-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1397
راه های مطالبه و گرفتن مهریه

 راه های مطالبه و گرفتن مهریه

درست است که مهریه حق زن بوده و به مجرد انعقاد عقد ازدواج، زن مالک کل مهریه شده و حق دریافت و مطالبه آن را دارد ولی در کشور ما بیشتر به مهریه به چشم نوعی تشریفات یا به نعبیر عامیانه امری فورمالیته نگاه می شود.یعنی نه مردان خود را موظف به پرداخت آن می دانند و نه زنان کاملاً آن را حق خود.تا جایی که اقدام به مطالبه مهریه توسط زن به جای اینکه از طرف مرد حق خواهی توصیف شود نوعی اعلام جنگ محسوب می شود.شاید اشکال عمده در این باشد که بر خلاف سایر کشورهای اسلامی طرفین عقد ازدواج در شروع عقد عزمی برای دریافت یا پرداخت ندارند و در تعیین میزان آن به طور افراطی اعداد و ارقامی را در نظر می گیرند که به هیچ وجه مرد توانایی پرداخت آن در زمان توافق را ندارد.در بسیاری از کشورها، مهریه همزمان با ازدواج به زن پرداخت می شود و رقم معقول و متعارفی است.در هر حال صرفنظر از میزان، مهریه حق زن است و هر وقت بخواهد می تواند آن را مطالبه کند و در صورت مقاومت مرد، حق خواهد داشت از طریق دادگاه خانواده یا اداره اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه و توقیف اموال زوج بنماید.در ادامه به راه های قانونی مطالبه مهریه به ترتیب اشاره شده است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5449

 

راه های وصول مهریه

از سه طریق میتوان مهریه را وصول کرد:

 

الف ) ارسال اظهار نامه از سوی زن به شوهر

اظهارنامه نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است که دارای دو ستون خواهان و خوانده می باشد. خواهان (زوجه)، اظهارات خود را در مورد در خواست مهریه، در ردیف خواهان می نویسد وآن را برای خوانده (زوج) از طریق دادگاه می فرستد. در ردیف خوانده، اظهارات زوج نیز ثبت می شود. در این هنگام زوجه همنچنان باید تمکین کند، چرا که در غیر این صورت ناشزه محسوب می شود و نفقه به او تعلق نمی گیرد.

 


ب) از طریق اجرای ثبت

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت اما از پرداخت آن خودداری کرد، زوجه مهریه خود را به اجرا می گذارد. چنانچه ظرف مدت ده روز مالی، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوراً نسبت به توقیف آنها اقدام می شود، اگردارایی زوج فقط حقوق او باشد، (اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد) تا یک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می گیرد، تا زمانی که مهریه کاملاً پرداخت شود و مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی تواند از کشور خارج شود اما در صورتی که مرد اموال دیگری غیر از حقوق داشته باشد دادگاه اموال او را می فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می شود.

 

 

ج) از طریق دادگاه ها

اما اگر مرد توانایی مالی نداشت، زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواستی مبنی بر استرداد مهریه به دادگاه بدهد. دادگاه به دادخواست او رسیدگی می کند در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد، دادگاه حکم به پرداخت مهریه می دهد. در این صورت مرد موظف می شود از زمان تعیین شده توسط دادگاه، مهریه همسرش را بپردازد. اگر مرد مالی داشته باشد و زن فکر کند که در طول مدتی که دادگاه تشکیل می شود، مرد آن مال را می فروشد یا جابه جا می کند، از دادگاه می خواهد قرار تأمین خواسته صادر کند، با این درخواست قرار تأمین صادر می شود و مال تا صدور حکم دادگاه، توقیف می شود. از این مال تأمین شده می توان ، مهریه را برداشت در غیر این صورت، عدم پرداخت مهریه، ضمانت اجرایی دارد.

 

  • بنابراین بهتر است مهریه متناسب با توانایی های مالی زوج باشد و در زمانی که زن و شوهر در اوج صفا و صمیمیت قرار دارند، مهریه پرداخت شود. زوجین می توانند از آغاز زندگی قرار بگذارند، ماهانه، بخشی از مهریه پرداخت شود. این کار می تواند از لحاظ عاطفی در زندگی آنان مؤثر باشد.
  • اگر مرد مازاد بر مستثنیات دین (ابزار کار یا ماشینی که مرد با آن کار می کند جزو مستثنیات دین است)، دارای تمکن مالی باشد، وصول مهریه از طریق اجرای ثبت یا مراجعه به دفتر خانه سهل الوصول تر است.
  • مهلت تجدید نظر خواهی بیست روز است. زوجین ظرف این مدت می توانند به رأی دادگاه اعتراض کنند. بعد از اینکه رأی دادگاه قطعی شد، زوجه، ماده 2 قانون نحوه اجرای حکومت مالی را اعمال می کند، یعنی اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند ،به زندان می رود ، اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود، دادگاه رأی به تقسیط مهریه می دهد.

 

مواد قانونی قابل استناد در خصوص مهریه

ماده 1078 – هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.

ماده 1079 – مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد.

ماده 1080 – تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.

ماده 1082 – به مجرد عقد، زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص مهریه و دعاوی خانوادگی

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.