-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 خرداد 1400
مراحل الزام زوجه به تمکین

 مراحل الزام زوجه به تمکین

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2907

 

اظهارنامه رسمی مبنی بر تمکین زوجه

اظهارکننده : علی ..... نام پدر : حمید  شغل : آزاد  به نشانی : استان البرز.کرج ........ .

مخاطب : مهسا ...... نام پدر : مهدی  شغل : خانه دار به نشانی : تهران.خیابان باقرخان ....... .

وکیل : 

موضوع اظهارنامه : اظهار رسمی مبنی بر اخطار قانونی

منضمات : 1- وکالتنامه به مشاره .... مورخ 1395/01/29 میزان تمبر مالیاتی به مبلغ 15000 ریال

مخاطب محترم؛

احتراماً نظر به اینکه موکل (همسر قانونی شما) در تهران یاکن است و با عنایت به اینکه ایشان به کرات از سرکار دعوت به عمل آورده و خواستار تمکین و زندگی مشترک در منزل تعیینی در تهران شده اند و با توجه به مواد 1105 و 1113 قانون مدنی و به موجب این اظهارنامه به شما اخطار می شود ظرف سه روز از تاریخ روئت این اظهارنامه نسبت به نقل مکان به تهران و اقامت و زندگی دئر منزل تعیینی توسط موکل و تمکین از ایشان مبادرت نمایید و در غیر اینصورت اقدام قانونی مقتضی علیه حضرتعالی صورت خواهد گرفت.

 

دادخواست الزام زوجه به تمکین

خواهان : علی .... نام پدر : حمید  به نشانی : استان البرز.کرج ........... .

خوانده : مهسا ..... نام پدر : مهدی  به نشانی : تهران.خیابان باقرخان ....... .

وکیل : 

تعیین خواسته و بهای آن : الزام به تمکین

دلایل و منضمات دادخواست :

1- سند ازدواج شماره ... 

2- شناسنامه شماره .... صادره از تهران

4- اظهار نامه به شماره ....

5- وکالت نامه به شماره ......

شرح دادخواست الزام به تمکین

ریاست محترم دادگاه خانواده

با سلام

احتراماً مراتب دادخواهی موکل را به شرح ذیل به استحضار می رساند؛

مستنداً به سند اردواج شماره ... تنظیمی در دفترخانه ازدواج شماره ... مورخ بیست و دوم شهریور ماه سال 1362 خانم مهسا .... به عقد دائم موکل درآمده اند لکن علی رغم تهییه مسکن توسط موکل در کرج و علی رغم تماس های مکرر و ارسال اظهارنامه توسط ایشان خطاب  به خوانده محترم جهت حضور در منزل مشترک تعینی وایفای وظایف زوجیت مع الاسف بدون عذر موجه وعلت شرعی و قانونی بدون اجازه موکل از ایفای این وظایف و تمکین از ایشان عدول می ورزند.فلذا با عنایت به مواد 1114 و 1102 و 1108 قانون مدنی تقاضای محکومیت زوجه به تمکین از موکل و مطالبه کلیه خسارات دادرسی از محضر حضرتعالی مورد استدعا می باشد.

با تشکر و تجدید احترام

 

لایحه دفاعیه خواهان تمکین

«به نام خدا»
ریاست محترم شعبه نهم دادگاه عمومی (خانواده) 
باسلام و احترام

 به عرض عالی می رسانم اینجانب غلی.... در تاریخ ۹۵/۰۳/۱۶ دادخواستی با موضوع الزام خوانده به  تمکین  به طرفیت همسرم تقدیم دادگاه خانواده شهر تهران نموده ام که حسب تشخیص مقام محترم ارجاع به شعبه ۲۵۸ دادگاه خانواده آن شهر ارجاع گردید و نشانی خوانده را یکی آپارتمانهای متعلق به ایشان در شهر تهران قرار دادم که ایشان با حضور در جلسه رسیدگی مذکور نشانی خود را شهر رشت اعلام نموده و رئیس شعبه مذکور هم با پذیرش این امر و صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به اين دادگاه ارسال نموده اند. به هرحال در خصوص این خواسته لازم بذکر است اینجانب و زوجه در تاریخ ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ با یکدیگر ازدواج دائم نموده ایم و مدتی هم با یکدیگر در شهر رشت ساکن بوده ایم و بدلیل تغییر شرایط کاری اینجانب و انتقالم به
شهر تهران و اشتغال در ستاد .... بارها شفاهاً و به موجب اظهارنامه از وی درخواست نموده ام که موجبات مراجعت به تهران و زندگی در مسکن تامین شده را فراهم نمایند که هر بار  به بهانه های مختلف از اين تکلیف سرباز زده اند. که بدین وسیله از مقام محترم ریاست دادگاه تقاضا دارم دستور مقتضی درخصوص الزام ایشان به تمکین عام و خاص و سکونت در منزل اینجانب صادر فرمایند.

