-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 01 شهریور 1399
اقرار

 اقرار

در امور کیفری اقرار در صورتی صحیح است. که با اماره و قرائن در پرونده موضوعیت داشته باشد. منظور اینکه شخص اقرار کند با واقعیت درست نباشد یا درست نیست بلکه این اقرار با موضوعیت و مدارک پرونده سنخیت داشته باشد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3308

 

 

 

مستندات قانونی اقرار در اثبات جرم

  • ماده 171: هرگاه متهم اقرار به ارتکاب جرم کند، اقرار وی معتبر است و نوبت به ادله دیگر نمی رسد مگر این که با بررسی قاضی رسیدگی کننده قرائن و امارات برخلاف مفاد اقرار باشد که در این صورت دادگاه تحقیق و بررسی لازم را انجام می دهد و قرائن و امارات مخالف اقرار را در رای ذکر می کند.

مثال :  شخصی اقرار به جنایتی می کند محتویات پرونده گواه این است که این قاتل که اقرار کرده اقرارش خلاف واقع است مثلا شخصی، فرزندش باعث قتل دیگری شده است، پدر بخاطر اینکه فرزندش کم سن و سال است در کلانتری بارها اقرار به قتل عمد می کند. قرائن و اماره نشان می دهد که شخص از کشور خارج شده بوده در هنگام حادثه که رخ می دهد. آیا به نظر شما ماده 171 نمی بایستی اگر اقرار با قرائن و اماره مخالف باشد اقرار را قبول نکند و به قرائن و اماره که با حادثه موضوعیت دارد قبول کند.

  • در ماده 171: قاضی نمی آید به دلیل استنادش حکم به قصاص بدهد بلکه با قرائن و دلائل، اقرار شخص را رد می کند و با استناد به اصل برائت مبتنی بر حکم برخلاف واقع بودن حکم بر برائت می دهد.

به طور مثال شخصی می آید اقرار به قتلی می کند شخص دومی پیدا می شود اقرار به همان قتل می کند نفر اول از اقرار برمی گردد در این موضوع قاضی چه کار انجام می دهد؟
در قانون قدیم اگر شخص اول اقرار می کرد و بعد از آن شخص دومی پیدا می شده و اقرار می کرده هر دو از قصاص و دیه ساقط می شدند و دیه را از بیت المال می دادند در صورتی که توطئه آمیز نباشد.

  • در قانون جدید اشاره ای به آن نشده است ولی بر اساس ماده 167 قانون اساسی قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دو را در قوانین مدون بیابد و اگر نیابد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمی تواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدون از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد.در امور جنایی یا قضایی یک بار اقرار می کند آن هم عندالحاکم باشند.

 

 

مطالب مرتبط با اقرار و دلایل اثبات جرم :

1- جرم شهادت دروغ و مجازات آن

2- تامین دلیل - حفظ دلایل - مفهموم و کاربردها

3- سوگند و قسم به عنوان دلیل برای اثبات دعوا

4- راه های اعتراض به رأی دادگاه ، واخواهی، تجدیدنظر، فرجام

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.