-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 25 مرداد 1399
مهم ترین مصادیق جعل - تزویر - تقلب

 مهم ترین مصادیق جعل - تزویر - تقلب

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2492

 

صورت های مختلف و انواع مصادیق جعل و تزویر

ساختن نوشته یا سند:

در این مورد جاعل با ساختن یک نوشته (منحصرا روی کاغذ و به صورت حروف، کلمات، ارقام و علامت هایی که قابل خوانده شدن باشند ) یا سند ( یعنی نوشته ای که در مقام دعوا یا دفاع قابل استناد باشد.

اعم از رسمی یا غیر رسمی) اقدام می نماید. که این سند لزوما می بایست قابلیت ضرر به غیر را داشته باشد. اما لزومی ندارد که امضای کسی هم جعل شده باشد. مثلا به درست کردن یک شناسنامه یا یک وصیت نامه یا یک قرارداد اقدام می نماید.

 

 

ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی:

منظور از امضاء هر علامتی است که شخص در زیر یک سند یا نوشته برای منتسب کردن آن به خود میگذارد در مورد ساختن امضا ذکر این نکته ضروری است نقص و خدشه باید در خود امضاء به وجود آید.

مهر معمولا از جنس چوب، فلز، سنگ و نظایر آنهاست و دارای نوشته ها و علایمی است که مثل امضاء انتساب یک سند یا نوشته را به شخص مدلل می سازد. بنابراین در تمام مصادیق ساختن امضاء یا مهر، اگر به این قصد ساخته شوند که اشخاص را بفریبد تا آن را به عنوان اصل پذیرفته و مورد عمل قرار دهند و از این طریق ضرری هر چند به طور بالقوه ایجاد شود، جرم جعل محقق خواهد بود، هر چند که در عمل نوشته یا امضای مذکور فاقد اثر باشد و هرگاه این احتمال اساسا منتفی بوده، یعنی نوشته یا امضاء به طور واضح و آشکار در نظر افراد معقول، غیر قانونی و فاقد اثر تشخیص داده شود، جعل محقق نخواهد بود.

اساس جرم جعل ساختن چیزی است که به موجب آن بتوان افراد را فریفت تا آن را به جای اصل بگیرند؛ بنابراین امکان به اشتباه انداختن یا مشتبه کردن است که اساس و پایه جعل را تشکیل می دهد و نه شبیه بودن. پس همین که احتمال به اشتباه انداختن و مشتبه کردن افراد معمولی از یک نوشته یا امضای تقلبی برود، حکم به ارتکاب جعل ممکن خواهد بود. هر چند که در واقع شباهتی بین دو مورد تقلبی و اصلی وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است علاوه بر ساختن امضاء و مهر، دادگاه های ایران معمولا ساختن اثر انگشت را نیز تحت عنوان جعل تعقیب کرده اند.

 

 

خراشیدن یا تراشیدن:

خراشیدن و تراشیدن هر دو با وسایلی چون تیغ و چاقو انجام می شوند.تفاوت بین این دو مورد آن است که در خراشیدن بخشی از حروف کلمه و در تراشیدن کل کلمه محو می شود.

 

قلم بردن:

در قلم بردن لزوما چیزی به سند یا نوشته اضافه نمی شود بلکه مرتکب ممکن است با استفاده از قلم، بخش هایی از یک سند یا نوشته را ناخوانا کرده یا بر روی آنها خط بکشد.

 

الحاق:

در این مورد چیزی به سند اضافه می شود، مثلا رقمی در مقابل مبلغ چک گذاشته می شود.

 

محو یا اثبات یا سیاه کردن:

منظور از محو کردن؛ پاک کردن بخش هایی از نوشته با وسایلی مثل مداد پاک کن، لاک غلط گیری، آب، مواد شیمیایی و نظایر آنهاست.

واژه اثبات ، متضاد واژه ابطال است و به معنی از حالت بطلان خارج کردن سند یا نوشته است. مثل اینکه مهر باطل شد از روی گذرنامه یا شناسنامه پاک شود یا خطی که به علامت بطلان یک نوشته بر روی آن کشیده شده است امحا گردد.

منظور از سیاه کردن سند، ناخوانا کردن بخش هایی از آن با وسایلی مثل جوهر، مرکب، رنگ و نظایر آنهاست.

 

تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی آن:

منظور از این بخش آن است که شخصی، پس از تنظیم شدن یک سند، تاریخ مندرج در آن را جلو یا عقب بیندازد.

 

الصاق نوشته ای به نوشته دیگر:

در این مورد بخش هایی از یک نوشته به بخشهایی از نوشته دیگر منضم می شود تا آنچه که به وجود می آید نوشته واحدی تصور شود. شیوه ضمیمه کردن مهم نیست و این کار می تواند با چسبانیدن، منگنه کردن یا سیمی کردن اوراق مختلف در کنار هم و به طور کلی با هر نوع مرتبط کردن بخش های مختلف با یکدیگر صورت می گیرد به شرط آنکه آنچه حاصل می شود در بادی نظر نوشته یا سند واحدی محسوب گردد.

لازم به ذکر است اگر کسی یک قطعه عکس را به عکس یا نوشته دیگری اضافه کند، مورد مشمول این عنوان نخواهد بود. و لزوما باید نوشته ای به نوشته دیگر ملصق شود.

 

 

به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن:

در این مورد مرتکب مهر دیگری (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) را بدون اجازه صاحب آن، مورد استفاده قرار می دهد، یعنی آن را ذیل سند یا نوشته ای به کار می برد. در این مورد نیز اصل مهم در تحقق جرم جعل، امکان به اشتباه افتادن و فریب خوردن اشخاص دیگر است. بنابراین هرگاه نوشته یا سندی که ذیل آن مهر شخص دیگر به کار می رود این قابلیت را نداشته باشد، جعل مهر محقق نخواهد شد.

 

 

مطالب مرتبط با جعل  :

1-قوانین و مقررات مرتبط با جعل سند و استفاده از سند مجعول

2- نکات مهم جرم جعل و استفاده از سند مجعول

3-تعریف سند، انواع سند و وکیل متخصص اسناد

4- مراحل شکایت کیفری در دادسرا توسط وکیل کیفری

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.