لازم به ذکر است فی مابین عقد ازدواج شرطی به نفع زوجه جهت تعیین مسکن و اقامتگاه وجود ندارد و زوجه از قبل از ازدواج به شغل طبابت مشغول بوده و اینجانب ممانعتی در این خصوص نداشته و ندارم فقط راضی به اشتغال ایشان در شهری غیر شهر اقامتگاه خود نیستم و طبیعی است که ایشان در انتخاب بین اشتغال در این شهر و انجام وظایف همسری لازم و واجب است که به تکالیف همسری و زناشویی خود عمل نمایند.

باتشکر و تقدیم احترام

 

رای دادگاه الزام زوجه به تمکین

پرونده کلاسه : ... 

مرجع رسیدگی : شعبه نهم دادگاه عمومی (حقوقی) 

تصمیم نهایی شماره : .....

خواهان : آقای علی .. فرزند : حمید   با وکالت ....... به نشانی :تهران.

خوانده : خانم مهسا .... با وکالت آقای ........ .

خواسته : الزام به تمکین

متن رای دادگاه الزام به تمکین

در خصوص صدادخواست آقای علی ... فرزند : حمید  به طرفیت خانم مهسا .... فرزند : مهدی با وکالت آقای مسعود محمدی به خواسته الزام به تمکین دادگاه با عنایت به جامع اوراق  و محتویات پروندده و نظر به رونوشت سند نکاحیه شماره .... که در دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره ... رشت ثبت گردیده است و اظهارات طرفین در محضر دادگاه وقوع رابطه زوجیت دائم فیمابین طرفین محرز و مسلم است و دادگاه با استدلال به اینکه اولاً دلیل بر تهییه مسکن و منزل مستقل در شأن زوجه به دادگاه ارائه ننموده است ثانیاً با عنایت به اینکه خوانده به حرفه پزشکی و نیز مشغول به تحصیل در شیراز است و حسب اظهارات وی استخدام سازمان تامین اجتماعی می باشد و کار وی عمومی و دارای تشریفات اداری و مقررات خاص می باشد و خواهان خود را در قبل از عقد از وضعیت کاری وی اطلاع داشته است گرچه شرط ضمن عقد جهت تعیین محل سکونت وجود ندارد لکن می توان گفت شرط ارتکازی وجود دارد که طرفین توافق نموده اندمحل شغل و سکونت طرفین شهر رشت باشد.ثالثاً خواهان دلیل بر اینکه شغل وی دولتی است و امکان انتقالی وجود ندارد به دادگاه ارائه ننموده است و از طرفی حسب اظهارات وی مشغول کار در استانداری ... بوده لکن به دلیل توهین لغو قرارداد شده است که به نوعی خود مسبب مهاجرت واقامت در کرج را فراهم نموده است.رابعاً خوانده حاضر است هزینه خواهان را در شهر رشت که زندگی می کرده اند پرداخت نماید و نیز حاضر به تمکین از وی در شهر رشت می باشد و طرفین در تهران زندگی مشترکی نداشته اند علی ای حال بنا به مراتب فوق الزام وی به تمکین از خواهان در حال حاضر با وصف موصوف تکلییف به مالایطاق است و دادگاه به استناد ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان دعوای خواهان صادر و اعلام می نماید رای صادره ظرف 20 روز پس از ابلاغ قایل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر در استان گیلان می باشد.

رییس شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی 

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده و تمکین

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.