-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 مرداد 1400
نفقه فرزند بر عهده چه کسی است ؟

 نفقه فرزند بر عهده چه کسی است ؟

طبق ماده ۱۱۹۰ قانون مدنی، نفقه فرزند به عهده پدر است و چه، این پدر حضانت را به عهده داشته باشد یا اینکه حضانت بر عهده مادر یا شخص دیگری باشد، پرداخت نفقه فرزند که به طور عمده شامل مسکن، لباس، خوراک و نیازهای درمانی است، به عهده پدر است که در صورت خودداری از پرداخت (با وجود داشتن استطاعت مالی) طبق ماده ۶۴۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، جرم بوده و در صورت شکایت ذینفع دادگاه او را به حبس از ۳ ماه و یک روز تا ۵ ماه محکوم می‌کند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 7969

نکات مهم مطالبه نفقه فرزند

  • در صورت فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدر بزرگ و جد یا دیگر اجداد پدری است.
  • در صورت نبودن پدر و اجداد پدری یا عدم توانایی آنها به پرداخت مخارج زندگی فرزند، تکلیف پرداخت نفقه به عهده مادر قرار می‌گیرد.
  • هرگاه مادر هم فوت کند یا قادر به پرداخت مخارج مذکور برای فرزندش نباشد، این تکلیف به عهده اجداد و جدات مادری و جدات پدری فرزند قرار می‌گیرد.
  • پرداخت نفقه فرزند فقط تا رسیدن به سن رشد نیست، بلکه پس از آن هم طبق ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی، اگر فرزند منبع مالی نداشت و نتوانست معیشت خود را فراهم کند، پدر و نیز دیگر اشخاص یاد شده (در صورت داشتن توانایی مالی) ملزم به تأمین مخارج فرزند کبیر هستند.
  • بر اساس ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمانی با تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای نزدیکان طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رییس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت فرزند مشترک مقتضی بداند، اتخاذ کند.اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار، مشهور بودن به فساد اخلاقی و فحشا، ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی، سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق و تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف از مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است.پدری که کودک را پس از ۷ سالگی مورد حضانت خود قرار می‌دهد، در صورتی که خلاف مصالح کودک رفتار کند، دادگاه پس از اثبات این ادعا، حضانت را از پدر سلب خواهد کرد و فرزند را به مادر خواهد داد. مگر آنکه مادر نیز صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد. به عنوان مثال کودک را در مشاغل ضد اخلاقی نظیر قاچاق، تکدی‌گری، فساد و فحشا وارد کند.

 

 

نفقه فرزند

 

نمونه پرونده مطالبه و تعدیل نفقه فرزند 

دادخواست تعدیل نفقه فرزند

خواهان : ترانه ......  نام پدر : امیر   شغل : دانشجو  محل اقامت : تهران.خیابان.نیاوران ........ .

خوانده : امیر ......  نام پدر : محمود    شغل : آزاد    محل اقامت : تهران.خیابان ستارخان ....... .

وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری  به نشانی تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

تعیین خواسته و بهای آن  : تعدیل نفقه 

دلایل و منضمات : 

1- وکالت نامه شماره .... میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 15000 ریال باطل شد.

2- شناسنامه به شماره ..... صادره از تهران

3- دادنامه شماره ..... صادره از شعبه 2403 دادگاه مجتمع شماره 20 شورای حل اختلاف تهران

4- استشهادیه محلی

شرح دادخواست مطالبه نفقه فرزند

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند خوانده پدر موکل می باشد که بموجب حکم قطعی به شماره ...... مورخ 1395/04/23 محکوم به پرداخت نفقه بمیزان ماهیانه 4/000/000 ریال (4 میلیون ریال) گردیده است لیکن با عنایت به افزایش نرخ تورم و افزایش هزینه های زندگی در طول 2 سال گذشته مبلغ تعیینی در حال حاضر جهت مخارج زندگی و تحصیل موکل کافی نمی باشد.علیهذا تقاضای رسیدگی و در صورت نیاز و صلاحدید آن مقام جلب نظر کارشناسی و صدور حکم شایسته مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام

 

 

رای دادگاه مطالبه  و تعدیل نفقه فرزند

کلاسه پرونده : ..........

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۴۰۳ مجتمع شماره ببست و پنج شورای حل اختلاف شهر تهران

تصمیم نهایی شماره  : ........

خواهان :  خانم ترانه ...... فرزند امير با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

خوانده : آقای امیر ......

خواسته : مطالبه نفقه و تعدیل نفقه 

گردشکار - بتاریخ ۹۷/۷/۲۲در وقت فوق العاده شعبه ۲۴۰۳ شورای حل اختلاف شهرستان تهران به تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل است پرونده کلاسه فوق تحت نظر است با عنایت به مذاکرات طرفین و استماع پیشنهادات آنان و اینکه با سعی و تلاش اعضای شورا موضوع دعوی منجر به حصول سازش شده است. شورا ختم رسیدگی را اعلام بشرح زیر با تنظیم صورت جلسه مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید.

متن رای دادگاه مطالبه نفقه فرزند

در خصوص دعوی خواهان ترانه ...... با وکالت آقای مسعود محمدی به طرفیت خوانده امیر ....... به خواسته نفقه فرزند مشترک ۲۰ ساله بشرح متن دادخواست تقدیمی با توجه به جامع اوراق و محتوای پرونده، نظر به اینکه طرفین دعوی با مساعی اعضای شورا به شرح صورت جلسه مورخ 97/07/02 چنین توافق نمودند. با توافق و تراضی طرفین مقرر گردید که خوانده (پدر) بابت نفقه فرزند مشترک دختر بنام ترانه 20 ساله از تاریخ تقدیم دادخواست ۹۷/۶/۵ لغایت استحقاق ماهیانه مبلغ 7/000/000 (هفت میلیون ریال) به شماره حساب خواهان واریز نماید. مفاد صورت جلسه به رویت طرفین رسید و خواهان صدور گزارش اصلاحی می باشند.بنابراین شورا مستنداً به ماده ۲۴و تبصره 1 ماده ۲۷ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394/08/10 مواد ۱۷۸و۱۸۴قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379، گزارش اصلاحی به شرح فوق صادر و اعلام می نماید.مفاد سازش نامه مذکور را بین طرفین وراث و قائم مقام قانونی آنها نافذ و معتبر اعلام می نماید. گزارش اصلاحی به شرح فوق صادر و اعلام می نماید.گزارش اصلاحی اصداری، قطعی بوده و پس از تایید قاضی شورا و متعاقباً ابلاغ به طرفین همانند سایر احکام دادگاه ها قابل اجرا می باشد.

قاضی شعبه ۲۴۰۳شورای حل اختلاف تهران

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.