-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 18 مهر 1399
نمونه متن دادخواست مطالبه نفقه زن (زوجه)

 نمونه متن دادخواست مطالبه نفقه زن (زوجه)

منظور از نفقه هزینه های زندگی یا به طور دقیق تر هزینه خوراک، پوشاک، مسکن و درمان است.پرداخت هزینه های نفقه فرزندان و زن بر عهده شوهر و پدر است و اگر شوهر و پدر به این وظیفه عمل ننمایند امکان الزام و اجبار از سوی افراد ذینفع نفقه وجود دارد.هم چنین فرد واجب النفقه (ذینفع نفقه) می تواند با مراجعه به دادسرا علیه پدر و شوهر تقاضای اعمال مجازات بنماید به عبارت اخری عدم پرداخت نفقه هم مسئولیت حقوقی و مدنی دارد و هم مسئولیت کیفری داشته و جرم است در ادامه مطلب به نکات مهم و نحوه تنظیم دادخواست حقوقی نفقه اشاره می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 75511

 

متن دادخواست مطالبه نفقه

شماره 1 - متن دادخواست نفقه به شورای حل اختلاف

ریاست محترم شورای حل اختلاف

با سلام

احتراما مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحصار عالی می رساند؛

به موجب سند ازدواج شماره ........... درتاریخ 1386/09/29 موکل به عقد دایم آقای .......... درآمده است لکن متاسفانه به مدت بیش از دو سال است که زوج منزل و زندگی مشترک را ترک کرده و از پرداخت نفقه و تامین مصادیق آن (مسکن مناسب، خوراک، پوشاک، هزینه های درمانی و ...) به موکل امتناع می نماید فلذا با عنایت به مراتب فوق و با توجه به دلایل و مدارک ابرازی تقاضای صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه و عندالزوم ارجاع امر به کارشناس مربوطه مورد استدعا می باشد.

 

 

شماره 2 - متن دادخواست مطالبه نفقه ایام گذشته

ریاست محترم (شورا / دادگاه)

با سلام

احتراما به استحضار می رساند موجب سند نکاحیه شماره .............. مورخ ............ موکل به عقد دائم خوانده درآمده است . متاسفانه خوانده از تاریخ ............. از پرداخت هرگونه نفقه و تامین مایحتاج زندگی مشترک امتناع ورزیده است .

نظر به اینکه طبق ماده 1106 قانون مدنی ، نفقه زوجه در صورت تمکین بر عهده زوج می باشد و از آنجا که زوجه در منزل مشترک و در تمکین همسر است و علاوه بر آن طبق ماده 1206 قانون فوق الذکر، نفقه بر عهده زوج است . لذا با تقدیم دادخواست و مستندات مربوطه از مقام محترم قضائی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام گذشته به انضمام کلیه خسارات دادرسی با ارجاع امر به کارشناسی مورد استدعاست.

 

 

شماره 3 - متن دادخواست مطالبه نفقه و تامین خواسته 

ریاست محترم ( شورا / دادگاه )

با سلام

احتراما به استحضار می رساند موکل اینجانب به استناد عقدنامه شماره ............ مورخ ............. به عقد دائم خوانده درآمده است

لکن زوج با ممانعت از ورود زوجه به منزل و علیرغم تمکین او ، از پرداخت نفقه از تاریخ ........... لغایت ......... به مدت ................. ماه استنکاف نموده است.لذا به استناد مواد 1106 و 1107 قانون مدنی صدور رای به الزام خوانده با پرداخت نفقه مورد استدعاست .(به انضمام خسارات دادرسی) ضمنا با توجه به اینکه خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی بدوا صدور قرار تامین خواسته و اجرای آن قبل از ابلاغ  قانون مدنی 117 آن قانون مورد تقاضاست.

 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل برای طلاق و مطالبه نفقه 

ثبت امتیاز
نظرات

جمعه, 20 آبان,1401

پری

سلام وقت بخیر آیا میشه مراحل نفقه را بدون وکیل پیش برد و به نتیجه دلخواه رسید؟ همسرم چیزی به نام نداره ولی شغلش ازاد هست و در آمدش خوبه .ممنون میشم پاشخگو باشید.


پاسخ وکیل:
با سلام
بله می شود بدون وکیل هم برای نفقه شکایت کرد.پیش بینی نتیجه یک پرونده کار غیر ممکن است به خصوص با این اطلاعات کمی که داده اید.توصیه می کنیم برای مشاوره و اطلاع از حقوق خود حتما حضوراً به یک وکیل مراجعه کنید.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.