-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 آبان 1402
وکیل برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت + دادخواست و حکم دادگاه

 وکیل برای مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت + دادخواست و حکم دادگاه

اجرت المثل ایام زوجیت یکی از حقوق شرعی زوجه است و اگر وی در طول زندگی مشترک در خانه همسر کارهایی را به دستور یا به درخواست شوهر انجام دهد و قصد انجام آن را به طور رایگان نکرده باشد می تواند برای آن ها مطالبه پاداش کند به این پاداش اجرت المثل ایام زوجیت گفته می شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3800

اجرت المثل ایام زوجیت

 

مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

  • در زمینه اجرت المثل ایام زناشویی 2 ماده مرتبط با هم وجود دارد :

1- ماده 336 قانون مدنی : هرگاه کسی بر حسب امر دیگری اقدام به عملی نماید که عرفاً برای آن عمل اجرتی بوده یا آن شخص عادتاً مهیای آن عمل باشد عامل مستحق عمل خود خواهد بود مگر اینکه معلوم شود قصد تبرع داشته است.

2- بند الف تبصره 6 ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب 28/8/71 مجتمه تشخیص مصلحت نظام : چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً عهده وی نبوده به دستور زوج و یا عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرادخت آن حکم می کند پس زوجه می تواند، با استناد به مواد فوق در صورت حصول شرایط ذیل اجرت المثل ایام زوجیت را زوج مطالبه کند.

  • ظاهر ماده واحده نسخ ماده 336 قانون مدنی است و به نظر می رسد اصل را بر تبرع زوجه قرارداده باشد به گونه ای که قصد عدم تبرع می بایست از سوی وی اثبات شود ولی مطابق اصل عدم در موارد شک به بودن یا فقدان امری، بدون وجود دلایل دیگر نبودن آن مبنا قرار می گیرد به عبارت دیگر همانند اصل کلی و مطرح شده در ماده 336 قانون مدنی اصل بر عدم تبرع زوجه است و اگر زوج مدعی است زن در انجام آن اعمال قصد تبرع داشته می بایست آن را اثبات کند.
  •  لذا بند الف تبصره 6 ماده واحد مصوب سال 71 ناسخ ماده 336 قانونمدنی نمی باشد و تنها حالت خاصی از آنم را به تنضیل بیان کرده است.
  • برای دریافت اجرت المثل این زناشویی زوجه دادخواستی با همین عنوان به دادگاه خانواده ارائه می دهد اگر زوج فوت کرده باشد این دعوی به طرفیت ورثه اقامه می شود.
  • استفساریه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورخ 2/6/73 امکان این دعوا به صورت مستقل و مجزا از صدور گواهی عدم امکان سازش هم وجود دارد و عبارت پس از طلاق در ماده واحده مذکور، منظور احراز عدم امکان سازش توسط دادگاه است.
  • در مواردی که طلاق به درخواست مرد (شوهر) ناشی از تخلف زن در وظایف همسری یا سوءاخلاق زوجه باشد در این صورت مانند طرح دعوی طلاق از سوی زوجه اجرت المثل ایم زناشویی به زوجه تعلق نمی گیرد.
  • در تعیین میزان اجرت المثل بحث شده دادگاه به وضح مالی زوج توجهی نماید و با ارجاع امر به کارشناسی حق الزحمه زحمات زوجه را تعیین می کند.
  • در صورت نیاز به اخذ مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اجرت المثل زوجه و سایر دعاوی خانوادگی و مرتبط با دادگاه خانواده می توانید با دفتر وکالت ما تماس گرفته و با وکیل خانواده مشورت نمایید.

 

دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

خواهان : خانم پریسا ....   نام پدر : علی شغل : معلم   محل اقامت : تهران.خیابان شهدا ....... .

خوانده : آقای علیرضا ...... نام پدر : حیدر   شغل: کارمند بازنشته  محل اقامت ک تهران.خیابان ایران ...... .

