-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 28 فروردین 1400
متن شکایت و حکم دادگاه کیفری - تهدید - توهین و فحاشی

 متن شکایت و حکم دادگاه کیفری - تهدید - توهین و فحاشی

در طبقه بندی جرایم توهین، تهدید و فحاشی در دسته جرایم علیه حیثیت اشخاص قرار می گیرد. ملاک تشخیص توهین، عرف است؛ یعنی لفظ به کار برده شده عرفاً باید واجد اهانت به طرف یا توهین باشد. به عنوان مثال عرف واژه بی ادب را توهین نمی داند ولی مثلاً نسبت دادن صفات حیوانی به یک انسان می تواند واجد وصف توهین باشد. همچنین باید توجه داشت که گاهی اوقات توهین خود، مشمول عنوان مجرمانه خاص دیگری می شود مثل قذف یا افترا. طبیعتاً مطابق مقررات راجع به همان جرم باید تحت رسیدگی و تعقیب قرار گیرد. تهدید نیز زمانی جرم بوده و قابل تعقیب و مجازات است که عمل مورد اشاره مرتکب اولاً که غیر قانونی باشد ثانیاً قابل انجام باشد و ثالثاً جان یا آبروی قربانی را هدف بگیرد؛ به تعبیر دیگر فقط تهدید به کشتن و بردن آبرو جرم است.

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 78600

توهین و فحاشی

 

شکواییه تهدید و توهین

شاکی : آقای سیدعلی ...... فرزند سید تقی به نشانی استان تهران - خیابان امیریه .............. .

مشتکی عنه : آقای ابراهیم ....... فرزند حسین به نشانی تهران.ستارخان ................ .

موضوع جرم : تهدید و توهین

تاریخ وقوع جرم : 96/09/12

محل وقوع جرم : تهران

دلایل و منضمات :

1- گزارش نیروی انتظامی

2- استعلام از اداره مخابرات

3- پرینت پیامک ها

متن شکواییه تهدید و توهین :

ریاست محترم دادسرای تهران

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار می رساند مشتکی عنه از طریق پیامک با به کار بردن لفظی زشت و ناپسند و غیر اخلاقی (پرینت تصویر پیامک ضمیمه شکواییه است) اینجانب را مورد توهین و تهدید قرار داده است که بدین وسیله تقاضا می شود ضمن دستور انجام تحقیقات لازم، حکم و دستور مقتضی از سوی آن مرجع صادر شود. لازم به ذکر است مشتکی عنه برادر همسر سابق من بوده و به جهت مشکلات خانوادگی ما اقدام به، به کار بردن این الفاظ و اینگونه تهدیدات نموده است.

 

رای دادگاه تهدید و توهین

شماره دادنامه : ‎......
‏شعبه : ۱۱۶۷ دادگاه كيفري دو مجتمع قضايي بعثت تهران
شماره پرونده : ......

شاکی:
1- آقای سیدعلی ...... فرزند سیدتقی به نشانی استان تهران - خیابان امیریه .............. .
مشتکی عنه :
1- آقای ابراهیم ....... فرزند غلام حسین به نشانی تهران.ستارخان ................ .
اتهام ها :

1- تهدید

2- توهین
گردشکار: به تاریخ ۹۶/۱۰/۱۱در وقت رسیدگی /فوق العاده جلسه شعبه ۱۱۴۷ دادگاه کیفری دو تهران تشکیل است پرونده تحت نظر قرار دارد دادگاه با اعلام ختم دادرسی به شرح ذیل اقدام به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه تهدید و توهین

در این پرونده در خصوص اتهام متهم آقای ابراهیم ... فرزند حسین دائر بر۱- توهین ۲- تهدید مطرح جهت رسیدگی است. با توجه به اورق و محتویات پرونده از جمله شکایت شاکی, گزارش نیروی انتظامی, کیفرخواست صادره از طرف دادسرا و استعلام از اداره مخابرات و ملاحظه پرینت پیامک ها و اقرار ضمنی متهم بنابر مراتب فوق دادگاه انتساب بزه را به متهم محرز و مسلم می داند . فلذا به استناد مواد ۶۶۹ و۶۰۸ قانون مجازات اسلامی با رعایت ماده ۱۳۴ همان قانون حکم بر محکومیت متهم راجع به اتهام اول به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و راجع به اتهام دوم به تحمل دو سال حبس تعزیری که به لحاظ تعدد و با لحاظ قرار دادن ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد، قابلیت اجرایی دارد صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری است که ظرف مهلت ۲۰ روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

 

