-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 02 آبان 1399
صدور حکم رشد

 صدور حکم رشد

رشد وضعیت روانی است که دارنده آن می تواند نفع و ضرر را تشخیص دهد؛ چنین کسی را رشید گویند. فاقد این وصف اگر به حد جنون نرسد و صغیر نباشد، سفیه خوانده می شود و صفت او را سفه می گویند در نقطه مقابل رشد ، حجر است. حجر سفیه (غیر رشید) تنها محدود به امور مالی او است، بعد از رسیدن به سن بلوغ (دختر 9 سال تمام قمری و پسر 15 سال تمام قمری) شخص می تواند به تنهایی و بدون دخالت کسی، به امور غیرمالی خود مثل نکاح بپردازد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3379

 

 

بررسی مفهوم رشد و حکم رشد

  • بعد از رسیدن به سن بلوغ، اصل بر این است که فرد در امور غیر مالی خود دارای رشد است و نیازی به اثبات این امر ندارد و بحث صدور حکم رشد منتفی است اما در امور مالی موضوع متفاوت است.
  • اگر اشخاص به سن بلوغ برسند، در امور مالی اصل بر رشد آنان نیست و باید برای رشد آنان حکمی صادر شود تا نشان از آن باشد. به عبارت دیگر؛ رفع حجر در امور مالی منوط به تحقق و اثبات بلوغ و رشد است.
  • ماده 1214 مقرر می دارد، "معاملات و تصرفات غیر رشید در اموال خود نافذ نیست مگر با اجازه ولی یا قیم او اعم از این که این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل."
  • قانونگذار این اقدام را برای حمایت از شخص سفیه قرار داده و چون این امر مربوط به نظم عمومی است، نمی توان با تراضی افراد ایجاد یا رفع حجر کرد.
  • بعد از رسیدن به سن بلوغ در مورد امور مالی، در صورت دارا بودن ولی خاص، امور آنها به ولی مربوط است و در صورت فقدان ولی خاص اگر ادعایی مبنی بر رشد نداشته باشند، همانند صغار با آنها رفتار خواهد شد ولی اگر مدعی رشد باشند، جهت بررسی امر به دادگاه معرفی می شوند.
  • در این راستا تحقیقات محلی صورت خواهد گرفت و نظر کارشناس تخصصی در این خصوص جلب خواهد شد و اگر بر دادگاه رشد فرد بالغ محرز گردد، حکم رشد شخص صادر می شود.
  • لازم به ذکر است درخواست صدور حکم رشد، به دادگاه محل سکونت مدعی رشد تقدیم می شود.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.