-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1400
معرفی اجمالی ضمان درک

 معرفی اجمالی ضمان درک

در خصوص توصیف ضمان درک یا مسئولیت ناشی از مستحق للغیر در آمدن مبیع می توان گفت؛ در انعقاد یک قرارداد اصل بر حاکمیت اراده است، یعنی با قصد و توافق طرفین عقد منعقد شده و جزییات و شرایط آن تعیین می شود.با این وجود قانونگذار در جهت استحکام قراردادها و مقابله با سوء استفاده ، در عقود معین الزامات و شرایط خاصی را در قابل قواعد آمره درج نموده است.یعنی در فرض سکوت طرفین هم این دست قواعد آمره لازم الاجرا بوده و بر اراده طرفین مقدم است.از جمله این قواعد و شرایط الزام آور می توان به شرایط صحت عقد در ماده 190 قانون مدنی و نیز ضرورت جبران خسارت در صورت استحقاق شخصی غیر از فروشنده در مقابل خریدار، نام برد.به این مسئولیت ضمان درک گفته می شود و مخصوص عقود معاوضی و مغابنی است.هر چند که قانونگذار در بحث بیع یا خرید و فروش به بیان حکم آن پرداخته است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 24177

ضمان درک

 

ضمان درک چیست ؟

  • ضمان درک عبارت است از مسئوليت هر یک از بايع و مشتری نسبت به مستحق للغير در آمدن مبيع و ثمن؛ مثلا اگر شخصی خودرویی را بفروشد و پس از عقد معلوم شود كه مبيع متعلق به ديگری بوده است و فروشنده نيز حق فروش نداشته است، بايع را ضامن درک مبيع می نامند. كه در اين صورت مشتری می تواند برای استرداد ثمن به بايع مراجعه نمايد. همچنين در صورتی كه ثمن مال ديگری باشد، خريدار ضامن درک ثمن خواهد بود.
  • مبنای ضمان درک یکی از شرایط صحت و نفوذ معامله اين است كه فروشنده مالک مبيع باشد يا اين‌كه از طرف مالک نمايندگی و اذن داشته باشد وگرنه معامله فضولی خواهد بود.
  • بنابراين می توان گفت كه مبنای ضمان درک، اكل مال به باطل يا دارا شدن بلاجهت و غير عادلانه است و منشا ضمان نيز ناشی از بطلان عقد بيع است، نه اين‌كه از آثار بيع باشد؛ یعنی اين‌كه بيع را صحيح بدانيم كه در اين صورت بايع يا مشتری ضامن خواهد بود.
  • بر اساس ماده 390 قانون مدنی اگر بعد از قبض ثمن، مبيع كلا يا جزئا مستحق للغير در آيد بايع ضامن است اگر چه تصريح به ضمان نشده باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات

پنجشنبه, 20 آبان,1400

محمد

در بیعی ملک مورد معامله مستحق للغیر در آمده ،ولی قبل از اینکه مشتری بداند نسبت به فروش ان به شخص ثالثی اقدام نموده (البته ثمن هم از سوی خریدار به فروشنده پرداخت نگردیده).همچنین خریدار در قالب شرکت اقدام به خرید نموده حال آنکه از سوی شرکت وکالت نداشته .سوال آیا خریدار میتواند دادخواست مبنی برتقاضای ابطال بیع را به دادگاه تسلیم نماید؟ در اینصورت نتیجه چه خواهد بود؟


پاسخ وکیل:
پاسخ به چنین موضوعات پیچیده ای احتیاج به توضیح و بررسی دارد.نه شما منظور خود را به درستی بیان نمودید و نه امکان پاسخ مفصل به کامنت شما در اینجا هست.توصیه می کنیم برای گرفتن پاسخ درست و دقیق حضوراً به یک وکیل مراجعه نمایید.اما اجمالاً اینکه فقط کسی می تواند طرح دعوای حقوقی و تقدیم دادخواست نماید که ذینفع محسوب شود و صدور حکم به نفع او متصور باشد.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.