-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 خرداد 1400
نمونه کامل یک پرونده الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

 نمونه کامل یک پرونده الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

شکایت و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان در واقع خواسته کسی است که پس از خرید یا اتتقال ملک در قالب عقود تمکلیکی اعم از بیع، صلح، معاوضه و هبه، با فرض عدم همراهی و تخلف از انجام تعهد قراردادی فروشنده ، انتقال سند رسمی مالکیت را از دادگاه تقاضا می کند.طبیعتاً دادگاه پس از بررسی وجود شرایط قانونی و وقوع عقد ایجاد کننده مالکیت حتی اگر انتقال دهنده مخالف باشد یا حاضر نشود دستور انتقال سند در قالب تنظیم سند انتقال اجرایی را خواهد داد.نکته مهم اینکه تعهد فروشنده و انتقال دهنده به تنظیم سند رسمی انتقال تعهدی طبیعی و بدیهی است چرا که هر گاه کسی متوسل به یکی از عقود تملیکی شود به این معنا است که قصد انتقال ملک خود را دارد پس حتی اگر تنظیم سند رسمی در دایره تعهدات انتقال دهنده قرار نگرفته باشد و شرط انتقال قطعی در قرارداد نیامده باشد طبیعتاً انتقال دهنده ملزم به تنظیم سند رسمی انتقال یا همان سند قطعی و یا به تعبیر عامیانه بنچاق خواهد بود.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 15022

 

تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

تاریخ رسیدگی : 93/11/06

شماره پرونده : ...

مرجع رسیدگی : حوزه 259 شورای حل اختلاف منطقه 6 تهران

خواهان : خانم فاطمه .... و آقای جلیل .... آدرس : تهران .خیابان یوسف آباد ....... .

خوانده : شبنم-هما-علی-معصومه-سعید  ادرس : تهران.خیابان اشرفی اصفهانی ...... .

خواسته : قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس

گردشکار - خواهان درخواستی بخواسته فوق بطرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به حوزه ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العادده / مقرر حوزه بتصدی امضاء کنندگان زیر تشکیل است و پس از شور و تبادل نظر با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و بشرح زیر مبادرت به تصمیم نهایی می نماید.

قرار تامین دلیل 

در خصوص درخواست آقای / خانم فاطمه .... و جلیل .... بطرفیت ..... به خواسته صدور رقار تامین دلیل با توجه به جمیع اوراق و محتویات پرونده نظر به فراهم بودن ارکان و شرایط صدور قرار؛ در اجرای ماده 149 و بعد قانون آیین دادرسی مدنی؛ قرار تامین دلیل با جلب نظر کارشناس صادر و اعلام نماید بر همین مبنا از بین کارشناسان رسمی دادگستری آقای مهندس ... با قید استقراغ به عنوان کارشناس، با دستمزد مبلغ 1/500/000 ریال انتخاب می گردد.پرداخت حق الزحمه با متقاضی می باشد.اجرای قرار با اجاره حاصله از بند 5 ماده 7 آیین نامه اجرایی موضوع ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی؛ اجتمااعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده 153 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی، به عهده عضو .... حوزه .... آقای .... محول تا در معیت خواهان به محل اجرای قرار مراجعه و جمیع مشاهدات و ملاحظات خویش را در صورتجلسه اجرای قرار منعکس و نتیجه را گزارش نماید.

 

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

خواهان : 

1- جلیل .... نام پدر : محمد   به نشانی : تهران.یوسف آباد ...... .

2- فاطمه ..... نام پدر : حسن  به نشانی : تهران.یوسف آباد ...... .

خوانده :

1- سعید ..... به نشانی : تهران.یوسف آباد ........ .

2- شبنم ....  به نشانی :تهران.اشرفی اصفهانی ....... .

3- هما .....   به نشانی :تهران.اشرفی اصفهانی ....... .

4- علی .....  به نشانی :تهران.اشرفی اصفهانی ....... .

