-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 آبان 1402
انواع طلاق از حیث قابلیت رجوع (بائن و رجعی) و متقاضی آن

 انواع طلاق از حیث قابلیت رجوع (بائن و رجعی) و متقاضی آن

طلاق را از جهات مختلفی می توان تقسیم بندی نمود؛ از حیث قابلیت رجوع ، از حیث متقاضی و از جهت منشأ کراهت و مواردی از این دست. از حیث قابلیت رجوع طلاق به طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می شود طلاق رجعی آن است که در هر حال شوهر بتواند در دوران عده با رجوع، طلاق را منتفی نماید. در طلاق بائن اصولا برای شوهر حق رجوع نیست.ساده ترین شکل وقوع طلاق زمانی ست که زن و شوهر بر مساله طلاق توافق داشته باشند و دیگر مایل به ادامه زندگی با هم نباشند. این نوع طلاق به طلاق توافقی معروف است که از اختیار مرد در طلاق ناشی می شود.نوع دیگر طلاق که اساس تمام قوانین طلاق می باشد طلاق به خواست و اراده مرد است.طلاق از طرف زوجه که این نوع طلاق تنها در صورتی است که زوجه یکی از شروط ضمن عقد را داشته باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2944

طلاق

 

انواع طلاق به جهت متقاضی آن

طلاق توافقی

سومین نوع طلاق که در قانون مدنی به آن اشاره ای نشده اما  با توجه به اصل آزادی اراده ها و مستندا به ماده 10 قانون مدنی می توان آن را در ذیل انواع طلاق قرار داد طلاق توافقی است. به این صورت که زوجین با توافق بر سر مهریه، نفقه ، اجرت المثل ایام زوجیت و حضانت فرزند به صورت مشترک وارد مراحل طلاق می شوند.

به تعبیر دیگر میتوان گفت طلاق توافقی همان طلاق خلع یا مبارات است که درخواست طلاق از طرف زن بوده و مالی را جهت بخشش پیشنهاد می دهد و مرد نیز با پذیرش مابذل (مال بخشیده شده) رضایت به طلاق می دهد.

 

طلاق خلع  

در توضیح طلاق خلع باید بیان داشت: زن به دلیل تنفر یا کراهتی که از شوهرش دارد حاضر است مالی که که معادل یا کمتر یا بیشتر از مهریه است به او ببخشد و در مقابل این بخشش از او جدا شود. تا وقتی که زن از بخشش رجوع نکرده طلاق بائن است و به محض رجوع از بخشش طلاق رجعی می شود.

 

طلاق مبارات

 در طلاق مبارات کراهت بین دو طرف حاصل شده و ادامه زندگی برای هر دو طرف امکان ناپذیر است. در این نوع طلاق زن مقداری از مهر خود را که نمی تواند مازاد بر مهریه اش باشد را می بخشد و صیغه طلاق جاری می شود

4- سومین طلاقی که بعد از سه وصلت متوالی به عمل می آید اعم از آنکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید. به این صورت که مرد بعد از دو طلاق از همسرش در سومین طلاق وی، حق رجوعش را از دست می دهد و طلاق به صورت بائن در می آید

5- طلاقی که در نتیجه عسر و حرج زن (حالتی که زن از ادامه زندگی با همسر خود عاجز و ناتوان شده ) و اثبات این این عسر و حرج در دادگاه صورت می گیرد نیز طلاق بائن است.

 

طلاق از طرف مرد

مرد حق طلاق دارد و می تواند در هر زمانی برای طلاق همسرش اقدام کند ولی این به آن معنی نیست که حق و حقوقی به زن تعلق نگیرد بلکه مرد زمانی می تواند زن را طلاق دهد که تکلیف حق و حقوق زن را مشخص و پرداخت کند که این حق و حقوق عبارتند از: مهریه، نفقه، اجرت المثل، شرط تنصیف دارایی.

یکی از نکات حائز اهمیت در زمانی که طلاق از سوی مرد صورت می گیرد؛ اگر درخواست طلاق مربوط به بدرفتاری زن نباشد در این صورت زوج نصف اموالی که بعد از عقد نکاح حاصل شده است را باید طبق دستور دادگاه به زن پرداخت کند.

 

طلاق از طرف زن

در حالت کلی زن حق طلاق ندارد و حق طلاق به مرد داده شده است مگر در صورتی که زن یکی از موارد زیر را داشته باشد:

1- در مواردی که قانون به زن حق تقاضای طلاق داده است که همان شروط 12 گانه ضمن عقد ازدواج میباشد.
2- در مواردی که زن به صورت شرط ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر وکالت بلاعزل برای اجرای صیغه طلاق گرفته باشد.

 

 

تعریف طلاق بائن و طلاق رجعی

بر اساس ماده 1143 قانون مدنی ایران طلاق بر 2 نوع است: طلاق بائن و طلاق رجعی. تفاوت طلاق بائن و طلاق رجعی در امکانی است که برای رجوع مرد به زن (با هر لفظ یا عملی البته به شرط قصد رجوع) تعیین شده.

 

طلاق رجعی

به این صورت که در طلاق رجعی در مدت عده (مدتی که تا پایان یافتن آن زنی که عقد نکاح او منحل شده نمی تواند شوهر دیگری اختیار کند که مدت این عده سه طهر است) این تعویق در طلاق به زوجین اجازه می دهد تا  بیشتر به پیامد و نتایج تصمیمی که گرفته اند بیندیشند.

لازم به ذکر است که زن در مدت عده طلاق رجعی در حکم زوجه است بنابر این همچنان تمام آثار زوجیت پابرجاست. برای مثال: شوهر در این مدت باید به زن نفقه بدهد و در صورت فوت ، زوجین از یکدیگر ارث می برند.

 

طلاق بائن 

اما در طلاق بائن برای مرد حق رجوع وجود ندارد و تمام آثار زوجیت پس از جاری شدن صیغه طلاق از بین می رود. طلاق بائن انواعی دارد :

1- طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.

2- طلاق زن یائسه

3- طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض (مالی که ضمن طلاق بخشیده شده باشد) نکرده باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.