمایل تجار برای استفاده از آن ضمانت اجرا و راه های وصول مخصوصی هم برای اینگونه اسناد خصوصاً چک تعریف نموده است.در حال حاضر چهار روش برای مطالبه وجه چک وجود دارد که به ترتیب اهمیت و کثرت استعمال عبارتند از : 1- شکایت حقوقی مطالبه وجه چک 2- درخواست صدور اجراییه از اجرای احکام حقوقی در خصوص چک های صیادی ثبت شده 3- شکایت کیفری اعلام جرم صدور چک بلامحل 4- درخواست صدور اجراییه از اداره اجرای ثبت.راه حل آخر که موضوع بررسی این مطلب هم هست با اینکه زمان زیادی از قانونگذاری و تاسیس آن می گذرد خیلی در بین عوام و افراد عادی جامعه شناخته شده نیست.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 1622

 

اجرای چک در اجرای ثبت

  • چک های صادره عهده بانک هایی که طبق قوانین در داخل کشور دایر شده با می شوند همچنین شعب آنها در خارج از کشور در حکم اسناد لازم الاجرا است و دارنده چک در صورت مراجعه به بانک و عدم دریافت تمام یا قسمتی از وجه آن به علت نبودن محل و یا به هر علت دیگری که منتتهی به برگشت چک و عدم پرداخت گردید می تواند طبق قوانین و آیین نامه های مربوط به اجرای اسناد رسمی وجه چک یا باقیماده آن را از صادرکننده وصول نماید.
  • شرط صدور اجراییه در خصوص چک های بانکی تطبیق امضای ذیل چک با امضای صاحب حساب می باشد که این مورد می بایستی در گواهینامه عدم پرداخت از سوی بانک مربوطه تایید شود.
  • در صورتی که عدم پرداخت وجه چک به علت عدم مطابقت امضای ذیل چک با امضای کسی که حق صدور چک را دارد باشد در اداره ثبت اجراییه صادر نخواهد شد لازم به ذکر است «اعلام جرم علیه صادرکننده چک بی محل به مقامات صلاحیت دار مانع درخواست صدور اجراییه برای وصول وجه چک از طریق اداره ثبت نخواهد بود مگر اینکه دستوری در این باره از طرف مقامات قضایی صادر شود».
  • پس از صدور اجراییه چک، دارنده چک می تواند ضمن اعلام انصراف از تعقیب عملیات اجرایی مطالبه استرداد لاشه چک را بخواهد در این صورت اگر اجراییه ابلاغ شده باشد حق الاجرا را باید بپردازد و در این مورد پرونده مختومه محسوب است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.