-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: جمعه 03 مرداد 1399
وکیل اجاره - سرقفلی - حق کسب و پیشه

 وکیل اجاره - سرقفلی - حق کسب و پیشه

حق کسب و پیشه و تجارت حقی است که مستأجر به تدریج و در اثر اشتغال خود در محل تجاری و در اثر استمرار فعالیت خود و با جلب مشتریان در ملک پیدا می کند. قانونگذار با به رسمیت شناختن این حق در قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 برای این حق اعتبار و ارزش مالی قائل شده است و مالک را مکلف به پرداخت این حق به مستأجر نموده است که بعضاً گاهی از قیمت خود ملک بیشتری می شود.بین مفهوم حق کسب و پیشه و تجارت و مفهوم سرقفلی تشابهاتی وجود دارد و هر دو از مفاهیم مورد استفاده در اجاره اماکن تجاری هستند.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2646

 

معنا و مفهوم حق کسب و پیشه و تجارت

اصطلاح حق کسب و پیشه و تجارت اول بار در قانون روابط موجر و مستأجر سال 1339 به کار رفت تمکین همانطور که فوقاً اشاره شد بیشتر از قانون روابط مالک و مستأجر سال 1356 موکداً به آن پرداخت شد. در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356درخصوص موارد تخلیه و پرداحت حق کسب یا پیشه یا تجارت به مستاجر مقرراتی آمده است. این قانون هم چنین درخصوص تنظیم اجاره نامه، فسخ و تعمیرات حاوی مقررات است.

 

 

نکته مهم و ویژگی قانون سال 56

قانون الحاقی یک ماده به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 15/8/65  

ماده 30 : کلیه طرق مستقیم یا غیر مستقیم که طرفین به منظور جلوگیری از اجرای مقررات این قانون اتخاذ نمایند پس از اثبات در دادگاه بلا اثرو باطل اعلام خواهد شد.

مستاجر با داشتن حق کسب و پیشه برای اجاره کردن محل کسب در 2 مورد حق تقدم دارد:

پس از اتمام مدت اجاره اگر مالک قصد تخلیه و اجارهمجدد آن ملک را داشته باشد

مستاجر قصد انتقال حقوق خود در عین مستاجره را به غیر داشته باشد اختیار انتقال منافع ملک غیر

(نام این حق و احکام انواع دریافت آن در موارد 18 و 19 قانون روابط موجر 1356)

در صورت نیاز به تنظیم قرارداد اجاره یا سرقفلی و یا حق کسب و پیشه و تجارت و نیز در صورت وجود ضرورت مشاوره حقوقی  در خصوص روابط موجر و مستاجر و ارتباط با وکیل متخصص اجاره با ما تماس بگیرید.

 

 

مطالب مرتبط با اجاره تجاری و سرقفلی :

1- خلع ید، نمونه دادخواست و رای بدوی و تجدیدنظر خلع ید

2- راههای انحلال قرارداد،فسخ، ابطال، انفساخ

3- سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت وکیل سرقفلی

4- سرقفلی و راههای تخلیه اماکن تجاری، وکیل سرقفلی

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
از طریق استفاده از تجربیات دوستان و آشنایان و یا با جستجوی ((وکیل برای اجاره)) و ((وکیل برای تنظیم قرارداد اجاره)) در سایت گوگل می توانید با یک وکیل خوب برای قرارداد اجاره مرتبط شده و با او مشورت نمایید.
اجاره اماکن تجاری مشمول مقررات خاص می شود و حسب مورد ممکن است قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 56 یا قانوون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 76 بر ان حکومت داشته باشد.البته مقررات قانون مدنی در باب اجاره عمومیت داشته و در موارد سکوت یا ابهام یا اجمال این قوانین و یا عمومات عقد اجاره جای مراجعه به قانون مدنی است.
سرقفلی مبلغی است که موقع تنظیم قرارداد اجاره در چارچوب توافق ممکن است مستاجر به موجر بدهد ولی حق کسب و پیشه نیاز به توافق و پرداخت وجه ندارد و همینکه قراردادی تحت شمول قانون سال 56 باشد حق کسب و پیشه به مستاجر تعلق می گیرد.
سرقفلی مبلغ نسبتاً قابل توجهی است و مقدار آن به ارزش معاملاتی ملک نزدیک است و تحت همین عنوان و با همین اسم همزمان با انعقاد عقد اجاره به موجر پرداخت می شود ولی مبلغ قرض الحسنه یا ودیعه یا پول پیش در واقع قسمتی از اجاره بها است که موجر از مستاجر در کنار دریافت اجاره بها قرض می کند و در پایان قرارداد اجاره دقیقاً همان مبلغ را به مستاجر بر می گرداند.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.