-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 اسفند 1399
لایحه دفاعیه - معامله صوری به قصد فرار از دین

 لایحه دفاعیه - معامله صوری به قصد فرار از دین

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 13209

 

متن لایحه دفاعیه - معامله صوری - فرار از دین

رياست محترم شعبه 115 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضايی شهيد با هنر تهران

با سلام و عرض ادب

با عنايت به پرونده به شماره بايگاني شعبه ..... كه براي تاريخ 18/ 09/ 1399 ساعت 00:12 وقت رسيدگي منظور گرديده است ، قرائن صوري بودن معامله ي دو برادر آقايان محمد و رضا ...... به جهت فرار از دين به محضر دادگاه ارائه ميگردد:

1- ثمن معامله

با توجه به مبايعه نامه ي ادعايي به تاريخ 95/10/10 ، ثمن معامله به وسيله ي چك بانك مسكن به شماره ي ...... به تاريخ 95/03/03 پرداخت گرديده است ( پيوست 1) اين در حالي است كه چك موصوف به سر رسيد 95/03/03 بوده است و توسط آقاي منصور ..... و در وجه آقاي رضا .... بابت رابطه ي قراردادي ايشان به شماره ي ....صادر گرديده ( پيوست 2 ) و به موجب مبايعه نامه به شماره ي ..... مورخ 95/05/18 همانگونه كه در سطر ششم مبايعه نامه ي مذكور قيد شده ، بابت قسمتي از ثمن معامله از جانب آقاي رضا ...... به آقاي امير منصور ..... عودت گرديده ( پيوست 3) و در هيچ كجاي اين حلقه ي نقل و انتقالات چك ياد شده ، آقاي محمد ....... جايگاهي ندارند ، كما اينكه چك به صاحب حساب آقاي منصور ..... عودت گرديده و هيچ گاه چك پاس نشده است . لازم به ذكر است كه صحت مبايعه نامه ي ..... (پيوست 2) در جريان رسيدگي پرونده به شماره بايگاني ...... همين شعبه ، مورد تاييد قرار گرفته و النهايه اجراييه به شماره ي ...... مورخ 19/11/1398 بر پايه ي درستي و صحت آن ، صادر گرديده است ( پيوست 4 )

فلذا چك موصوف :

الف) توسط آقاي امير منصور ..... در وجه آقاي رضا ....... صادر گرديده است .

ب) در تاريخ 18/ 05/ 1395 از جانب ذي نفع آقاي رضا ...... به آقاي  منصور .... عودت گرديده است .

ج) هيچ گاه پاس نگرديده است .

از تاريخ 95/05/18 ، آقاي رضا ...... به موجب سند عادي به عنوان مالك آپارتمان شناخته ميشده و ميتوانسته اقدام به فروش آپارتمان به برادر خود نمايد ليكن از آنجا كه از همين تاريخ مالك چك آقاي منصور ..... بوده ، هيچ گاه نميتوانسته چك موصوف را از برادر خود به عنوان ثمن معامله دريافت نموده باشد.بسيار محتمل است كه اين مبايعه نامه اخيرا و پس از توقيف آپارتمان موضوع دعوا به درخواست اينجانب ، تنظيم شده باشد و طرفين تاريخ را به طور صوري و ساختگي با آشفتگي و سراسيمگي براي زماني در گذشته قيد نموده باشند و با آوردن مشخصات اين چك ، سعي در فريب و انحراف ذهن قاضي محترم داشته باشند .

 

2- قرابت نسبي متعاملين مبايعه نامه

با توجه به اينكه تمامي ايادي و عناصر و افراد فعال در تنظيم مبايعه نامه ي 95/10/10 با هم برادرند ( حتي يكي از شهود نيز برادر ايشان ميباشد ) و منافع هر يك در راستا و همسو با منافع ديگري فلذا بسيار محتمل است كه اين مبايعه نامه اخيرا و پس از توقيف آپارتمان موضوع دعوا به درخواست اينجانب ، تنظيم شده باشد .

 

3 - عدم وجود مال قابل دسترس ديگر به جهت پرداخت دين

يكي از شرايط اساسي صحت معامله وفق بند 4 ماده 190 قانون مدني ، مشروعيت جهت معامله است و جهت عبارت اوامري است كه معامله كننده براي رسيدن به آن ، معامله را انجام ميدهد و در معامله به قصد فرار از دين، معامله كننده ي مديون قصد انشاء معامله را دارد ، منتهي از آن جهت معامله ميكند تا اموال خود را از دست طلبكاران خارج نمايد . آقاي رضا ..... به پيوست مبايعه نامه ها و قراردادهاي مشاركت در ساخت (پيوست 5) ، ( تاجري است كه اعلام ورشكستگي ننموده و همچنان مشغول به تجارت و ساخت و ساز آپارتمان ميباشد ليكن هيچ گونه سند رسمي به نام ايشان موجود نميباشد ( استعلامات موجود در پرونده به شماره بايگاني ..... همين شعبه ) و تنها مالي كه از ايشان در دسترس قرار داشته و بنا به درخواست اينجانب توقيف گرديده ، به يكباره متعلق به برادر ايشان اعلام ميگردد كه خود يكي از قرائن صوري بودن معامله ي دو برادر است .