لایحه تجدیدنظرخواهی - جرم تهدید و توهین

ریاست محترم و مستشاران معزز دادگاه تجدیدنظر تهران
با سلام و تحیات؛

احترما عطف به پرونده کلاسه .... به کالت از آقای ابراهیم..... در مقام تجدیدنظرخواهی از دادنامه صادره از شعبه ۴۱ دادگاه کیفری دو موارد ذیل را به استحضار عالی می رساند:

1- شاکی محترم مورخ ساعت ۲۲:۱۵ پیامکی از موکل دریافت نموده با مضمون اینکه اگر بار دیگر به منزل خواهرش مراجعه شود ایشان برخورد خواهند نمود اما همین جمله را به علت عصبانیت با لحن تندی بیان کرده است که در این خصوص چند نکته مهم وجود دارد:

1-1- نام برادر موکل کمیل و نام شاکی علی می باشد که در دفترچه تلفن موکل, این دو اسم کنار هم ذخیره شده اند. متاسفانه برادر موکل اعتیاد به مواد مخدر داشته و جهت تامین هزینه آن بارها به درب منزل خواهرشان مراجعه نموده است.آن شب نیز ایشان همین کار را تکرار کرده و خواهرشان به موکل مراجعه برادرشان را خبر داده. موکل چند بار با برادرش تماس گرفته اما ایشان پاسخ نداده و لذا از شدت عصبانیت آن پیامک را به ایشان فرستاده اما متاسفانه به علت عصبانیت و نداشتن تمرکز اشتباها به جای کمیل پیامک را به شاکی که دادماد سابقشان می باشد. فرستاده است. پس از آن نیز با شاکی تماس گرفته تا عذرخواهی نماید اما ایشان پاسخ نداده اند.

2-1 - شاکی محترم در اظهاراتشان مدعی شده اند که همسر سابقشان یعنی خواهر موکل آپارتمان ایشان را قبل از جدایی به نام خود زده و آن شب ایشان به درب منزل وی مراجعه کرده تا با همسایه ها در این زمینه صحبت نمایند.سوال اینجاست که آیا ایشان ساعت ۲۲:۱۵ شب می خواستند مشکلشان را آن هم با همسایگان حل نمایند؟ ايشان چند ماه قبل از همسرشان جدا شده بودند و اظهار کرده اند که از طریق قانوني در حال حل کردن مشکل آپاتمانشان می باند. بارین مراجمه به درب منزل همسر سایق به دلایل فوق معنی نداشته و ایشان اصلا به آنجا مراجعه نکرده اند. از طرف دیگر ایشان هیچ گونه دلیلی مبنی
بر اينکه آن شب به منزل همسر سابقشان مراجعه کرده ده رئه نکرده اند. کما اینکه اگر شاکی آن شب به منزل همسر سابقش مراجعه کرده و باعث اذیت و آزار می شدء قطعا همسرشان با پلیس 110 تماس می گرفت با حداقل همسایگان متوجه داد و فریاد آن ها می شدند در حالی که هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده است.

3-1 - شاکی محترم و خواهر موکل, توفقی از یکدیگر جدا شده اند اما ایشان بعد از واگاری آپارتمان به همسرش پشیمان شده و در پی پیدا کردن راه حلی جهت بازگرداندن آن بوده است و از هر راهی جهت نيل به هدفش استفاده می کند. حال که موکل از بد شانسی پیامک اشتباهی به ایشان فرستاده, از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده و خواسته با تحت فشار قرار دادن موکل و خواهرش. آپارتمان خود را برگرداند.

2- از سوی دپگرمتتی که به خط شاکی محترم ارسال شده از سوی دادگاه محترم بدوی به عنوان توهین و تهدید محسوب شده که اين امر دارای چند اپراد به شرح ذیل می باشد؛

1-2- متاسفانه متن فرستاده شده بی ادبانه بوده و محتوای ناپسندی دارد اما در زابن و فرهنگ عامیانه. موقع عصبانیت و دعوا مورد استفاده قرار می گیرد و منظور از آن همیشه آسیب رساندن به طرف مقابل نیست و خشم و عصبانیت مانع ادای مودبانه منظور شخص می شود. از آنجائی که نیت. قابل رویت و اثبات نیست لذا نمی توان گفت که قطع به یقین موکل؛ قصد آسیب رساندن به شاکی را داشته کما اینکه مخاطب ایشان برادرش بوده و نه شاکی.

2-2- .در انتهای جمله موکل واژه ای به نام هرم زاده ذکر شده که دادگاه محترم آن را توهین محسوب کرده است. هرچند چنین به ذهن متبادر می شود که منظور از آن واژه حرام زاده بوده اما در هر صورت در متن پیامک» هرم زاده ذکر شده که اولا کاملا بی معنی می باشد و تنب مخاطب آن برادر موکل بوده و نه شاکی و همین امر موجب ایجاد ظن در نظر دادگاه محترم شده و لذا با توجه به حاکمیت قاعده درء و نیز اصل تفسیر مضیق و به نفع متهم. واژه به کار برده شده نمی تواند توهین و در عین حال قابل مجازات محسوب شود.

