-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 آذر 1399
وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت - اجرای چک

 وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت - اجرای چک

یکی از راه های اقدام وصول مبلغ چک مراجعه به اداره اجرای ثبت و درخواست صدور اجراییه ثبتی است.چک سند رسمی نیست و اصولاً در دسته بندی سندهای لازم الاجرا قرار نمی گیرد ولی به حکم قانون گذار آثار و احکام و امتیازات اسناد رسمی لازم الااجرا در قانون نحوه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و آیین نامه اجرایی آن در نظر گرفته شده است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 12837

 

درخواست صدور اجراییه چک

مرجع صالح  درخواست اجرای چک از ثبت محلی که بانک طرف حساب صادرکننده چک در آن محل واقع است، به عمل می آید.

 

مدارک لازم برای درخواست اجرائیه:

1- در این خصوص باید، درخواست نامه طبق فرم های موجود در اداره ثبت، اصل و کپی چک، گواهی عدم پرداخت آن و همچنین گواهی مطابقت امضاء صادرکننده با نمونه امضای موجود در بانک را به اداره ثبت محل تحویل دهد.

2- درخواست اجرا ممکن است نسبت به قسمتی از وجه چک انجام شود، این حالتی است که قسمتی از وجه چک پرداخت شده و قسمت دیگر پرداخت نشده باقی مانده است که در این صورت دارنده چک حق درخواست صدور اجرائیه را نسبت به مابقی دارد. در واقع چون دارنده چک می تواند بخشی از مبلغ چک را به میزان موجودی صادرکننده چک، از بانک دریافت کند و گواهی عدم پرداخت بگیرد، لذا با در دست داشتن همان گواهی عدم پرداخت، می تواند به اجرائیه ثبت مراجعه کند.

3- صادرکننده چک در مورد مطالبی که گاهی به عنوان بابت ..... در متن چک نوشته می شود و هم چنین مطالب مذکور در ظهر چک در مورد ظهرنویس در اداره ثبت قابل رسیدگی نیست و فقط وجه مرقوم در چک قابل صدور اجرائیه در اداره ثبت می باشد.

4- از آنجا که اجرای ثبت، مرجع ترافعی نیست، مطالبه چک از طریق اجرای ثبت وقت کمتری می گیرد.

5- در اجرای ثبت امکان حبس نمودن صادرکننده به استناد عدم پرداخت وجه چک و در اجرای محکومیت های مالی وجود ندارد.

6- هزینه اجرای ثبت بسیار بیشتر از هزینه دادگاه است.

7- اجرای ثبت برای توقیف اموال و اجرای قرار تأمین خواسته صادرکننده به او ابلاغ می کند در حالی که دادگاه بدون ابلاغ اقدام به اجرای قرار تأمین خواسته و توقیف اموال صادرکننده می کند.

8- در اقدام از طریق اجرای ثبت، نیاز به تشریفات دادرسی مثل دادخواست نیست.

9- در صورت عدم پرداخت وجه چک به علت عدم مطابقت امضای ذیل چک با امضای کسی که حق صدور چک را دارد، اجرای ثبت اجرائیه صادر نخواهد کرد.

10- دارنده چک از نظر اجرای ثبت، کسی است که حق تقاضای صدور اجرائیه را دارد اعم از کسی که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او ظهرنویسی شده و یا حامل چک (درخصوص چکهای در وجه حامل).

نکته: شخصی که بعد از برگشت خوردن چک، چک به او منتقل می شود نیز دارنده قانونی محسوب می شود و حق مراجعه به اجرای ثبت را دارد و فقط حق شکایت کیفری از او سلب می شود.

11- در صورتی که چک به نمایندگی یا وکالت از طرف صاحب حساب، صادرشده باشد صادرکننده چک و صاحب حساب، متضامناً مسئول پرداخت وجه چک بوده و به تقاضای بستانکار، اجرائیه علیه آنها بر اساس تضامن صادر می شود.

12- در مورد چک های وعده دار، اجراییه پس از رسید صادر خواهد شد. چک های بانکی وعده دار قبل از رسیدن موعد پرداخت، در اجرای ثبت قابل اقدام نمی باشد.

13- پس از صدور اجرائیه چک، دارنده چک می تواند ضمن اعلام انصراف از تعقیب عملیات اجرایی، مطالبه استرداد لاشه چک را کند، در این صورت اگر اجرائیه ابلاغ شده باشد، حق الاجرا را باید بپردازد و در این مورد پرونده مختومه محسوب است.

14- در مورد چک های صیادی به طور خاص این امکان وجود دارد که دارنده مستقیم به اجرای احکام دادگستری مراجعه نماید.

 

 

مطالب مرتبط با اجرای چک :

1- بهترین راه مطالبه وجه چک

2- مطالبه وجه چک، سفته و سایر اسناد تجاری

3- ابطال اجراییه ثبتی و ابطال عملیات اجرایی

4- رأی دادگاه کیفری، اتهام صدور چک بلامحل

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.