-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 30 آبان 1400
راه های پیدا کردن و وکالت دادن به یک وکیل خوب در ایران -تهران

 راه های پیدا کردن و وکالت دادن به یک وکیل خوب در ایران -تهران

امروزه داشتن وکیل دادگستری (مشاور حقوقی - وکیل دعاوی) فقط یک نیاز نیست، بلکه یک ضرورت است. بسیار دیده می شود که فردی خود را بی نیاز از وکیل دادگستری و دانسته و اطلاعات اجمالی که از منابع مختلف کسب نموده خود رأسا اقدام به طرح و مدیریت یک دعوا می نماید. در حالی که امور حقوقی و دعاوی مطروحه در دادگاه و اختلافات حقوقی (اعم از اختلافات مدنی و اختلافات جزایی) اموری تخصصی است و مراجعه به قانون و استنباط از قوانین و تفسیر قوانین احتیاج به دانش حقوق دارد. در این صورت کسی که خود وکیل خود شده است، پس از طی مراحل طولانی و صرف هزینه و شکست در دعوا به وکیل مراجعه نموده و تقاضای طرح مجدد دعوا یا مدیریت دعاوی پیشین را دارد که البته این کار بسیار مشکل است. اصطلاح وکیل پایه یک دادگستری هر چند امروزه بدلیل اینکه وکیل پایه دو و کارگشا (از تأسیسات و تعابیر قوانین قدیمی) نداریم ولی عرفاً وکیل با تجربه و وکیل باسابقه را از کارآموز وکالت متمایز می نماید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3500

وکیل دادگستری

 

وکالت دادگستری و راه های پیدا کردن وکیل خوب در ایران - تهران

  • وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امر یا اموری نایب خود قرار می دهد.
  • عقد وکالت به دو نوع وکالت مطلق و وکالت مقید تقسیم می گردد.
  • در وکالت مطلق، موکل طرف مقابل یعنی وکیل را برای تمام امور مالی و اداری نایب خود قرار می دهد و وکیل می تواند بدون اجازه از موکل در این امور وکالت نماید. ماده 661 قانون مدنی در این رابطه بیان می دارد که "در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود."
  • در وکالت مقید مورد عقد وکالت مشخص و معین بوده و وکیل اختیار اعمال وکالت تنها در آن مورد را دارد. 
  • در تقسیم بندی دیگری وکالت به وکالت دادگستری و وکالت رسمی تقسیم می گردد.
  • هرگاه شخصی در جهت امور دادگاهی خود شخص دیگری را به عنوان نماینده خود در دادگاه معرفی نماید، وکالت دادگستری نامیده می شود.وکالت دادن به وکلای دادگستری شامل این نوع وکالت است.
  • وکالت مدنی وکالتی است که شخص برای انجام امور کاری یا اداری خود به طور رسمی یا عادی شخص وکیل را نایب خود قرار می دهد. 
  • وکیل می باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موكل را مراعات نموده و از اختيارات داده شده تجاوز نكند.
  • تعهدات وکیل از هرنوع که باشد در حدود اختیاراتی است که موکل به او اعطا می نماید.
  • مطابق ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی وکالت در دادگاهها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است مگر مواردی  را که خود موکل استثنا کرده باشد یا از اموری باشد که وکالت دادن در آن خلاف شرع است و قابل وکالت دادن نیست یعنی سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء.
  • در ادامه ی همین ماده، برخی اختیارات وکیل باید در وکالتنامه تصریح گردد تا وکیل اختیار و مسئولیت انجام آن ها را داشته باشد. این امور شامل موارد زیر می باشد:

۱ - وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی.
۲ - وکالت در مصالحه و سازش.
۳ - وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند.
۴ - وکالت در تعیین جاعل.
۵ - وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور.
۶ - وکالت در توکیل.
۷ - وکالت در تعیین مصدق و کارشناس.
۸ - وکالت در دعوای خسارت.
۹ - وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا.
۱۰ - وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث.
۱۱ - وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث.
۱۲ - وکالت در دعوای متقابل و دفاع درقبال آن.
۱۳ - وکالت در ادعای اعسار.
۱۴ - وکالت در قبول یا رد سوگند

