-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 اردیبهشت 1399
وکیل برای انجام مراحل اجرای احکام حقوقی

 وکیل برای انجام مراحل اجرای احکام حقوقی

پس از صدور رای دادگاه حقوقی و قطعی شدن آن در صورتی که محکوم علیه (کسی که حکم بر علیه او داده اند) با میل خود حکم را اجرا نکند، محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده) می تواند با مراجعه به قسمت اجرای احکام حسب مورد تقاضای صدور اجرائیه و اجرای حکم و توقیف اموال بدهکار (محکوم علیه) یا ممنوع الخروجی کردن وی یا صدور حکم جلب او را بنماید این این کار توسط خود فرد یا وکیل دادگستری قابل انجام است.بعضی از احکام حقوقی جنبه اعلامی داشته و صرف اعلام و ابلاغ آن به مخاطب کافی است ولی بعضی دیگر نیازمند طی مراحل و انجام اقداماتی است.در صورتی که حکم به نفع شما صادر شده است و تمایل دارید که مرحله اجرای حکم توسط یک وکیل دادگستری با تجربه انجام شود می توانید با دفتر وکالت ما در تماس و ارتباط باشید.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 22189

 

مراحل اجرای حکم حقوقی

فرآیند دادرسی حقوقی در نهایت به صدور حکم می انجامد. این حکم در واقع نتیجه طی مراحل مختلف دادرسی است. حال برای اینکه کسی که حکم به نفع او صادر شده بتواند از محتوای این حکم استفاده کند، لازم است این حکم به مرحله اجرا درآید. کسی که حکم عیله او صادر شده نیز باید عواقب بی مبالاتی خود را متحمل شود و این امر امکانپذیر نیست مگر با اجرای حکم صادر شده. که در اجرای این حکم باید مواردی رعایت شود:

 

 

قطعیت حکم ، شرط ضروری اجرای حکم

تا زمانیکه حکم قطعی نشده یا قرار اجرای موقت آن صادر نشده قابل اجراء نیست و چون آنچه اجرا می شود جز در موارد نادری قابل بازگشت به حالت سابق خود نیست، بنابراین باید حکمی اجرا شود که قطعیت یافته باشد یا در مواردی که دستور اجرای موقت حکم صادر می شود. دستور موقت نیز عبارت است از قراری که دادگاه در اموری که تعیین تکلیف آن فوریت دارد به درخواست متقاضی صادر می نماید و به موجب آن دستور موقت دایر بر توقیف مال یا انجام عمل یا منع از امری صادر می کند.

 

ابلاغ رای قطعی به محکوم علیه 

این افراد باید از مفاد حکم آگاهی یابند تا آنها نیز بتوانند قبل از اجرای حکم اقدامات لازم را به عمل آورند و این امر از حقوق مسلم ایشان است و به هیچ نحو قابل چشم پوشی نیست.

 

تقاضای اجرای حکم توسط محکوم له یا نماینده قانونی او 

احکام حقوقی به صورت خود به خود به اجرا درنمی آیند بلکه محکوم له یا نماینده قانونی او یا قائم مقامش باید به صورت کتبی تقاضای اجرای حکم را از دادگاه بنمایند و تا زمانی که این تقاضا از سوی این افراد مطرح نشود، دادگاه نیز مبادرت به اجرای حکم نمی نماید.

صدور اجرائیه از سوی دادگاه نخستین: بعد از طی مراحل بالا، اجراییه ای از سوی دادگاه نخستین ( نه دادگاه دیگری ) صادر می شود. صدور این اجرئیه از سوی دادگاه بدوی، جواز اجرای حکم خواهد بود.

 

 

ابلاغ اجرائیه به محکوم علیه

ابلاغ اجرائیه طبق مقررات آیین دادرسی مدنی به عمل می آید و آخرین محل ابلاغ به مجکوم علیه در پرونده دادرسی برای ابلاغ اجرائیه سابقه ابلاغ محسوب است.

 

تشکیل پرونده اجرایی و پیگیری عملیات اجرای حکم

اجرای حکم توسط دادورز ( مامورین اجرا ) در قسمت اجرای دادگاهی که اجرائیه را صادر کرده است به عمل می آید. لازم به ذکر است هرگاه تمام یا قسمتی از عملیات اجرایی باید در حوزه دادگاه دیگری به عمل آید، مدیر اجراء انجام عملیات مزبور را به قسمت اجراء دادگاه آن حوزه محول می کند. دادورزها تحت نظر مدیر اجراء قرار دارند و مدیر اجراء نیز تحت ریاست و مسوولیت دادگاه انجام وظیفه می کنند

هر گاه در جریان اجرای حکم اشکالی پیش آید، دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجراء می شود رفع اشکال می نماید. اما اختلافات راجع به مفاد حکم همچنین اختلافات مربوط به اجرای احکام که از اجمال یا ابهام حکم یا محکوم به حادث می شود در دادگاهی که حکم را صادر کرده رسیدگی می شود.

در صورت نیاز به اطلاعات حقوقی و مشورت با وکیل دادگستری در خصوص چگونگی اجرای احکام حقوقی و ظرافتها و پیچیدگی های آن با دفتر وکالت ما تماس حاصل فرمایید.

 

 

مطالب مرتبط با اجرای حکم دادگاه :

1- آراء و احکام و قرارهای قابل تجدیدنظر

2- اعتراض ثالث اجرائی، نمونه رای و دادخواست

3- راه های اعتراض به رأی،واخواهی،تجدیدنظرخواهی،فرجامخواهی

4- روش دفاع و ایراد در دادگاه و جلسه رسیدگی و ایرادات دادرسی

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.