-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 03 بهمن 1399
مفهوم و مجازات جرم آدم ربایی

 مفهوم و مجازات جرم آدم ربایی

هرکس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی‌علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2449

بررسی جرم آدم ربایی

ماده 621 قانون مجازات اسلامی در تشریح جرم آدم ربایی اظهار میدارد:

هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط‌ دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد در صورتی که سن مجنی‌علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا‌ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد‌ و در صورت ارتکاب جرایم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم میگردد.
تبصره - مجازات شروع به ربودن سه تا پنج سال حبس است.

طبق ماده عنصر مادی جرم عبارت است از ربودن به عنف یا تهدید و یا حیله. به این مفهوم که شخص رضایتی در این خصوص نداشته باشد. قاعدتا زمانی که فردی در خواب بوده یا بیهوش باشد با تحقق سایر شرایط جرم آدم ربایی محقق میشود.

در خصوص تحقق جرم آدم ریایی نیازی نیست رباینده الزاما به هدف خود از ربایش دست یابد تا جرم تحقق یابد. بنابر این چنانچه هدف از ربایش مثلا اخاذی و یا تجاوز به مجنی علیه بوده باشد قبل از تحقق این مقصود و یا در صورتی که رباینده به هر دلیل نخواهد و یا نتواند هدف خود را عملی کند، جرم آدم ربایی تحقق یافته است.

پس شروع به آدم ربایی زمانی محقق میشود که فرد اقدامات لازم جهت ربودن را انجام داده است ولی عمل ربایش محقق نشده. مثلا زمانی که در حال سوار کردن مجنی علیه با تهدید به خودرو جهت ربایش وی است و در این هنگاه نیروهای پلیس وی را از این اقدام باز میدارند.اما چنانچه شخص وارد ماشین شده و در میان راه توسط نیروهای پلیس دستگیر شود، جرم تام آدم ربایی تحقق یافته است.

شخص رباینده باید قصد ربودن انسان زنده ای راداشته باشد تا جرم آدم ربایی محقق شود. (عنصر روانی جرم آدم ربایی) اما انگیزه مرتکب نقشی در تحقق این جرم ندارد.

 

 

در سه مورد رباینده به حد اکثر مجازات تعیین شده محکوم میگردد:

1- سن مجنی علیه کمتر از 15 سال باشد

2- ربودن توسط وسایل نقلیه صورت گرفته باشد

3- به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شده باشد

علاوه بر این ماده 631 قانون مجازات اسلامی نیز به بیان حالت خاصی از آدمربایی پرداخته که در آن مجنی علیه طفل تازه متولد شده میباشد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.