  • انتخاب وکیل پایه یک دادگستری و وکیل باتجریه و وکیل حرفه ای، در عین دسترسی آسان به وکیل، کار خیلی ساده ای نیست در این خصوص توصیه می شود قبل از انتخاب وکیل حضوراً به وکیل مراجعه نموده و با مطرح کردن مشکل خود و توجه به نحوه پاسخ و رفتار حرفه ای و فضایی که وکیل دادگستری در آن فعالیت می کند، وکیل دادگستری خود را انتخاب نمایید.
  • توجه داشته باشید هرکسی که خود را به زبان وکیل پایه یک دادگستری معرفی کرد، لزوماً مجوز این کار را ندارد و الزاماً وکیل نیست و بسیار دیده می شود که افراد غیر متخصص با دایرکردن و ثبت یک مؤسسه که متأسفانه کار سختی هم نیست و نظارت چندانی هم وجود ندارد اقدام به معرفی و تبلیغ و قبول پرونده های حقوقی نموده و آن پرونده ها را به وکلای جوان و کارآموزان وکالت با دستمزد کم واگذار نموده و عمده منافع را خود به جیب می زند، صرفا برای دلالی پرونده های حقوقی !!!
  • مراقب باشید در دام این افراد نیوفتید و از وکیل بودن فرد مورد مراجعه مطمئن شوید. برای این کار هم زمان با مراجعه نزد وکیل یا مشاوره حقوقی خود «گواهینامه وکالت دادگستری» که قاعدتاً باید دیوار اتاق وکیل نصب شده باشد و یا «پروانه وکالت دادگستری» که دفترچه ای در ابعاد شناسنامه است، توجه فرمایید.
  • در رابطه با راه های پیدا کردن و وکالت دادن به وکیل خوب باید گفت اقامه دعوي حقوقي و يا كيفري نسبت به هر موضوعي معمولاً يكبار قابليت طرح را دارد (مگر موضوعات و يا مواردی كه از اين قاعده مستثني هستند). بنابراین پیدا کردن وکیل مجرب و سپردن پرونده به او دارای حساسیتی است که نیازمند صرف وقت و انرژی می باشد. با این وجود مدنظر قراردادن مواردی می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای نمونه برای  انتخاب وکیل خوب حتما باید از پایه او اطلاع داشته باشید تا مطمئن شوید محدوده اختیارات او در دعوای شما وجود دارد.

  • غیر از پایه ی وکیل، بسیار مهم است که در هنگام انتخاب وکیل در خصوص حیطه ی تخصص او، توانایی ها و سوابق عملی او در دفاع از موکلین و میزان حق الوکاله ی او اطلاعات کافی داشته باشید.
  • برای تحقیق در خصوص  سابقه وکیلی پایه یکی که قصد انتخاب آن را دارید می توانید به کانون وکلای دادگستری مراجعه کرده و با توجه به سوابق او از این امر آگاه شوید.
  •  راه دیگر جستجوی اینترنتی می باشد که با استفاده از آن می توانید به سایت وکیل دادگستری و آدرس وکلای مجرب و حرفه ای دسترسی پیدا نمایید. منتها مسئله ای که در این روش وجود دارد این است که اطمینان به هر ادعایی در این فضا می تواند مشکل آفرین باشد. به همین خاطر بهتر است تا اگر از راه اینترنتی وکیلی را انتخاب می نمایید با جستجو در مورد سوابق و حیطه ی تخصصی او و صحبت کردن با خود وکیل و اطلاع از میزان تسلط او به مشکلتان، از کارآمد بودن او اطمینان حاصل کنید.
  • ضرورت دارد وکیلی که با او در فضای اینترنت و فضای مجازی آشنا می شوید را یکبار حتما قبل از اعطای وکالت به طور حضوری در دفترش ملاقات نموده و از اینکه واقعا وکیل دادگستری است و خود او یا مجموعه تحت مدیریت او کار شما را انجام خواهد داد اطمینان حاصل نمایید به هیچ وجه به کسی که پروانه وکالت ندارد برای انجام کارهای قضایی و حقوقی و امور مربوط به دادگستری وکالت ندهید !!!!!
  • پیدا کردن وکیل برای یک ایرانی میقیم خارج از کشور از طریق جستجوی اینترنتی ، بسیار آسان می باشد منتها اطمینان از خوب بودن وکیل نیازمند توجه و صرف وقت از جانب شما می باشد که با توجه به معیارهایی مانند تخصص، پایه ی وکالت، سوابق، دانش کافی و بروز، جدیت در حرفه و توانایی های دیگر او می توانید گزینه ی مناسبی را انتخاب نمایید.
  • اطلاع از معیارهای مذکور هم از طرق جستجوی اینترنتی و هم ارتباط با خود وکیل قابل دستیابی می باشد. توصیه ما این است حتما از وکیلی که از طریق اینترنت با او آشنا می شوید اگر با توجه به محل سکونت خود امکان مراجعه حضوری به دفتر او را ندارید از او یک وقت مشاوره تلفنی بگیرید .قطعاً در آن مکالمه با روش کار آن وکیل و امکان اعتماد به او تا حد زیادی آشنا و آگاه خواهید شد.

