-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: شنبه 08 خرداد 1400
آیا شوهر می تواند اموالی را که به زن بخشیده است پس بگیرد ؟

 آیا شوهر می تواند اموالی را که به زن بخشیده است پس بگیرد ؟

هدایای که در طول زندگی مشترک بین زن و شوهر مبادله می شود چند دسته هستند؛ یکی هدایای دوران نامزدی که احکام متفاوت از هبه اموال دارد و در مقرارت مواد 1037 به بعد از قانون مدنی به آن پرداخته شده است .مورد دیگر هدایایی است که در طول زندگی مشترک یا بعد از وقوع عقد نکاح زوجین به هم می دهند، این هدایا اگر جنبه بلاعوض و مجانی داشته باشد و در قالب دیگری (مثل صلح، بیع، معاوضه و امثال اینها) تعریف نشده باشد کاملاً جنبه هبه داشته و مطابق مقررات آن رفتار می شود.در ادامه یک نمونه پرونده که شامل اظهارنامه، دادخواست رجوع از هبه که از طرف شوهر علیه زن مطرح شده و نهایتاً منجر به صدور رای گردیدده است جهت اطلاع مخاطبان گرامی ارائه می گردد.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 78671

اظهارنامه رجوع از هبه

از نظر فنی و حقوقی ارسال این اظهارنامه خصوصیت دارد چرا که اعلام رجوع عملی یکطرفه است و اعلام واقعه رجوع و وصول خبر آن به مخاطب خصوصیت دارد و تا قبل از آن اعمال وی قانونی و موثر است؛ مانند عزل وکیل که تا خبر آن از سوی موکل به وکیل نرسیده باشد اقدامات وکیل موثر است.در رجوع از هبه  نیز ضروری است که هبه کننده به عنوان اولین اقدام به مال بخشیده شده رجوع نماید.

 

مشخصات و اقامتگاه اظهارکننده : مسعود محمدی به وکالت از آقای حسین .... به نشانی تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ....... .

مشخصات و اقامتگاه مخاطب : خانم ریحانه ..... به نشانی تهران.خیابان فرمانیه ....... .

موضوع اظهارنامه : اظهار رجوع از هبه

خلاصه اظهارات

سرکار خانم ریحانه .... 

با سلام؛

احتراماً به وکالت از موکل به موجب این اظهارنامه به اطلاع می رساند نظر به اینکه موکل یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی شماره ..... فرعی از ... اصلی، قطعه هفت تفکیکی را مورخ 84/04/26 به شما هبه نموده بوده، اکنون مستنداً به ماده 803 قانون مدنی رجوع خود را از هبه اعلام می نماید.لذا مقتضی است در تاریخ  92/03/14 نسبت به حضور در دفترخانه شماره ... واقع در خیابان جردن ........ نسبت به انتقال سند به نام موکل (واهب) اقدام نمایید.

 

دادخواست - رجوع از هبه

خواهان : حسین ...... نام پدر : محمد   به نشانی : تهران- خیابان پاسداران ............ .
خوانده  : ریحانه ...... نام پد ر: کرم    به نشانی : نهران- خیابان فرمانیه ........... .
وکیل یا نماینده قانونی : 
تعبین خواسته : تایید رجوع از هبه (تایید رجوع از هبه و الزام به تنظیم سند رسمی انتقال) مقوم به ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال ارزش منطقه ای ملک
و بهای آن ۵۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال
دلایل و منضمات دادخواست :

1- قرارداد اجاره به شرط تملیک به شماره .... مورخ 82/08/28
2- مبایعه نامه به شماره ... مورخ 82/07/15

3- درخواست ...... مبنی بر انتقال مجدد ملک به نام خواهان به شماره ... مورخ ۲۲/۱۲/۸۳
4- وکالت نامه به شماره .... مورخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۲ میزان تمبر مالیاتی به مبلغ
5- هبه نامه عادی شماره ... مورخ ۱۳۸۹/۱۲/۲۲

