-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
وکیل دعاوی بین المللی در ایران

 وکیل دعاوی بین المللی در ایران

منظور از دعاوی بین المللی، هرگونه اختلافی است که بین طرفین اعم از اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بسته به نوع ارتباط آنها اعم از خانوادگی، تجاری، قراردادی، کیفری، شهرداری و مالیاتی و غیره پیش می آید و یکی از طرفین یا هر دو را ناگزیر از مراجعه به محاکم قضایی یا غیر قضایی می نماید که البته یه عنصر برون مرزی هم در آن دخالت دارد. وکیل بین المللی هم در تعبیر عامیانه کسی است که با آگاهی و تجربه، قادر به انجام و مدیریت و پیگیری دعاوی حقوقی با وجود یک عنصر بین المللی را دارد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2650

 

 

تشخیص دعاوی بین المللی و داخلی

دعاوی داخلی، آن دسته از مرافعاتی هستند که طرفین آن ها، محل وقوع قرارداد در دعاوی حقوقی یا محل وقوع جرم، متهم و موضوع جرم در دعاوی کیفری، مال موضوع قرارداد در دعاوی ملکی و به تعبیر دیگر عناصر سازنده دعوا همگی در داخل ایران هستند یا مشمول قوانین کیفری ایران.

این در حالی است که در دعوای بین المللی، شاهد آن هستیم که یکی از عناصر سازنده، و اصلی دعوا در خاک ایران نیست یا ایرانی نیست. برای مثال یک ایرانی با یک چینی، قراردادی تجاری را منعقد می نماید در اینجا به جهت آنکه یکی از طرفین، تبعه خارجی محسوب می شود؛ در صورت بروز اختلاف این

 

 

مثالی از یک دعوای بین المللی

به عنوان مثال دو ایرانی قراردادی تجاری در کشور چین منعقد می کنند یا محل تسلیم کالا را کشور چین قرار می دهند، در این صورت در صورت بروز اختلاف نیاز به مداخله یک وکیل بین المللی دارند.

 

 

 

 

خصوصیات دعاوی کیفری بین المللی

1- در دعاوی کیفری در صورتی که بخشی از جرم یا نتیجه مجرمانه در داخل قلمرو حاکمیت ایران واقع شود، رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم کیفری ایران است حتی اگر متهم خارجی باشد.

2- در صورتی که برخی از جرائم خاص مثل اقدام علیه نظام، امنیت داخلی یا خارجی، تمامیت ارضی و یا استقلال جمهوری اسلامی، جعل مهر، امضاء، حکم، فرمان یا دستخط رسمی رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ....، جعل آرا مراجع قضائی یا اجرائیه های صادره از این مراجع یا سایر مراجع قانونی و یا استفاده از آنها، جعل اسکناس رایج یا اسناد تعهدآور بانکی ایران و ... توسط هر شخصی اتفاق بیفتد چه ایرانی باشد چه خارجی و حتی اگر جرم در خارج از کشور ایران واقع شود دادگاه های ایرانی صالح به رسیدگی هستند.

3- جرایم مستخدمان دولت اعم از ایرانی یا غیر ایرانی که در رابطه با شغل و وظیفه خود در خارج از ایران مرتکب جرمی می شوند و جرائم مأموران سیاسی و کنسولی و وابستگان دولت ایران که دارای مصونیت سیاسی هستند، در ایران رسیدگی می شود.

4- به کلیه جرائم اتباع ایرانی خارج از کشور در صورت دستگیری یا اعاده به ایران، در ایران رسیدگی می شود؛ به شرط آنکه جرم واقع شده از دسته جرایم تعزیری باشد و متهم در محل وقوع جرم محاکمه و تبرئه نشده یا در صورت محکومیت، مجازات کلاً یا بعضاً درباره او اجرا نشده باشد و بر اساس قوانین ایران، موجبی برای منع یا موقوفی تعقیب یا عدم اجرای مجازات یا سقوط آن نباشد.

5- به جرائم ارتکابی توسط اشخاص غیر ایرانی علیه اشخاص ایرانی یا علیه کشور ایران در صورت یافته شدن در ایران یا اعاده به ایران، مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران رسیدگی می شود، به شرط آنکه عمل ارتکابی بر اساس قانون ایران جرم باشد و متهم در جرائم موجب تعریز در محل وقوع جرم، محاکمه و تبرئر نشده باشد یا در صورت محکومیت، مجازات کلاً یا بعضاً درباره او اجرا نشده باشد.

در هرحال در تمامی این موارد جرم هر چند در صلاحیت دادگاه های ایران است اما به جهت خارجی بودن طرف دعو یا محل وقوع جرم، نیاز به مداخله وکیل بین المللی است. در دعاوی خانوادگی مثلاً زوجین ممکن است ایرانی باشند لیکن هر دو ساکن خارج از کشور باشند و در این صورت برای انجام اموری مثل طلاق، مهریه، ممنوع الخروجی و ... نیاز به مداخله یک وکیل بین المللی آشنا به قوانین مربوطه در ایران دارند.

 در صورت نیاز به بهرمندی از خدمات حقوقی وکلای دادگستری این دفتر وکالت و واگذاری و سپردن امور حقوقی خود به وکیل پایه یک دادگستری با این دفتر خدمات حقوقی ( دفتر وکالت ) تماس بگیرید.

 

 

 

مطالب مرتبط با وکیل بین المللی :

2- فواید داشتن وکیل در پرونده های حقوقی

4- وکیل خوب در تهران، یوسف آباد، فاطمی، گلها 

3- روش های پیدا کردن وکیل خوب دادگستری در تهران

4- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

5- وکیل متخصص دعاوی ملکی و قرارداد - تهران- یوسف اباد

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.