 

 

پیدا کردن وکیل دادگستری

راه های اعطای وکالت از خارج به وکیل در ایران

  • برای اعطای وکالت از خارج از کشور چند روش وجود دارد:

1- وکالت مستقیم و وکالت غیرمستقیم. در وکالت مستقیم شما مستقیما به فرد وکالت می‌دهید. برای تنظیم وکالتنامه بطور مستقیم از خارج از کشور شما می بایست به سايت تایید اسناد کنسولی میخک (تاک( مراجعه نمایید. در وکالت غیرمستقیم شما به یکی از وابستگان درجه یک خود در ایران وکالت می‌دهید و با اعطای حق توکیل بغیر در وکالتنامه، به او اختیار می دهید تا برای امور شما در تهران وکیل انتخاب نماید.

2- روش دیگر اینکه اگر قبلاً در سامانه ثنا (سامانه قوه قضاییه راجع به ثبت و پیگیری شکایات) ثبت نام نموده اید و تلفن همراهی که آنجا معرفی نموده اید در ایران فعال است، می توانید از طریق آن سامانه هم بدون اینکه نیاز به حضور شما در ایران باشد به وکیل مورد نظر خود وکالت بدهید.

مواد قانونی مرتبط - جستجوی وکیل دادگستری و اعطای وکالت

ماده ۶۵۶ قانونی مدنی
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود مینماید.


ماده ۶۵۷ قانونی مدنی
تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است.


ماده ۶۵۸ قانونی مدنی
وکالت ایجاباً و قبولاً به هر لفظ یا فعلی که دلالت بر آن کند واقع میشود.


ماده ۶۶۰ قانونی مدنی
وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امر یا امور خاصی.


ماده ۶۶۱ قانونی مدنی
در صورتی که وکالت مطلق باشد فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل خواهد بود.


ماده ۶۶۲ قانونی مدنی
وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را بجا آورد وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد.


ماده ۶۶۳ قانونی مدنی
وکیل نمیتواند عملی را که از حدود وکالت او خارج است انجام دهد.


ماده ۶۶۶ قانونی مدنی
هر گاه از تقصیر وکیل خسارتی به موکل متوجه شود که عرفاً وکیل مسبب آن محسوب میگردد مسئول خواهد بود.


ماده ۶۶۷ قانونی مدنی
وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را مراعات نماید و از آنچه که موکل بالصراحه به او اختیار داده یا بر حسب‌ قرائن و عرف و عادت داخل اختیار او است تجاوز نکند.


ماده ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی
وکالت در دادگاهها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است جز انچه را که موکل استثناء کرده باشد، یا توکیل در آن خلاف شرع باشد لیکن در امور زیر باید اختیارات وکیل در وکالتنامه تصریح شود:.
۱ - وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی.
۲ - وکالت در مصالحه و سازش.
۳ - وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند.
۴ - وکالت در تعیین جاعل.
۵ - وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور.
۶ - وکالت در توکیل.
۷ - وکالت در تعیین مصدق و کارشناس.
۸ - وکالت در دعوای خسارت.
۹ - وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا.
۱۰ - وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث.
۱۱ - وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث.
۱۲ - وکالت در دعوای متقابل و دفاع درقبال آن.
۱۳ - وکالت در ادعای اعسار.
۱۴ - وکالت در قبول یا رد سوگند
تبصره ۱- اشاره به شماره های یادشده دراین ماده بدون ذکر موضوع آن تصریح محسوب نمی شود.
تبصره ۲- سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء قابل توکیل نمی باشند.


ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی مدنی
وکیل در دادرسی، در صورتی حق درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات آن و اخذ محکوم به و وجوه ایداعی به نام موکل را خواهد داشت که در وکالتنامه تصریح شده باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.