وکیل : مینا کاویانی  به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ....... .

خواسته :

1- مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت  (صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت اجرت المثل کارهای انجام شده در طول زندگی مشترک) با جلب نظر کارشناس

2- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل و منضمات :

1- وکالتنامه به شماره ...... مورخ ...... مسزان تمبر مالیاتی  به مبلغ 120000 ریال باطل شد

2- تصویر وکالتنامه به مشاره .... مورخ .....

3- سند ازدواج شماره .... مورخ ..... دفتر رسمی ازدواج

شرح دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

ریاست محترم دادگاه عمومی خانواده تهران

با سلام

احتراماً به وکالت از خواهان به استحضار می رساند به موجب رونوشت سند ازدواج تقدیمی ، موکل در تاریخ ...... در دفتر ازدواج .... تهران به عقد دائم خوانده در آمده است و از بدو زندگی مشترک کلیه امور منزل زندکی مشترکشان را بدون وجود قصد تبرع انجام داده و از این بابت وجه یا مالی از خوانده دریافت نکرده است.علیهذا با تقدیم این دادخواست و مستنداً به تبصره ی الحاقی ماده 336 قانون مدنی مصوب 1385 و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت اجرت المثل کارهای انجام شده به مدت 20 سال با جلب نظر کارشناس و با احتساب کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

 

وکیل اجرت المثل

 

رای دادگاه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

پرونده کلاسه : .......

شعبه : 252 دادگاه خانواده مجتمع قضایی خانواده يك تهران

تصمیم نهایی شماره : ......
خواهان : خانم پریسا .... فرزند علی با وكالت خانم مينا كاوياني فرزند احمد به نشانی استان تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .
خوانده : آقای علیرضا .... فرزند حیدر  به نشانی تهران.خیابان ایران ....... .
خواسته ها :
1- مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت 
2- مطالبه خسارت دادرسي 
گردشکار - خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت آن کلاسه فوق و جري تشریفات قانوني در وقت فوق العاده ٫ مقرر دادگاه به تصدی امضاء کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید. 

متن رای دادگاه مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

خواهان خانم پریسا .... فرزند علی  با وکالت خانم مينا كاوياني بطرفیت خوانده آقای علیرضا ... فرزند حیدر دادخواستی به خواسته مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت و خسارات دادرسی خود را تسلیم دادگاه نموده و اظهار داشته به موجب تصویر سند نکاح نامه و شناسنامه پیوستی دادخواست رابطه زوجیت برقرار بوده و در ایام زوجیت کارهای که از نظر شرع و قانون در تکلیف من نبوده و قصد تبرع هم نداشته ام در زندگی مشترک انجام داده ام حالیه خود را مستحق اجرت المثل ایام یاد شده ميدانم و خواستار صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت خود هستم خوانده در قبال دعوی خواهان و مستندات آن دفاع بعمل نیاورده و دلیلی بر برائت ذمه خویش و بی اعتباری دعوی خواهان ارائه ننمود دادگاه با التفات به ادله ابرازي و ارجاع و امر به کارشناس و سپس تعیین میزان اجرت مورد خواسته به مبلغ 540000000 ریال توسط کارشناس گردیده و اینکه نظریه کارشناس با اوضاع و احوال معلوم قضیه مباینتی ندارد خواسته خواهان را محمول بر صحت تلقي و مستندا به ماده (336 قانون مدنی و تبصره الحاقی آن ) خوانده را به پرداخت 540000000 ریال بابت اصل خواسته و مبلغ 1570000 ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ 5000000 ريال حق الزحمه کارشناس و مبلغ 300000 ريال حق الوكاله وكيل در حق خواهان محکوم می نماید. صدور اجراییه پس از قطعیت دادنامه منوط به پرداخت الباقی هزینه دادرسی از سوی خواهان در حق صندوق دولت میباشد. اين راي حضوری محسوب و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران میباشد. 

 

جهت ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.