-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 04 بهمن 1399
مراحل و مدارک طلاق توافقی

 مراحل و مدارک طلاق توافقی

در طلاق توافقي که قانون آن را طلاق خلع یا مبارات نامیده است، زوجین بعد از توافق بر سه اصل طلاق و حقوق و تکالیف و مسایل ناشی از رابطه زوجیت و زندگی زناشویی می توانند با طی تشریفات قانونی و مراجعه به دادگاه خانواده (خود زوجین به طور مستقیم و یا از طریق وکلای دادگستری خود) حکم طلاق را دریافت و پس از آن با مراجعه به دفترخانه طلاق، اقدام به نسبت واقعه طلاق و اخذ سند طلاق نمایند.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2776

 

احکام و مقررات طلاق توافقی

  • توجه داشته باشید که طلاق تنها در صورت توافق زوجین از ابتدا تا انتها، به نحو توافقی انجام می شود و در هر صورت اگه در هر مرحله ای از کار یکی از زوجین دیگری را همراهی نکند، کلیه اقدامات صورت گرفته منتفی و از درجه اعتبار ساقط است. (بر خلاف طلاق یکطرفه و بدون توافق که در صورت عدم همکاری و همراهی یکی از زوجین، دیگری با دستور دادگاه به دفترخانه طلاق رفته، صیغه طلاق را جاری نموده و تشریفات طلاق را انجام خواهد داد.)
  • پس از طلاق، زوجه در صورتی که زن و شوهر با هم سابقه زناشویی (دخول) داشته باشند، موظف است تا سه طهر(حدوداً سه ماه) عده نگه دارد.
  • در صورتی که زوجین سابقه ارتباط زناشویی نداشته باشند و زوجه غیر مدخوله باشد (دوشیزه باشد)، نیازی به نگه داشتن عده نیست.
  • در صورتی که زوجه یائسه باشد نیز نیازی به نگه داشتن عده نیست.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

1- تصویر کارت ملی زوجین

2- اصل شناسنامه  زوجین

3- اصل عقدنامه زوجین

4- گواهی عدم بارداری زوجه

5- گواهی بکارت از پزشکی قانونی در صورت ادعای دوشیزگی

نکته- در خصوص گواهی عدم بارداری (یا آزمایش عدم بارداری) بعضی از دادگاه های خانواده قبل از صدور حکم طلاق این گواهی را طلب می نمایند که در این صورت زوجه قبل از صدور حکم باید به آزمایشگاهی که دادگاه معرفی می نماید مراجعه نموده و این گواهی را اخذ نماید. اما اکثر دادگاه با صدورحکم، دریافت و تصدیق این گواهی را به دفترخانه طلاق می سپارند.

نکته- مدت اعتبار گواهی نامه عدم بارداری (یا آزمایش عدم بارداری) محدود است. دفترخانه ها در این خصوص رویه واحدی ندارند ولی در هر حال نباید بیش از 72 ساعت از صدور آن گذشته باشد.

نکته- در صورتی که زوجین ادعای عدم نزدیکی و عدم انجام عمل زناشویی (دوشیزگی زوجه) را داشته باشند، در صورت تمایل به استفاده از امتیاز حذف نام همسر بعد از طلاق از شناسنامه خود، زوجه می تواند با معرفی دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه نموده و معاینه شود و با دریافت گواهی بکارت (دوشیزگی) از امتیاز مذکور  استفاده نماید. البته شعب نادر و محدودی از دادگاه های خانواده در این خصوص اقرار زوجین را می پذیرند و مراجعه به اداره پزشکی قانونی را ضروری نمی دانند.

نکته- در صورتی که زوجه یائسه باشد نیاز به آزمایش عدم بارداری نیست.

 

روشهای انجام طلاق توافقی

از جهت نحوه انجام تشریفات طلاق توافقی به سه روش می توان اقدام کرد :

1- زوجین خودشان به دادگاه مراجعه کنند، بدون این که وکیل دادگستری داشته باشند که در این صورت بهتر است حداقل با یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی خانوادگی و یک وکیل طلاق مشورت نمایند.

2- یکی از زوجین وکیل دادگستری بگیرد و دیگری خود، حاضر شود. با انتخاب این روش طرفین هزینه کمتری پرداخت می کنند ولی لازم است یکی از آنها چند روز با وکیل جهت انجام تشریفات طلاق همراه باشد.

3- زن و شوهر هر یک به وکیل دادگستری جداگانه ای وکالت بدهند و آن دو وکیل با مراجعه به دادگاه تشریفات طلاق را طی کرده و حکم و صیغه طلاق را اجرا نمایند. در این فرض (اصولا) در هیچ مرحله ای نیاز به حضور و مراجعه هیچ یک از زوجین نیست.

 

مدت زمان انجام طلاق توافقی 

در مورد مدت زمان انجام طلاق توافقی هم باید گفت، با توجه به مجتمع قضایی و شعبه دادگاه خانواده ای که دادخواست طلاق توافقی تقدیم آن می شود و روش و عملکرد و پیگیری وکلای پرونده، این زمان متغیر و متفاوت است.

دفتر وکالت ما در صورتی که وکیل هر دو طرف باشیم، این کار را در کمتر از (پنج ) روز کاری انجام می دهد.

 

هزینه های طلاق توافقی

در این خصوص و برای انجام طلاق توافقی سه دسته هزینه وجود دارد:

1- هزینه های دادرسی و ثبت دادخواست که مبلغی در حدود دویست هزار تومان است.(شامل هزینه ثبت دادخواست و مشاوره و داوری و اخذ آزمایش عدم بارداری)

2- دستمزد وکیل که با توجه به کیفیت کار وکیل و مدت زمان انجام کار و شهری کار باید در آن انجام شود و زحمت انجام کار، دستمزد وکیل متفاوت است ولی در هر حال دستمزد بیشتر از دو میلیون تومان برای معرفی هر وکیل منطقی و منصفانه به نظر نمی رسد.

3- هزینه ثبت طلاق در دفترخانه رسمی طلاق که مبلغی در حدود سیصد هزار تومان است (البته گاهی دفترخانه های طلاق مبلغی کمتر از این یا بیشتر هم دریافت می کنند).

جهت اخذ مشاوره بیشتر در این خصوص و در صورتی که سوالی دارید که در این متن پاسخ آن را نیافته اید می توانید با دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

و در صورت تمایل می توانید بعد از تماس با این دفتر وکالت و هماهنگی با منشی دفتر، مراجعه فرمایید.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.