-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1397
شرایط لازم جهت تحقق جرم توهین

 شرایط لازم جهت تحقق جرم توهین

توهین عبارت است از هر گونه فعل و یا گفتار و یا نوشتاری که شخص خاصی را مخاطب قرار داده و عبارات یا افعالی را که در نظر اکثریت افراد جامعه ای توهین آمیز تلقی میشود، به وی نسبت دهند.در این نوشته به بررسی شرایط تحقق جرم توهین پرداخته شده است.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4823

 

 

شرایط تحقق جرم توهین

1- موهن بودن رفتار

موهن بودن رفتار یعنی در عرف و فرهنگ جامعه ای حرف یا کاری اهانت آمیز تلقی شود. بنا بر این معیار ما در تشخیص اینکه گفتار یا رفتاری اهانت آمیز بوده است یا نه معیاری فردی نیست. پس ممکن است شخصی از رفتار یا گفتاری را توهین آمیز تلقی کند در حالی که غالب افراد آن جامعه آن را اهانت آمیز نمیدانند. مثلا در فرهنگ ما واژه هایی از جمله بی فرهنگ و بی ادب توهین محسوب نمیشوند زیرا غالب افراد این گونه واژه ها را توهین آمیز تلقی نکرده و ممکن است در روابط روزانه ی خود با دوستان و یا خانواده خود از این گونه واژه ها استفاده نمایند.(تشخیص موهن بودن با عرف است).

 

2-  مخاطب توهین باید شخص معینی باشد و توهین به یک گروه کلی جرم نیست.

در واقع جرم توهین زمانی محقق میشود که گفتار یا رفتار توهین آمیز شخص خاصی را هدف قرار دهد. یعنی شخص بتواند بگوید که کسی با رفتار یا گفتارش شخص من را مورد توهین قرار داده است.

پس زمانی که شخصی مثلا به جامعه وکلا یا پزشکان اهانتی کند، این کارمشمول جرم توهین نمیباشد. همچنین به مثلا ایرانی ها یا تهرانی ها یا ... .

 

3-  مخاطب توهین باید شخص حقیقی باشد.

منظور از شخص حقیقی افراد انسان هستند. علاوه بر افراد در جوامع، اشخاص دیگری نیز هستند که به موجب قوانین از حقوق و تکالیفی برخوردار میشوند و به فعالیتهایی میپردازند. به این دسته از اشخاص اشخاص حقوقی گفته میشود. مانند کلیه شرکتها، موسسات و سازمانها ، شهرداریها، نهادها و وزارتخانه ها و ... . جرم توهین زمانی محقق میشود که مخاطب توهین از دسته اول یعنی اشخاص حقیقی باشند. پس توهین به شرکتها و دولتها و سازمانها که در دسته دوم قرار دارند جرم محسوب نمیشود.

 

4- مخاطب توهین باید شخص زنده باشد :

و توهین به مردگان جرم نیست مگر اینکه توهین به بازماندگان آنها محسوب شود.پس توهین به اموات و مردگان توهین کیفری محسوب نشده و قابل تعقیب و مجازات نمیباشد.

 

5- توهین باید حضوری یا علنی باشد.

در واقع جرم توهین زمانی محقق میشود که در حضور مخاطب توهین صورت گیرد و یا در حضور سایر اشخاص. بنابراین مثلا شخصی که در خفا و در اتاقی گفتار توهین آمیزی به شخص دیگری میگوید و اتفاقا حرفهای او توسط مخاطب توهین از خارج از اتاق شنیده شود، این فعل توهین محسوب نمیشود. در واقع جرم توهین زمانی محقق میشود که مخاطب توهین خار و خفیف گردد و این امر زمانی محقق میشود که یا مخاطب توهین حاضر باشد و یا توهین در برابر افراد دیگری صورت گیرد.

 

6- توهین باید صریح یا ظاهر باشد.

یعنی گفتار و یا کردار شخص توهین کننده به طور مستقیم افاده مقصود وی از توهین را بنماید. بنا بر این کنایات و یا گفتاری که به شکل غیر مستقیم حاوی مفاهیم توهین آمیز باشد، جرم محسوب نمیشود.

 

7-  در توهین اینکه بدون اندیشه و فکر سخن رانده شده باشد یا نه اصلا شرط نیست.

به این معنا که صرف به سخن راندن الفاظی که توهین آمیز محسوب میشوند،(و یا نوشتن آنها و یا انجام رفتار توهین آمیز) با تحقق سایر شرایط مذکور در بالا، جرم توهین واقع شده است و ادعای شخص توهین کننده مبنی بر اینکه این الفاظ را مثلا در دعوی به کار برده است و از شدت عصبانیت عقل وی زائل گشته بوده و متوجه اعمال و گفتار خود نبوده تاثیری در تحقق جرم ندارد.

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.