-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 15 فروردین 1401
شرایط گرفتن پاسپورت و خروج از کشور برای بانوان

 شرایط گرفتن پاسپورت و خروج از کشور برای بانوان

قوانینی برای بانوان ایرانی به منظور گرفتن پاسپورت و خروج از کشور وجود دارد که در این جا به طور خلاصه به آن ها می پردازیم. بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران صدور گذرنامه جداگانه و خروج از کشور برای بانوان در قید زوجیت و افراد زیر 18 سال منوط به موافقت شوهر، ولی و یا قیم ایشان می باشد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 8661

خروج از کشور بانوان

 

شرایط دریافت پاسپورت برای بانوان در سنین مختلف 

صدور گذرنامه جداگانه و خروج از کشور برای زنان در قید زوجیت و افراد زیر 18 سال منوط به موافقت شوهر، ولی و یا قیم ایشان می باشد.
ماده 18 قانون گذرنامه مقرر میدارد برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر میشود:
1- اشخاصی که کمتر از 18 سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
2- بانوان شوهردار ولو کمتر از 18 سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.
لازم به ذکر است که زنانی که با همسر خود مقیم خارج از کشور هستند و بانوانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی خود باقی مانده اند از شرط این بند مستثنی می باشند. 

 

مدارک لازم جهت اخذ اجازه خروج از کشور

جهت صدور موافقت نامه (رضایتنامه) کتبی با در دست داشتن مدارک زیر به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت خود مراجعه نمایید.
1- اصل شناسنامه، گذرنامه و کارت ملی متقاضی و اعضای خانواده
2- تکمیل فرم اجازه خروج همسر و فرزند
3- پرداخت هزینه گواهی امضاء ( طبق جدول هزینه خدمات کنسولی)
4- حضور متقاضی جهت گواهی امضاء (الزامی است)

 

 

مراحل دریافت اجازه خروج از کشور

دختر مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور نیاز به اجازه ندارد اما دختری که به سن قانونی نرسبده است، نیازمند اجازه ولی یا قیم است. زن متاهل چه کمتر از 18 سال سن داشته باشد چه بالای 18 سال باشد برای خروج كشور، نيازمند اجازه شوهر ميباشند؛ مگر اينكه در عقدنامه اجازه خروج كشور را به عنوان شرط ضمن از شوهر اخذ كرده باشند يا بعد از عقد، از شوهر اجازه خروج از كشور در قالب وكالت بلاعزل دريافت كنند.

با این وجود، ماده 18 قانون گذرنامه موارد اضطراری را از حکم خارج نموده و در این شرایط زن برای خروج از کشور نیازمند اجازه شوهر نمی باشد. قانونگذار  در موار اضطراری، اجازه دادستان را لازم دانسته است. منظور از اجازه دادستان اعلام موافقت كتبی از سوي شخص دادستان به اداره گذرنامه جهت صدور گذرنامه زن براي عزيمت به خارج از كشور است.
دریافت اجازه خروج از کشور از همسر نیز نیازمند گواهی امضا شوهر ر دفترخانه ثبت اسناد و با احراز هويت وی توسط دفترخانه است.

♦  لازم به ذکر است اجازه خروج از کشور صرفا با وکالت رسمی و در دفتر اسناد رسمی قابل قبول می باشد.

 

مستندات قانونی در خصوص شرایط اخذ پاسپورت واجاره خروج از کشور بانوان

ماده ۱۸ قانون گذرنامه
برای اشخاص زیر با رعایت شرایط مندرج در این ماده گذرنامه صادر می‌شود:
۱ (اصلاحی ۱۳۸۰/۳/۲۳) - اشخاصی که کمتر از ۱۸ سال تمام دارند و کسانی که تحت ولایت و یا قیمومیت می‌باشند با اجازه کتبی ولی یا قیم آنان.
۲- مشمولین وظیفه عمومی با اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی.
۳- زنان شوهردار و لو کمتر از ۱۸ سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد کافی است.زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانی که شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده‌اند از شرط این بند مستثنی می‌باشند.
ماده ۱۹ قانون گذرنامه
در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور آن حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۸ صدور گذرنامه موکول به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.