6- سند انتقال به شماره ... مورخ 1384/04/26

7- اظهارنامه به شماره ..... مورخ 1392/03/05

شرح دادخواست - رجوع از هبه

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران

با سلام

احتراماً به استحضار می رساند موکل مالک شش دانگ یک دستگاه آپارتمان قطعه ۷ تفکیکی شماره ... فرعی از ... اصلی بخش 10 تهران بوده که جهت استفاده از وامی که بانک ... به پزشکان پرداخت می نمود به موجب مبایعه نامه مورخ پانزده مهر هشتاد ودو به طور صوری به آقای دکتر ..... سهیل ..... منتقل نمود و با تنظیم وکالتنامه مورخ نوزده مهر هشتاد و دو بین موکل و آقای سهیل ..... موکل مراحل اخذ وام را پیگیری نمود و از آنجایی که جهت پرداخت این وام باید ملک به بانک ... انتقال می یافت لذا موکل به استناد وکالتنامه مذکور در تاریخ بیست و هشت آبان هشتاد و دو ملک را به بانک .... انتقال داد. پس از اعطای وام و بازپرداخت اقساط آن از آنجایی که از همان ابتدا معامله ی مابین آقای سهیل ... و موکل بطور صوری منعقد شده بوده و ملک اساسا متعلق به موکل بوده است و متعاقدین واقعا قصد انتقال نداشتند لذا آقای سهیل .... به موجب نامه شماره ... مورخ بیست و دو اسفند هشتاد و سه از بانک درخواست می کند که به جای اینکه ملک به او منتقل شود به فروشنده اول یعنی موکل (آقای حسین ....) انتقال یابد.در این زمان موکل به منظور هبه ی ملک مذکور به خوانده درخواست می کند ملک به نام خوانده (همسر موکل) منتقل گردد.لذا بانک ... در مقام بازگرداندن ملک مذکور آنرا به نام خوانده منتقل می نماید.لیکن با توجه به شرایط پیش امده موکل از اقدام خود مصرف شده و از آن رجوع و مراتب را نیز به موجب اظهارنامه رسمی به خوانده اعلام نموده است.لذا با عنایت به اینکه عین موهوبه موجود و شرایط قانونی برای اعمال این خق فراهم می باشد صدور حکم بر تایید رجوع از هبه و تنظیم سند رسمی به نام موکل به انضمام خسارات دادرسی از جمله هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

 

 

رای دادگاه - رجوع ار هبه

پرونده کلاسه : ........

مرجع رسیدگی : شعبه ۱۲۲ دادگاه عمومي حقوقي مجتمع قضايي شهید باهنر تهران

دادنامه شماره : ........
خواهان : آقاي حسین ......... با وکالت ........

خوانده: خانم ریحانه ......... به نشاني تهران- خیابان فرمانیه..............
خواسته ها : تایید رجوع از هبه و الزام به تنظیم سند رسمي ملك

گردشکار-  خواهان دادخواستي به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به اين شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جري تشریفات قانوني در وقت مقرر دادگاه به تصدي امضا کننده زیر تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسيدگي را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور راي مي نماید .

متن رای دادگاه - رجوع از هبه

درخصوص دعوای خواهان آقاي حسین...... با وکالت ...... به طرفیت خانم ریحانه ....... به خواسته تایید و رجوع از هبه و الزام به تنظیم سند رسمی انتقال یک دستگاه آپارتمان قطعه ۷ تفکیکی شماره ‎.... فرعی از .... اصلی بخش ۱۱ تهران با عنایت به محتویات پرونده و عدم دفاع پا انکار خوانده نظر به اینکه بعد از قبض نیز راغب می تواند با بقاء عين موهویه از هبه رجوع کند و در صورت رجوع از هبه در مال غیر منقول که مستلزم انتقال رسمی سند مالکیت می باشد ممتهن ملزم به اعاده مالکیت با انتقال سند رسمی عین موهوبه به نام مالک می باشد لذا این دادگاه خواسته خواهان را ثابت تشخیص و مستندا به مواد ۰ و ۸۰۳ قانون مدنی و مواد 7؛ و ۷؛ قانون ثبت اسناد و املاک و مواد ۱۹۸ و ‎٩‏ قانون آئین دادرسی مدنی ضمن اعلام تایید رجوع از هبه حکم بر محکومیت خوانده به انتقال سند رسمی ملک موضو ع دعوا به نام خواهان و پرداخت هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل خواهان طبق تعرفه قانونی در حق خواهان صادر و اعلام می نمابد رای دادگاه غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف مدت ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است.

رئیس شعبه۱۲۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران

 

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 05 آبان,1400

امینی

با عرض سلام و خسته نباشید
باعث تحیر حقیر شده که با موضوع بیماری کرونا و فوت خیلی از پدر و مادر ها/ولی حتی یک سایت هم به این موضوع که در نصف موارد فوتی کرونا صادق است ورود نکرده.به زبان ساده میگم/پدر و مادری چند فرزند و نوه دارند/و خب طبق معمول مثلا پدر خانواده جهت تحکیم جایگاه مادر(درصورت فوت خودش)مثلا سه دانگ از منزلشان را به همسرش هبه کرده و سند هم زده/که مثلا اگر فوت کرد همسرش بی مکان نشود/اکنون بدلیل کرونا همسر فوت کرده/و چون در سن فوت نبوده مادر همسر هنوز زنده است و ادعای ارث از هبه ی پدر خانواده دارد/که این موضوع در خانواده های مختلف موجب در رو شدن عمو؛عمه؛دایی؛یا خاله ها میشود
آیا پدر خانواده میتواند ضمن رجوع از هبه سند را ابطال و اموالش را بین فرزندانش تقسیم کند(یعنی همان کاری که قرار بوده همسرشان انجام بدهد ولی بر اثر کرونا فوت کرده)
با کمال تشکر که وقت میذارین


پاسخ وکیل:
سلام
بله، امکانپذیر است اما کار سختی است و البته غیر ممکن نیست.

