-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 08 تیر 1399
وکیل برای مطالبه وجه سفته

 وکیل برای مطالبه وجه سفته

سفته یکی از انواع اسناد تجاری بوده و عمده احکام و مقررات حاکم بر آن با چک و برات مشترک است ولی ویژگی های منحصر بفردی هم دارد که در مرحله قبول سفته به عنوان سند طلب و در مرحله وصول وجه آن نیاز است دارنده به این احکام و مقررات آگاهی و احاطه و اشراف داشته باشد و طبیعتاً بهترین و مطمئن ترین راه برای کسب آگاهی از مقررات سفته مشاوره با یک وکیل متخصص سفته و اسناد تجاری است.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2772

 

نکات مهم مطالبه وجه سفته

  • اگر متعهد سفته در سررسيد از پرداخت مبلغ مندرج در آن امتناع كند، دارنده سفته مكلف است به موجب نوشته ای كه واخواست يا اعتراض عدم تاديه ناميده می شود، ظرف مدت ۱۰ روز از تاريخ وعده سفته اعتراض خود را اعلام كند كه برای واخواست به اداره واخواست سفته مراجعه و نسبت به تنظيم و ارسال آن برای صادركننده سفته اقدام می نماید.
  • می شود واخواست سفته را به بانک ملی نیز سپرد به این معنی که طرف با مراجعه به بانک سفته خود را به آنها تسلیم و برای واخواست آن به بانک وکالت می دهد که البته این روش کمی طولانی تر از فرضی است که خود دارنده سفته به اداره واخواست مراجعه می نماید.
  • دارنده سفته از تاريخ واخواست ظرف مدت یک سال برای کسی كه سفته را در ايران صادر كرده و مدت ۲ سال برای كسانی كه سفته را در خارج از ايران صادر كرده اند، طبق مواد ۲۸۶ و ۲۸۷ قانون تجارت اقامه دعوی كند.
  • در صورتی كه دارنده سفته به تكاليف قانونی خودعمل نكند، حق اقامه دعوی عليه پشت نويس، ضامن پشت نويس را ندارد و از امتيازات اسناد تجاری بهره مند نمی شود.به عبارت دیگر در صورتی که سفته واخواست نشود اصلا سفته و یک سند تجاری با امتیازات قانونی محسوب نمی شود.
  • اگر دارنده سفته ظرف 10 روز آن را واخواست کند می تواند از امتیازات قانونی اسناد تجاری استفاده کند که عبارتند از :

1- امکان توقیف اموال و تامین خواسته بدون سپردن خسارت احتمالی

2- امکان شکایت از ضامن سفته همراه با صادرکننده آن به صورت تضامنی

3- امکان رسیدگی خارج از نوبت

4- امکان رسیدگی در شعب ویژه دعاوی تجاری (که البته تا کنون دادگاه ویژه ای در بسیاری از شهرها برای رسیدگی به دعاوی تجاری تشکیل نشده است و همان دادگاه های حقوقی به دعاوی تجاری هم رسیدگی می کنند.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.