-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 04 اردیبهشت 1400
دادخواست و رای خلع ید غاصبانه - قلع و قمع بنا

 دادخواست و رای خلع ید غاصبانه - قلع و قمع بنا

درباره خلع ید از جهت عدم وجود اذن مالک در تصرف یا عنصر غیر قانونی بودن و عدوان در شروع تصرف با مفهوم تصرف عدوانی مشابه است.با این تفاوت که در خلع ید گاهی هر کدام از طرفین ممکن است ادعای مالکیت مطرح نمایند و مالکیت سرنوشت دعوا را تعیین می نماید اما در تصرف عدوانی عنصر اساسی سابقه تصرف است و دعوا به نفع کسی تمام می شود که سبق تصرف دارد ولو اینکه مالک نباشد.سند مالکیت در دعوای تصرف عدوانی در فرض عدم وجود دلیل بر سبق تصرف اماره سابقه تصرف محسوب می شود و لا غیر.گاهی متصرف غیر قانونی آنقدر در ملک ریشه می دواند که فرصت ساخت بنا و کاشت درخت نیز می یابد که در این صورت خواهان باید خواسته قلع و قمع بنا و اشجار را نیز ضمیمه دادخواست خود نماید.

 

 

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2716

دادخواست خلع ید غاصبانه  - قلع و قمع بنا

خواهان : بهناز .... نام پدر : اکبر  محل اقامت : شهرک غرب ........ .

خوانده :

1- علی .......  نام پدر : محمد     محل اقامت : خیابان دولت ........... .

2- یوسف .....  نام پدر : کریم     محل اقامت : خیابان هنگام ........... .

3- صادق ....   نام پدر : علی     محل اقامت : خیابان دردشت .......... .

وکیل یا نماینده قانونی : خانم ........

تعیین خواسته و بهای آن :

1- بدواً صدور قرار تامین خواسته

2- تقاضای صدور حکم مبنی بر خلع ید غاصبانه و قلع و قمع بنا مقوم به ده میلیون و صد هزار ریال (10/100/000)

3- حکم به اجرت المثل ایام تصرف خواندگان (بنا به نظر کارشناس) علی الحساب مقوم به ده میلیون و صر هزار ریال (10/100/000)

دلایل و منضمات دادخواست :

1- تصویر مصدق سند مالکیت

2- رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر مبنی بر احراز مالکیت خواهان

3- وکالتنامه های شماره .... و ....

4- در صورت تشخیص دادگاه صدور قرار کارشناسی و تحقیق

ریاست محترم دادگستری شهر تهران

سلام علیکم

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب با پیوست یک برگ وکالتنامه به شماره .... وکیل (خواهان) خانم بهناز .... که ایشان نیز به موجب وکالتنامه های رسمی .... و .... هر دو مربوط به دفترخانه شماره ... تهران وکیل خانم بتول ... (مالک ملک) می باشند.

خانم بتول ....  به موجب سند رسمی به شماره .... مالک شش دانگ پلاک ثبتی .... از شماره ...فرعی واقع در بخش 2 ثبتی تهران به نشانی تهران خیابان هنگام .....می باشد.با این وجود آقای علی ...با استفاده از غیبت و عدم اطلاع خواهاان، ملک را عدواناً تصرف کرده و حتی در صدد بوده که از طریق مواد ... و ... قانون ثبت سند رسمی بگیرد که با اطلاع موکل بنده و طرح دعوای اثبت مالکیت در پرونده کلاسه .... که منتهی به صدور دادنامه .... از شعبه 608 دادگاه عمومی تهران مبنی بر احراز مالکیت ایشان گردید که حکم فوق الذکر عیناض در دادنامه شماره .... مربوط به پرونده کلاسه ... صادره از شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان تایید گردیده ولی در عین حال آقای علی ...که حکم علیه ایشان صادر شده بود به تصرف خویش ادامه داده و ملک مزبور را به شخص دیگری به نام آقای یوسف ... فروخته است.آقای یوسف ...نیز ملک مذکور را به آقای صادق .. اجاره داده است.همچنین خواندگان در ملک مورد تصرف و غصب احداث بنا نیز کرده اند.لذا با توجه به مطالب ذکر شده و منضمات دادخواست و ادله موجود مستدعی است که :

1- بدواً با عنایت به ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی و با استناد به بند الف همان ماده قرار تامین خواسته صادر فرمایید تا از محل اموال موجود در ملک ودیگر اموال خواندگان جهت استیفای اجرت المثل که دادگاه میزان آن را مشخص خواهد نمود توقیف و تامین شود.

2- چون تصرف خواندگان عدوانی بوده با عنایت به سند رسمی مالکیت خواهان و ماده 311 قانون مدنی که م یگوید غاصب باید مال مغصوب را عیناً به صاحب آن رد نماید حکم به خلع ید غاصبانه خواندگان صادر شود.

3- همچنین از دادگاه محترم رسیدگی کننده تقاضا می شود حکم به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف خواندگان با عنایت به ماده 320 قاتنون مدنی و تبصره ماده 165 قانون آیین دادرسی مدنی به نظر کارشناس صادر فرمایید.

4- همچنین از آن دادگاه محترم مستدعی است که حکم به قلع و قمع بنای ساخته شده در ملک و رفع آثار تصرف بر اساس ماده 165 قانون آیین دادرسی مدنی صادر نماید.

5- حکم به پرداخت کلیه خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل و حق الزحمه کارشناسی و هزینه تحقیقات محلی با عنایت به ماده 519 قانون آیین دادرسی مدنی، نیز از آن دادگاه محترم درخواست می شود.

 

 

 

 

رای دادگاه خلع ید و قلع و قمع بنا

بتاریخ : 91/03/12

پرونده کلاسه : .....

شماره دادنامه : ......

مرجع رسیدگی : شعبه 608 دادگاه عمومی تهران

خواهان : بتول .....

1- خوانده : علی .... خیابان دولت ........... .

2- اداره ثبت اسناد و املاک

خواسته : ابطال رای شماره .... مثبت حل اختلاف هیئت شمال شرق و خلع ید و قلع و قمع بنا

گردشکار - دادگاه با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

متن رای دادگاه خلع ید - قلع و قمع بنا

در خصوص دعوی خواهان طی دادخواست تقدیمی به طرفیت خوانده به خواسته ابطال رای شماره .... هیئت حل اختلاف اداره ثبت اسناد و املاک تهران و خلع ید و قلع و قمع بنا که متعاقباً خواسته خود در مورد خلع ید و قلع و قمع بنا را استرداد نموده است با توجه به توضیحات نماینده اداره ثبت اسناد و املاک در جلسه دادرسی و همچنین با توجه به پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک به وارده ... مورخ 89/02/11 که حاکی از مالکیت رسمی خواهان بر پلاک ثبتی  موصوف می باشد و خواهان نیز در مورد تعلق ملک تصرفی به او دلیل و مدرکی ابراز ننموده است و سبب تملک قانونی وجود ندارد و لذا را ی صادره توسط هیئت حل اختلاف هیچ تطابقی با شقوق مواد 147 و 148 قانون اصلاح ثبت ندارد.لذا دادگاه به موجب بند 6 ماده 147 و ماده 148 قانون مذکور حکم به ابطال رای شماره ... مورخ 80/08/15 صادر می نماید.در خصوص خواسته خلع ید و قلع و قمع بنا نظر به استرداد دادخواست قبل از رسیدگی به موجب بند الف ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی قرار ابطال دادخواست صادر می شود.رای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه های تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.