-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1397
قرار بازداشت موقت در قرارهای تامین کیفری

 قرار بازداشت موقت در قرارهای تامین کیفری

قرار بازداشت موقت شدیدترین قرار تامین بوده و تنها قرار تامینی است که آزادی متهم را برای مدت زمان موقت سلب می نماید. قانونگذار به لحاظ اهمیت قرار بازداشت موقت، قبل از ماده 132 قانون آیین دادرسی کیفری که بحث قرارهای تامین کیفری است در مواد 32 الی 37 قانون مذکور به بازداشت موقت پرداخته است. همان گونه که از عنوان آن مشخص است بازداشت به طور موقت و برای مدت زمان محدود می باشد و ماده 33 قانون مذکور علاوه بر نظر قاضی صادر کننده، موافقت رییس حوزه قضایی را نیز لازم دانسته است و مدت زمان یک ماه را برای آن تعیین نموده و قاضی را مکلف کرده پس از انقضای یک ماه در خصوص آن اظهار نظر نماید و در صورت لزوم فک و یا با استدلال آن را ابقا نماید و در هر حال حق تجدیدنظرخواهی پس از ابلاغ به متهم محفوظ می باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2057

بازداشت موقت

 

نکات مهم قرار بازداشت کیفری

  • مدت یک ماه زمان برای قرار بازداشت موقت پس از اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب به چهار ماه در جرایم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری استان و دو ماه در سایر جرایم تبدیل شد و قاضی دادسرا مکلف شد در خصوص فک یا ابقا آن پس از مواعد مذکور اظهار نظر نماید .
  • صدور قرار بازداشت موقت برای مدت 4 ماه مختص بازپرس می باشد، چرا که دادیار حق رسیدگی به جرایم موضوع صلاحیت دادگاه کیفری استان را ندارد.
  • در خصوص قرار بازداشت موقت صادره از سوی دادیار یا بازپرس نیز موافقت دادستان لازم می باشد و در صورت موافقت و ابلاغ به متهم، ظرف ده روز قابل اعتراض از سوی متهم می باشد و به اعتراض وی در دادگاه صالح اعم از انقلاب یا عمومی رسیدگی خواهد شد علاوه بر آن متهم حق دارد در حین تحمل بازداشت موقت پس از انقضای یک ماه تقاضای فک آن را بنماید و قاضی صادر کننده مکلف است به تقاضای متهم ظرف ده روز رسیدگی و در خصوص قبول یا رد آن صراحتا اظهارنظر نماید.
  • متهم بیش از یک بار در هر ماه نمی تواند از این حق استفاده نماید، در هر حال مدت بازداشت موقت نباید از حداقل مجازات حبس مقرر قانونی به آن جرم تجاوز نماید.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.