-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 25 فروردین 1402
روند رسیدگی به طلاق توافقی در دادگاه - 1402

 روند رسیدگی به طلاق توافقی در دادگاه - 1402

طلاق توافقی همان گونه که از نامش پیداست در واقع طلاقی است که هر دو طرف بر آن راضی بوده و در خصوص مسایل ناشی از زناشویی و زندگی مشترک از قبیل مهریه، نفقه و حضانت و غیره توافق نموده اند.از لحاظ حقوقی طلاق توافقی در واقع طلاق خلع است یعنی زن به واسطه كراهتی كه از مرد دارد باید مالی كمتر، معادل یا بیشتر از مهریه خود را به مرد بدهد تا او را راضی به طلاق نماید.از آن جا که هیچ نوع طلاقی حتی طلاق توافقی بدون حکم دادگاه قابل ثبت نیست برای گرفتن طلاق توافقی زن و شوهر باید به همراه شناسنامه و کارت ملی و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم درخواست را تکمیل و همه موارد و مسایل مانند حضانت و نگهدای فرزند مشترک، ملاقات او و امور مالی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه و غیره را مشخص كنند.به جز این در سالهای اخیر طلاق توافقی از طرف حاکمیت با محدودیت هایی مواجه شده است که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2257

مراحل طلاق توافقی

 

روند رسیدگی طلاق توافقی در دادگاه

پس از تصمیم قاطع بر طلاق و توافق بر سر مسائل ناشی از زندگی مشترک منطقی ترین کار به جای جنگیدن و فرسایش ، تقدیم دادخواست طلاق توافقی است.در حال حاضر و در سال 1402 متقاضیان طلاق توافقی با محدودیت هایی مواجه هستند و باید مراحل زیر را تا حصول نتیجه طی نمایند.

 

ما به عنوان وکیل دادگستری به هیچ وجه زوجین را در شرایط عادی توصیه به طلاق نمی نماییم.ولی گاهی از نظر عقلی طلاق بر جنگ های طولانی مدت و فرسایشی و گروکشی زوجین ، ترجیح دارد و انتخاب آن عین مصلحت و تدبیر است.

 

 

به طور خلاصه و به تفکیک مراحل رسیدگی به طلاق توافقی از سال 1402 به بعد را چنین می توان توصیف نمود :

 

1- ثبت نام و حضور در جلسات مشاوره و غربالگری 

ابتدا به سایت اینترنتی  https://zaman.behzisti.net مراجعه نموده و در آنجا ثبت نام نمایید و سپس در 6 جلسه مشاوره وغربالگری قبل از طلاق توافقی به همراه همسر خود حاضر شوید.اگر از نظر مشاور و کارشناس اصلاح رابطه شما ممکن و میسر نباشد نامه ای تحت همین عنوان به شما داده می شود.

 

2-  مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تقدیم دادخواست طلاق توافقی 

اصولا برای دادخواست طلاق توافقی چون نوع آن خلع یا مبارات است حضور زن به تنهایی کفایت می کند.ولی ممکن است زوجین با هم توامان و در یک فرم درخواستشان را ثبت کنند (طلاق مبارات) ولی اینکه فقط مرد به تهایی دادخواست بدهد هر چند که قابل انجام است و حتی ممکن است سریع هم انجام شود ولی اسم آن طلاق خلع یا مبارات (توافقی) نیست.در فرض اخیر اگر زن در محکمه به مرد ملحق شده و به طلاق رضایت دهد اصولا باید گزارش اصلاحی صادر شود و نوع طلاق رجعی است.

 

3- مراجعه به شورای حل اختلاف و شرکت در جلسه سازش

مطابق یک رویه اصولاً تمامی پرونده های خانوادگی که در شرایط رسیدگی دادگاه خانواده هستند قبل از ارجاع به دادگاه خانواده صالح به شورای حل اختلاف می روند و این شورا نیز با دعوت طرفین در جهت ایجاد سازش تلاش می نماید.نتیجه عدم سازش یا عدم حضور طرفین، ارسال پرونده به دادگاه خانواده جهت رسیدگی است.