3- شاکی و همسر سابقشان دچار مشکلاتی بودند که منجر به جداییشان از چند ماه قبل شده اما این مشکلات همچنان ادامه دارند و حال شاکی محترم با وارد کردن موکل به این جرپانات و وارد آوردن فشار به ایشان در پی تلافی از همسر سابقشان هستند

4- همانطور که مستحضرید مجازات باید برای مجرم و جامعه فوایدی داشته باشد. موکل بر اساس پیامکی که از روی بدشانسی به اشتباه به شاکی فرستاده به دو سال حبس و نیز شلاق محکوم شده است. این در حالي است که ایشان متاهل و دارای دو فرزند می باشد و مجازات تعیین شده به حدی سنگین است که یقیناً موجب بروز مشکلات عدیده ای برای خانواده موکل شده و به علت سابقه دار شدن قطعا باعث بیکاری ایشان و در نتیجه از هم پاشیدگی خانواده اش خواهد شد. لذا اجرای اين مجازات نه تنها فایده ای نخواهد داشت بلکه باعث افزايش معضلات یک خانواده و در نتیجه از هم پاشیدگی آن نیز خواهد شد. به ویژه آن دست خواهد داد.
5- عالیجنابان معزز, با توجه به توضیحات فوق. در راستای رعایت اصل انصاف. استدعا دارد با سعه صدر بیشتری به موضوع رسیدگی و موکل را در جهت حفظ کانون خانواده و موقعیت اجتماعی و جلوگیری از ایجاد سوء پیشینه یاری نمائید.

باتشکر مسعود محمدی

 


رای دادگاه تجدیدنظر تهدید و توهین

شماره پرونده : ....
شعبه : 41 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

پرونده کلاسه : ..........

تحدیدنظرخواه : آقای ابراهیم ..... فرزند غلام حسین با وکالت مسعود محمدی به نشاني : خیابان فاطمی.میدان گلها ............ .

تجدیدنظرخوانده : آقای سيدعلي ....... فرزند سيدتقي به نشاني استان تهران .خیابان امیریه ...................... .

اتهام ها:

1- توهین به اشخاص عادي   

2- تهدید

بسمه تعالی

گردشکار : بتاریخ 38/6/2 شعیه 1دادگاه تجدیدنظر استان تهران باتوجه به محتویات و مندرحات و انجام مشاوره ختم دادرسی را اعلام و بشرح زیر میادرت به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه تجدیدنظر تهدید و توهین 

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ابراهیم ..... فرزند غلام حسین با وکالت آقای مسعود محمدی نسبت به دادنامه شماره ..... مورخ 96/10/11 صادره از شعبه 1147 دادگاه کیفری دو تهران که به موحب آن تجدیدنظرخواه در اتهامات توهین و تهدید موضوع شکایت تجدیدنظرخوانده آقای سيدعلي ..... فرزند سيدتقي به تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری از حیت ارتکاب بزه توهین و نیز به دو سال حبس تعزیری از حیت ارتکاب بزه تهدید محکومیت يافته است تجدیدنظرخوانده در بیان شکایت به ارسال پیامک تلفنی بشرح متن شکوانیه استناد که از ناحیه تجدیدنظرخواه مورد انکار واقع نگردیده است لکن ارسال حمله مذکور را ناشی از اشتباه در نام گیرنده پیامک اعلام داشته است که موجه و مدلل نمی باشد لهذا دادگاه بدوا در خصوص اعتراض مطروحه از اتهام توهین نظربه اقاریر مطروحه تجدیدنظرخواهی را وارد ندانسته مستفاد از بند الف ماده 455 از قانون آئین دادرسی کیفری حکم بر رد تجدیدنظرخواهی صادر و اعلام مینماید لکن دادگاه در خصوص اعتراض تجدیدنظرخواه در اتهام تهدید با ملاحظه لایحه اعتراضیه و مفاد الفاظ بکار برده شده از ناحیه تجدیدنظرخواه را ناشی ازعصبانیت و توهین تلقی نموده و بکارگیری آن را غیرموثر در تهدید جسمی شاکی تشخیص داده
در نتیجه با قبول تجدیدنظرخواهی با مستفاد از بند (ب) ماده 455 از قانون آئین دادرسی کیفری ضمن نقض دادنامه معترض عنه در اين بخش با رعایت ماده 4 قانوث مذکور حکم بر برائت تجدیدنظر خواه صادر و اعلام می دارد رای صادره قطعی است.

مستشاران شعبه 41 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.