-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 09 بهمن 1400
تعریف، امکان و ویژگی ها صدور کیفر خواست شفاهی

 تعریف، امکان و ویژگی ها صدور کیفر خواست شفاهی

به موجب ماده 86 قانون آیین دادرسی کیفری در غیر جرائم موضوع ماده (۳۰۲) این قانون، چنانچه متهم و شاکی حاضر باشند یا متهم حاضر و شاکی وجود نداشته یا گذشت کرده باشد و تحقیقات مقدماتی هم کامل باشد، دادستان می تواند راساً یا به درخواست بازپرس، با اعزام متهم به دادگاه و در صورت حضور شاکی به همراه او، دعوای کیفری را بلافاصله بدون صدور کیفرخواست به صورت شفاهی مطرح کند. در این مورد، دادگاه بدون تاخیر تشکیل جلسه می دهد و به متهم تفهیم می کند که حق دارد برای تعیین وکیل و تدارک دفاع مهلت بخواهد که در صورت درخواست متهم، حداقل سه روز به او مهلت داده می شود. تفهیم این موضوع و پاسخ متهم باید در صورتمجلس دادگاه قید شود. هرگاه متهم از این حق استفاده نکند، دادگاه در همان جلسه، رسیدگی و رای صادر می کند و اگر ضمن رسیدگی انجام تحقیقاتی را لازم بداند، آنها را انجام و یا دستور تکمیل تحقیقات را به دادستان یا ضابطان دادگستری می دهد.اخذ تامین متناسب از متهم با دادگاه است.شاکی در صورت مطالبه ضرر و زیان می تواند حداکثر ظرف پنج روز دادخواست خود را تقدیم کند و دادگاه می تواند فارغ از امر کیفری به دعوای ضرر و زیان رسیدگی و رای مقتضی صادر نماید.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 5433

کیفرخواست شفاهی

 

تعریف و ویژگی های تاسیس کیفرخواست شفاهی

  • طرح دعوی کیفری بدون کیفرخواست یا به عبارتی دیگر "کیفرخواست شفاهی" تاسیس جدیدی جهت کاهش اطاله دادرسی است.
  • در کیفرخواست شفاهی اگرچه کیفرخواست به ترتیب معمولی تنظیم نمی شود، اما در پرونده نوشته می شود "تقاضای کیفر می گردد" و حتی مستند کیفر نیز نوشته می شود.
  • دادستان نیز این گونه اظهارنظر می نماید که "ملاحظه شد، موافقم، در اجرای ماده 86 ادعا یا کیفرخواست به صورت شفاهی طرح شود."
  • در کیفرخواست شفاهی قرار جلب به دادرسی صادر می شود، اما کیفرخواست صادر نمی شود.
  • در موارد کیفرخواست شفاهی معمولا همه احکام حضوری است؛ چون طرفین حاضرند و با هم به دادگاه می روند. البته ممکن است در برخی از موارد که پرونده با کیفرخواست شفاهی به دادگاه می رود، دادگاه وقت رسیدگی تعیین کرده و رأی غیابی صادر گردد، مانند اینکه سه روز به متهم مهلت داده شود تا وکیل تعیین کند، ولی متهم وکیل تعیین نکرده و خودش نیز در جلسه رسیدگی حاضر نگردد.
  • در صورتی که شاکی دادخواست ضرر و زیان دهد، مدعی خصوصی شده که تا ختم دادرسی اولیه فرصت دارد دادخواست ضرر و زیان خود را ارائه نماید. اما در اینجا حتی پنج روز پس از صدور رأی هم می تواند دادخواست دهد.
  • همچنین علی القاعده دادگاه ضمن امر کیفری به دعوی خصوصی رسیدگی می کند، اما در اینجا می تواند فارغ از امر کیفری به دعوی ضرر و زیان رسیدگی کند.
  • کیفرخواست شفاهی، در موضوع جرایم در صلاحیت دادگاه کیفری 2 قابل اعمال است.مقام قضایی درخواست کننده، رأسا دادستان یا به درخواست بازپرس می باشد.
  • طرح دعوای کیفری شفاهی بدون کیفرخواست، برای مقامات قضایی اختیاری است.

 

 

شروط اعمال کیفرخواست شفاهی

1- شاکی و متهم حاضر باشند.
2- متهم حاضر وشاکی حضور نداشته باشد یا گذشت کرده باشد.
3- تحقیقات مقدماتی کامل باشد.
4- موضوع از جرایم ماده (302) نباشد؛ یعنی جرایم موجب مجازات سلب حیات، جرایم موجب حبس ابد، جرایم موجب مجازات قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی یا میزان ثلث دیه کامل یا بیش از از آن، جرایم موجب مجازات تعزیری درجه چهار و بالاتر و جرائم سیاسی و مطبوعاتی.

♦  بعد از طرح شفاهی دعوی، دادگاه بدون تاخیر تشکیل جلسه می دهد.

♦  در این تسریع رسیدگی، ارکان دادرسی عادلانه مانند حق تعیین وکیل و مهلت سه روزه جهت تدارک دفاع لحاظ شده است و تفهیم حق داشتن وکیل و مهلت دفاع و پاسخ متهم، باید در صورت مجلس دادگاه قید شود.

♦  اگر متهم درخواست وکیل و مهلت نداشته باشد، دعوی درهمان جلسه رسیدگی و رای صادر می شود.

♦  اگر ضمن رسیدگی قاضی دادگاه تحقیقات بیشتر لازم بداند، ضمن اخذ تامین مناسب، آن ها را انجام یا تکمیل خواهد كرد.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.