 

4- مراجعه به دادگاه خانواده و پیگیری جریان پرونده

پس از ارسال پرونده از شورا به دادگاه خانواده مراجعه و پیگیری نوبت رسیدگی و اطمینان از تکمیل پرونده و جریان آن بی تاثیر نیست.

 

5- شرکت در جلسه رسیدگی

ممکن است در مرحله مراجعه و پیگیری جریان پرونده دادگاه اختیار مراجعه زوجین را به خود انها بدهد و یا حتی در همان روز اقدام به تشکیل جلسه و صدور حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش (حسب مورد) بنماید. و یا اینکه وقت مشخصی برای حضور تعیین نموده و به طرفین ابلاغ کند.چون نوع طلاق، توافقی است عدم حضور و همراهی طرف دیگر موجب منتفی شدن و رد دعوا است.حضور طرفین نیز البته خود به تنهایی کافی نیست؛ رضایت بر طلاق و توافق بر سر مسائل ناشی از زوجیت مانند حضانت، نفقه، جهیزیه، مهریه و هدایا ضرورت دارد.

البته ممکن است قاضی موارد غیر از مهریه، نفقه و حضانت را مسکوت گذاشته و موکول به تقاضای بعدی طرفین نماید ولی سه مورد ذکر شده را حتماً باید تعیین تکلیف نماید.مسئله مهم و عنصر ضروری در طلاق توافقی این است که توافق زوجین تا پایان برقرار باشد.

 

6- صدور حکم و نامه قطعیت

همیشه چنین نیست که به محض تشکیل و پایان جلسه رسیدگی در همان مجلس حکم صادر شود هر چند که روش بسیاری از قضات نیز صدور آنی دادنامه و ابلاغ در همان جلسه به طرفین است.در هر حال مسئله مهم گرفتن نسخه برابر اصل شده حکم دادگاه و گواهی قطعیت آن است.

 

 

شرایط طلاق توافقی

 

7- مراجعه به آزمایشگاه برای گواهی عدم بارداری

مطابق شریعت اسلام که قانونگذار نیز از آن تبعیت نموده ، طلاق در دوره بارداری جایز نیست و در صورت بارداری زوجین جریان صیغه به پس از زایمان موکول می شود.در نتیجه در عمل دفترخانه ها برای اجرای صیغه و ثبت آن آزمایش خون مبنی بر عدم بارداری را خواهند خواست.

 

نکته - بعضی از محاکم برای صدور حکم طلاق هم، گواهی  عدم بارداری می خواهند که به نظر ما این اشتباه است.

 

8- مراجعه به دفترخانه طلاق و ثبت آن

نهایی شدن طلاق و وقوع آن منوط به جریان صیغه و لفظ شرعی طلاق و نیز ثبت آن است.انتخاب دفترخانه و زمان اجرا با متقاضی است.البته باید توجه داشت که مهلت ارائه حکم طلاق به دفترخانه طلاق از زمان قطعیت سه ماه و مهلت اجرای صیغه طلاق نیز سه ماه پس از ارائه حکم به دفترخانه است.یعنی در بیشترین حالت با رعایت تشریفات شش ماه مهلت برای اجرای صیغه و ثبت طلاق هست.

 

9- مراجعه به ثبت احوال و حذف نام همسر از شناسنامه با معرفی نامه دفترخانه

این امکان فقط برای زوجینی وجود دارد که با همدیگر در طول دوران زوجیت زناشویی و نزدیکی نداشته اند.به عبارت دیگر در صورتی که زوجه باکره باشد ، به درخواست زوجین نام همسر از شناسنامه ها پاک می شود.در فرض عدم دوشیزگی زن حذف نام همسر منوط به ازدواج مجدد است.

 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و طلاق کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.