5- معصومه .....  به نشانی :تهران.اشرفی اصفهانی ....... .

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی به نشانی : تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها .... .

تعیین خواسته و بهای آن :

1- الزام به اخذ پایان کار (الزام به اخذ پایان کار و اخذ سند تک برگی رسمی ومفاصا حساب از دارایی، شهرداری و کلیه سازمان های مربوطه جهت انتقال سند)

2- الزام به تنظیم سند رسمی ملک

3- الزام به ایفای تعهد (مالی) مبنی بر الزام خواندگان به تکمیل آپارتمان فروخته شده و تحویل آن به موکلین به شرح منرج در توضیحات قرارداد)

4- مطالبه خسارت (مطالبه وجه التزام قراردادی بابت تخلف از تعهد مندرج در بند یک ماده 4 قرارداد) از زمان تخلف تا زمان تقدیم دادخواست

5- مطالبه خسارت (مطالبه وجه التزام قراردادی بابت تخلف از تعهد مندرج در بند یک ماده 5 قرارداد)

6- مطالبه خسارت (مطالبه وجه التزام قراردادی بابت تخلف از تعهد مندرج در بند یک ماده شش قرارداد)

7- الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

8- مطالبه خسارات دادرسی

دلایل ومنضمات دادخواست :

1- درخواست استعلام  اداره ثبت اسناد و املاک

2- وکالتنامه به شماره ..... مورخ 1393/11/05

3- پلاک ثبتی به شماره .... 

4- گواهی بنگاه به شماره ... مورخ 93/02/29

5- مبایعه نامه مورخ 92/12/08 

6- نظریه کارشناسی (تامین دلیل اخذ شده از شورای حل اختلاف)

شرح دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

با سلام

احتراما به وکالت از خواهانها مراتب زیر را به استحضار می رسانم:
۱- موکلین به موجب مبایعه نامه پیوست، شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به همراه پار کینگ و انباری واقع در یوسف آباد......... احداثی در پلاک ثبتی .... فرعی از .... اصلی بخش ثبتی ۱۱ مفروز و مجزا از ۳۵۰ حوزه ثبتی ... را به موجب مبایعه نامه مورخ هشتم اسفند ماه سال نود و دو از خواندگان (که طبق گواهي حصر وراثت، وراث مالک پلاک ثبتی فوق (مرحوم محسن ....) می باشند) خریداری می نماید (که به موجب قرارداد مشارکت و تقسیم نامه ای که مابین خواندگان تنظیم شده و طبق توضیحات مندرج در مبایعه نامه آپارتمان مذکور در سهم اختصاصی خوانده ردیف اول قرار دارد و ثمن معامله به وی پرداخت گردید).

۲- خواندگان به موجب بند یک ماده ۵ قرارداد مذکور موظف بوده اند مورد معامله را در تاریخ سی و یک تیرماه سال نود و سه با تمامی توابع و منضمات آن تسلیم خریداران نمایند ولی متاسفانه ایشان مستندا به تأمین دلیل انجام شده توسط شورای حل اختلاف و نیز گواهی بنگاه از زمان معامله تا کنون هیچ اقدامی نسبت به تکمیل آپازتمان وابهطریق اولی تحویل آن,طبق تعهدات قراردای انجام نداده اند.

۳- همچنین مستندا به بند یک ماده ۴ قرارداد فی مابین خواندگان موف بوده اند در تاریخ اول آذر ماه سال نودوسه در دفترخانه اسناد رسمی شماره ... تهران حاضر و نسبت به تنظیم سند رسمی انتقال به نام موکلین اقدام نمایند.ولی مستندا به گواهی عدم حضور صادره از دفترخانه مذکور در تاریخ مذکور خواندگان به رغم حضور موکلین و آوردن الباقی ثمن) معامله از حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال به نام موکلین امتناع نمودند و به تمهد قراردادی خود عمل ننموده اند.

