-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آبان 1399
تقسیم مال مشاع و مشترک با تقاضای دستور فروش

 تقسیم مال مشاع و مشترک با تقاضای دستور فروش

به دلایل مختلف ممکن است دو یا چند نفر در مال غیر منقولی با هم شریک باشند.چنین نیست که ضرورتاً اجباری به بقای شراکت وجود داشته باشد.از مقررات مختلف از جمله قانون مدنی، قانون امور حسبی و قانون افراز املاک مشاع استنباط می شود که اگر یکی از شرکا مایل به پایان دادن به شراکت باشد بسته به نوع مال و تصمیم و تشخیص خود او راه های متفاوتی برای پایان دادن به اشاعه وجود دارد.از جمله این راه ها می توان به تقاضای تقسیم، تقاضای افراز و دستور فروش اشاره کرد.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3931

 

 

نکات تقاضای دستور فروش مال مشاع

  • عمده ترین دلیل و منشاء شراکت در مال، ارث است. هر چند که ممکن است به دلایل دیگر مثل خرید یک مال به صورت اشتراکی هم دو یا چند نفر با هم در مالی شریک باشند.
  •  گاهی ممکن است شرکاء مال به هر دلیلی نخواهند به شراکت ادامه دهند که در این صورت اگر مال منقول باشد با توافق و در صورت عدم توافق به دادگاه مراجعه نموده و سهم خود را از آن مال مطالبه می کنند که دادگاه هم با فروش مال، وجه آن را بین شرکا تقسیم می کند.
  • در صورتی که مال مشترک غیر منقول باشد مطابق قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب 22/8/1358 و با تشریفات و توضیحی که در آن قانون آمده است، متقاضی باید اول از طریق اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای افراز نماید.
  • در صورت امکان افراز به تشخیص اداره ثبت، سهم متقاضی مفروز شده و به نام وی سند جداگانه و شش دانگ صادر می شود و در صورت عدم قابلیت افراز (موردی که مال با افراز از قیمت بیفتد یا ارزش آن کم شود و یا این که نشود تقسیم عادلانه انجام داد) فرد می تواند با در دست داشتن حکم عدم افراز، به دادگاه عمومی مراجعه نموده و تقاضای دستور فروش ملک مشاع نماید.
  • دادگاه صالح هم با رسیدگی و طی تشریفات در صورت کامل بودن دلایل، دستور ارجاع به کارشناس و تعیین قیمت و فروش مال بر اساس پایه قیمت تعیین شده از سوی کارشناس طی تشریفات مزایده، را می دهد.
  • گاهی اوقات به راحتی با درخواست خلع ید مشاعی مطابق تشریفات مندرج در ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی می شود طرف و شریک را مجاب و مجبور به توافق به فروش نمود؛ به خصوص در صورتی که شریک متخلف و ممتنع، متصرف ملک مشاع باشد.
  • در صورتی تقاضای مطالبه اجور یا اجرت المثل و اعلام عدم تمایل به تصرف به موجب اظهارنامه یا معرفی شاهد، شریکی که در ملک تصرفی ندارد می تواند از متصرف یا متصرفین تقاضای اجرت المثل ایام تصرف بنماید. 

 

 

مطالب مرتبط با دستور فروش و تقسیم :

1- درخواست افراز ملک مشاع

2- وکیل برای افراز املاک مشاع

3- رای و دادخواست خلع ید ملک مشاعی

4- تقسیم نامه - تقسیم اموال مشترک و فروش مال مشاع

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.