-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 اردیبهشت 1399
متن دادخواست اعسار و تقسیط مهریه - محکوم به

 متن دادخواست اعسار و تقسیط مهریه - محکوم به

مهریه هم مانند هر دین دیگر شوهر، زوج یا محکوم علیه را با مسئولیت و محکومیت پرداخت بدهی مواجه میکند به تجویز ماده 6 به بعد قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و ماده 277 قانون مدنی و نیز مقررات قانون اعسار کسی که محکوم به پرداخت مال کلی اعم از پول یا سکه یا طلا می شود (و نه مال معین) در صورت عدم توانایی پرداخت و اثبات آن در دادگاه می تواند تقاضای مهلت یا تقسیط یا اعسار نماید.این مفاهیم سه گانه هر چند که با هم در تعریف مخالف هستند ولی با مصامحه به جای هم به کار می روند البته تشخیص اینکه محکوم علیه مستحق مهلت است یا قرار تقسیط یا اعسار به تشخیص و تصمیم قاضی بستگی دارد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 58895

متن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

خواهان (محکوم علیه ) : خانم ب.ج                                                            

خوانده ( محکوم له) : آقای ر.م

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن: 

1- اعسار از پرداخت مهریه

2- تقسیط مهریه

دلایل و منضمات دادخواست :

1- فیش حقوقی صادره از سازمان متبوع

2- کپی مصدق استشهادیه با امضای حداقل 2 نفر 

3- شهادت شهود 

4- کپی دادنامه

 

 

شرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

ریاست محترم دادگاه های عمومی شهرستان .......

با سلام احتراما به استحضار می رساند: اینجانب با خوانده به موجب عقدنامه شماره ........ مورخ ........ ثبت شده در دفترخانه ........ عقد ازدواج دایم با مهریه ای به میزان ..... ریال منعقد کرده ایم و بر اساس دادنامه شماره ....... صادره از شعبه ......... دادگاه خانواده، محکوم به پرداخت شده ام هرچند پرداخت مهریه ما فی الذمه تعهد گردیده است ولی نظر به این که در حال حاضر به جهت مشکلات متعدد و یا عدم دسترسی به اموالم توان پرداخت مهریه را ندارم فلذا با توجه به مدارک تقدیمی مستندا به ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1393 صدور حکم اعسار از پرداخت مهریه و نیز تقسیط مهریه مورد استدعاست.

 

 

 

مطالب مرتبط با اعسار و تقسیط مهریه :

1- دادخواست و رای اعسار مهریه،تقسیط مهریه 

2- روشهای توقیف اموال شوهر بابت مهریه وکیل مهریه

3- نمونه دادخواست مطالبه مهریه و توقیف اموال

4- مطالبه مهریه و تامین خواسته، نمونه رای و دادخواست

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
اعسار به معنی ناتوانی از پرداخت دیون مالی و عنوانی کلی تر است و نتیجه آن ممکن است دادن مهلت یا قسطی کردن بدهی باشد.تقسیط نتیجه ناتوانی از پرداخت یکجای مهریه است یعنی اینکه طرف کاملا ناتوان از پرداخت نیست ولی توانایی یکجای پرداخت بدهی ندارد.
بله، نه تنها می توان برای اعسار از پرداخت مهریه وکیل گرفت بلکه ما توصیه می کنیم حتما اینکار را بکنید به این دلیل که دعوای اعسار در عین سادگی نکات و ظرایفی دارد که هر کسی به آن اشراف و احاطه نداشته و مطلع نیست.
مهم ترین مدرک برای اثبات اعسار استشهادیه ای است که با امضای حداقل 2 شاهد تنظیم می شود.مفاد استشهادیه و نحوه ادای شهادت و میزان اطلاعات شهود در مجاب کردن قاضی بسیار واجد اهمیت است.علاوه بر این از هر طریقی و با هر روشی و به هر دستاویزی می توان به عنوان دلیل در جهت اثبات اعسار یا دفاع در مقابل آن استناد نموده و توسل جست.
شهادت حداقل 2 شاهد ضرورت دارد.در این مورد جنسیت شهود تعیین کننده نیست و شهود حتما باید شرایط کلی شاهد را داشته و از وضعیت مالی و معیشتی مدعی اعسار اطلاعات کامل داشته باشد.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.