۴-همچنین خواندگان به موجب نبد یک ماده ۶ قرارداد مذکور متعهذ کردند حداکتر تا زمان مقرر پرای تنظیم سند رسمی (یک آذر نود و سه) کلیه مجوز های لازم از مراجع مختلف را در خصوص مورد معامله اخذ نمایند ولی متاسفانه ایشان به هیچ یک از تعهدات مندرج در این ماده نیز عمل ننموده اند.نظر به مراتب فوق مواردزیر مستدعی می باشد:
۱- الزام خواندگان به تکمیل ساختمان به شرح مندج در توضیحات قرارداد و در صورت امتناع خواندگان از انجام تعهد اعطای اختیار از سوی دادگاه به موکلین جهت تکمیل ساختمان و سپس حق مراجعه به خواندگان جهت مطالبه هزینه های انجام شده(مستندا به مواد ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون مدنی).

۲- لزام خواندگان به اخذ پاینکار و صورتمجلس تفکیکی:و مفاصاحساب از ادره درایی و شهرداری و کلیه سازمانهای مربوط جهت انتقال سند و در صورت امتناع خواندگان از انجام اتمهد اعططای اختیار از سوی دادگاه به موکلین جهت اخذ مدارک فوق و سپس,حق.مراجعة به خواندگان جهت مطالبه هزینه های اتجام شده(مستنداً به مواد ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون مدنی)
۳-الزام خواندگان به تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ آپارتمان، مذکور در اجرای وظایف و تعهدات قزاردادی خواندگان

۴-لزام خواندگان به پرداخت وجه التزام مندرج در قراردد به عنوان خسارت تاخیر در اجرای تعهذ مندرخ در بند یک ماده ۴ قرارداد مبنی بر حضور در دفترخانه شماره .... در مورخ یک آذر نود و سه و تنظیم سند رسمی انتقال به نام خریداران مستندا به بنٍ ۵ ماده ۶ قرارداد مذکور:از قراردروزانه طدهزار تومان از زمان تخلف تا زمان اجرای تمهد مذکور (سستندا به ماده 230 قانون مدنی) 

۵- الزام خواندگان به پرداخت وجه التزام مندرج در قرارداد به عنوان خنارت:تاخیر در اجرای تمهد مندرج دز بندا ماده ۵ قرارداد مبنی بر تسلیم مورد معامله در تاریخ ۳۱ تیر ‎٩۳,‏ به خریداران مستندا به بند ۵ ماده ۶ قرارداد مذ کور از قرار روزانه صدهزار تومان از زمان تخلف تا زمان اجرای تعهد مذکور.(مستندا به ماده ۲۳۰ قانون مدنی).

۶- الزام خواندگان به پرداخت وجه التزام مندرج در قرارداد به عنوان خسارت تاخیرادر اجراي تعهد مندرج,در بند یک ماده ۶ قرارداد مبنی بر اخذ مجوزهای لازم از مراجع مختلف از قبیل تخلف تا زمان اجرای تعهد مذکور,(مستندا به ماده ۲۳۰ قانون مدپی).مفاصا حساب شهرداری و غیره مستندا به بند ۵ ماده ۶ قرارداد مذکور از قرار روزانه صدهزار تومان از زمان

۷- صدور حکم به پرداخت کلیه خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل.

  نشانی محل وقوع ملک : تهران.خیابان یوسف آباد.......... .

 

 

رای دادگاه - الزام به تنظیم سند رسمی آپارتمان

پرونده کلاسه : ..........

مرجع رسیدگی : شعبه ۲۰ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران

تصمیم نهایی شماره : ........

خواهان ها :

1- آقای جلیل ..... فرزند محمد با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی تهران خیابان فاطمی.میدان گلها ..... .

2- خانم فاطمه .... فرزند محمدحسین با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی تهران.خیابان فاطمی.میدان گلها..... .