 

4 - عدم وجود آثار بيع

به موجب ماده 339 و بند 1 ماده 362 قانون مدني ، به مجرد وقوع عقد بيع ، مشتري مالك مبيع و بايع مالك ثمن ميشود ، اين در حالي است كه در تاريخ 95/10/10 كه مطابق ادعاي خواهان انشاء معامله صورت گرفته ، هيچ گونه ثمني پرداخت نگرديده است . همچنين در سال 1396 آقاي رضا ..... طي دادخواست موجود در پرونده به شماره بايگاني ...... در همين شعبه ، الزام فروشنده آقاي منصور ..... به تنظيم سند رسمي و تحويل آپارتمان موضوع دعوا را از دادگاه محترم خواسته كه منتج به اجراييه ي شماره ي ...... مورخ 98/11/19 گرديده ( پيوست 4 ( و در هيچ يك از مراحل دادرسي ، صحبتي از انتقال مالكيت به آقاي محمد .... نبوده است و اين مبايعه نامه نيز در اين سه سال رونمايي نگرديد ه و تا پايان دادرسي و حتي در مرحله ي اجرا ، خبري از مدعي و معترض ثالث كه آقاي محمد ..... برادر ايشان باشد نيست و به محض اقدام اينجانب براي وصول مطالبات و توقيف و تامين خواسته ، چنين اسناد و مداركي ظاهر ميگردد .

 

5- سعي در نشان دادن وكالت نامه در مقام بيع

مبايعه نامه ي عادي مورخ 10/ 10/ 95 بر خلاف ماده 47 قانون ثبت تنظيم گرديده و مستندا به ماده 48 قانون ثبت فاقد آثار قانوني مالكيت ميباشد و تنها تلاش خواهان به جهت جلوه دادن وكالت نامه ي ارائه شده به شماره ي ...... تنظيمي دفترخانه ... تهران تحت شماره ... مورخ 95/12/25 در مقام بيع ميباشد.كما اينكه اقتضاي عقد وكالت ، نيابت دادن است نه انتقال دادن و وكيل نايب موكل است نه انتقال گيرنده و تحت آن وكالت نامه ، هيچ گونه معامله اي صورت نگرفته است. وكالت يك عقد مستمر است و نه مثل بيع يك عقد آني آنچنان كه به موجب عقد، موضوع عقد و اقتضاي ذات و اثر آن ، آنًا و لحظه اي محقق شود، فلذا وكالت نامه ي ارائه شده دليل نيست .

 

6- ارائه ي مبايعه نامه پس از معلوم گشتن دين مديون به اينجانب

قريب بر سه سال ، پرونده ي آپارتمان موضوع مبايعه نامه در همين شعبه مورد دادرسي قرار گرفته و در هيچ يك از مراحل دادرسي و حتي در مرحله ي اجرا ، خبري از اين مبايعه نامه نيست و تنها پس از صدور دادنامه به شماره ي ........ مورخ 25/ 03/ 1399 ( پيوست 6 ) مبني بر محكوميت آقاي رضا ..... به پرداخت خواسته ي اينجانب ، مبايعه نامه ظاهر ميگردد .

 

7- سوء نيت اقاي رضا ..... در پرداخت حق النا س

آقاي رضا ..... در طول چند سال گذشته با تمام توان و تلاش تمامي اموال خود را مخفي نموده و به نزديكان خود انتقال داده است و اين تنها مالي است كه از ايشان به جاي مانده و وجود پرونده هاي متعدد در دادسرا و دادگاه حكايت از سو نيت ايشان در عدم پرداخت حق الناس دارد و چند نمونه از پرونده هاي ايشان كه اينجانب از آنها اطلاع دارم به شرح ذيل ميباشد :

پرونده به شماره بايگاني ..... در شعبه 1082 دادگاه كيفري دو مجتمع قضايي شهيد مدرس تهران مبني بر كلاهبرداري و انتقال مال غير كه منجر به محكوميت آقاي رضا ..... طي دادنامه ي ...... ) پيوس ت 7 ( گرديده است . -پرونده به شماره بايگاني .... در شعبه 1 يازپرسي دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 8 تهران با اتهامات كلاهبرداري و فروش و انتقال مال غير -پرونده به شماره ...... در شعبه ي 124 مجتمع قضايي شهيد باهنر تهران با موضوعيت الزام به تحويل و تنظيم سند آپارتمان فروخته شده توسط ايشان.ايشان حتي با وجود اينكه از سازندگان ساختمان در منطقه ي .... تهران ميباشد و مدارك آن در جلسه ي دادرسي پرونده به شماره بايگاني ..... به حضرتعالي ارائه شد ، هيچ گونه مالي به نام خود نگه نميدارند و حتي اتومبيل كيا اسپورتيج به شماره انتظامي ايران ..... كه مورد استفاده ي ايشان ميباشد به گفته ي مطلعين در تير ماه 1399 به نام همسر ايشان بوده ، كه خود نشانه ي ديگري از فرار دين ميباشد .

از آنجا كه يكي از شرايط صحت معامله مطابق بند 4 ماده 190 قانون مدني ، مشروعيت جهت معامله است و از آنجا كه معامله ي دو برادر به جهت فرار از دين انجام گرفته و صحيح نميباشد ، با عنايت به وحدت ملاك مادتين 365 و 218 و 218 مكرر قانون مدني ، خواستار راي بر غير نافذ بودن و ابطال معامله ، ا ز محضر دادگاه محترم ميباشم .

با سپاس و تجديد احترام

وکیل مینا کاویانی

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.