خواندگان :

۱. آقای هما .... ۲.خانم شبنم ..... ۳. آقای علی ...... ۴ خانم معصومه .... با وکالت آقای  ۵ آقای سعید ..... به نشانی تهران.عباس آباد ...... .

خواسته ها :

1- مطالبه خسارت

2- الزام به تنظیم سند رسمی ملک

3- الزام به ایفای تعهعد (مالی) 

4- الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

5-  مطالبه خسارت

6- مطالبه خسارت دادرسی

7- الزام به اخذ پایان کار

8- مطالبه خسارت

متن رأی دادگاه الزام به تنظیم سند رسمی

در خصوص دعوی آقای مسعود محمدی وکالت از جلیل.... و فاطمه.... به طرفیت سعید .... و سایرین به طرفیت ۱- آقای سعید .... و سایرین به خواسته الزامبه اخد پایان کار، مفاصا حساب با دارایی و تمبر دادرسی و سپس تنظیم سند رسمی انتقال شش دانگ یک دستگاه آیا ارتمان به شماره پلاک ثبتی .... بخش ثبتی ۱۱ مفروز و مجزا شده از ۳۵۰ به انضمام یک باب انباری سهم علاوه تکمیل و تحویل ان و همچنین مطالبه وجه التزام قراردادی از زمان تخلف با احتساب خسارات دادرسی، توضیح  اینکه وکیل خواهان اظهار داشته موکلین به موجب مبایعه نامه مورخ ‎٩۲/۱۲/۰۸‏ ملک موصوف را از خوانده ردیف اول به عنوان سازنده ملک خریداری سایر خواندگان مالکین ملک کلنگی موضوع قرارداد مشارکت در ساخت بوده اند مطابق بند یک ماده ۵ قرارداد زمان تحویل ملک مزبور برای تاریخ ‎٩۳/۰۴/۲۱‏ بوده که نامبرده از انجام تعهد قراردادی خود استنکاف می نماید وکیل خواندگان ردیف دوم الی آخر اظهار داشته دعوی توجهی به موکلینشان ندارد خوانده ردیف اول با وصف ابلاغ قانونی در جلسه دادرسی حضور نيافته و ایراد و یا دفاعی ننموده است دادگاه با توجه به محتویات پرونده وبا عنایت به دلایل و مدارک ابرزی از سوی خواهان و اینکه خوانده ردیف اول ایاد و با دفاعی ننموده است دعوی نسبت به خوانده ردیف اول ثابت و محرز تشخیص مستندً به مواد 198، 515  قانون آیین دادرسی مدنی و مواد 10، 219، 220، 230 قانون مدنی حکم به الزام و محکومیت خوانده ردیف اول (سعید ....) به تکمیل و تحویل و اخذ پایان کار، مفاصا حساب با دارایی و تمبر دادرسی و سپس تنظیم سند رسمی انتقال پلاک ثبتی صدرالذکر به انضمام یک باب انباری مربوطه و همچنین پرداخت وجه التزام قرار دادی به مأخذ روزانه یک میلیون ریال از تاریخ تخلف از ایام تعهد (93/04/31) لغایت زمان اجرای حکم صادر و اعلام می نماید در خصوص بخش دیگری از خواسته مبنی بر مطالبه وجه التزام بابت عدم انجام سایر تعهدات, دادگاه به لحاظ خسارت بر خسارت گردیدن موصوع مورد تقاضاء. دعوی اخیرالذکر غیر ثابت تشخیص مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به رد دعوی اخیرالذکر صادر و اعلام می گردد در خصوص دعوی خواهان نسبت به سایر خواندگان, دادگاه به لحاظ عدم توجه دعوی به آنان مستنداً به بند ۴ ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر و اعلام می گردد رأی صادره نسبت به خوانده ردیف اول غیابی و در خصوص سایر خواندگان حضوری. حسب مورد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی و تجدیدنظر خواهی در مراجع ذیربط می باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.