شنبه, 15 آبان,1400

مجید

سلام و وقت بخیر...بنده چندسال پیش سه دانگ از شس دانگ آمارتمانی که خریداری کردم بنام همسرم کردم که البته همزمان برای دریافت وام مسکن که نصف به زن و نصف به شوهر تعلق میگرفت اینکار انجام شد.پارسال قرار بود طلاق بگیریم که در دادگاه مقرر شد سه دانگ آپارتمان(مشخص نشده بود که همان سه دانگ بنام شده یا الباقی)به ایشان بدهم و در ازای آن ایشان از حقوق قانونی مندرج در عقدنامه صرف نظر کند که بعد از دو ماه بدون رفتن به محضر برای اجرای صیغه طلاق آشتی کردیم ولی بعد از مدتی بطور جداگانه رفتیم دفتر اسناد و ایشان حقوق قانونی عقدنامه را بطور کامل بخشیدند.حال که مجدد مشاجره بینمان صورت گرفته همسرم رفته بابت 3 دانگ خونه ای که بنامش کردم دادخواست داده.سوالم از شما اینه آیا باتوجه به اینکه همسرم هیچ پولی نه برای خرید و نه برای پرداخت اقساط وام مسکن پرداخت نکرده بنده میتوانم با کمک شما سه دانگ مذکور رو از ایشان پس بگیرم یا خیر؟ اگر امکان پس گرفتن هست بفرمایید تا خدمت برسم...


پاسخ وکیل :
سلام
بله امکان اقدام وجود دارد.هر چند که شما در قالب انتقال قطعی و قرارداد فروش در دفترخانه اسناد رسمی (احتمالاً) اینکار را انجام داده اید ولی در صورت اثبات عدم مبادله وجه در موارد بسیاری این امکان وجود دارد که رابطه معاملی با همسر را هبه توصیف نموده و از آن رجوع نمایید.

پنجشنبه, 25 آذر,1400

یوسف ایمانی

سلام وقت بخیر من یک واحد پیش فروش خریدم که در پایین صفحه در توضیحات نگارش کردیم که سه دانگ به نام خانم نوشته شود درحالی که در قولنامه فقط امضاء من هستش و خانمم نه تنها درجلسه حاضرنبود بلکه امضا یااثراتگشتی نداشته است والان شکایت کرده که سه دانگ من را تحویل بده آیا میتوان برگشت داد ممنون


پاسخ وکیل:
بله امکان آن وجود دارد فقط لازم است که دعوای درست و بی نقصی طرح کنید.بهتر است به یک وکیل متخصص و با تجربه در زمینه دعاوی ملکی مراجعه کنید.

شنبه, 27 فروردین,1401

خلیل نژادی

با سلام و وقت بخیر.اگر فردی ملک خود را به صورت رسمی به دیگری منتقل کند (هبه) آیا میتواند به جای دادخواست اثبات رجوع از هبه ، دادخواست مطالبه بهای واقعی ملک در زمان انتقال رو ارائه بدهد؟؟


پاسخ وکیل:
خیر ، چنین امکانی وجود ندارد.

شنبه, 14 خرداد,1401

فریده

با سلام همسرم چند آپارتمان و یک باب مغازه با حق حفظ استرداد به من هبه کرده است آیا بعد از فوت ایشان فرزندان او می توانند ادعا کنند یا این اموال به نام من خواهند ماند و قانونی است ؟


پاسخ وکیل:
با سلام
به حکم ماده 805 قانون مدنی بعد از فوت واهب یا متهب رجوع ممکن نیست.هر چند که مطابق قاعده رجوع یک حق است و به ارث می رسد.

یکشنبه, 22 خرداد,1401

روح انگیز

سلام منزل مسکونی که الان ساکن هستیم ازاول به نام من (زوجه) خریداری شده بابت بدهی که قبلا زوج به زوجه داشته آیا زوجه می‌تواند بابت این سالهایی که زوج در این منزل ساکن بوده تقاضای اجرت المثل نماید مضاف بر اینکه زوج دائما خیانت کرده و ازطریق واتساپ سکس تصویری می‌کند و زوجه در عسر وحرج بوده و میخواهد جدا شوند و چگونه می‌تواند مهریه رو از زوج مطالبه کند چون زوج همه خیانتهایش را انکارمیکند البته یادآورشد بعد چهل و سه سال و داشتن عروس و داماد و نوه به اینجا رسیده ضمنا زوج از بدو ازدواج دچار زودانزالی بوده و زوجه به خاطر بچه ها تحمل کرده و دیگه الان کارد به استخوانش رسیده لطفا راهنمایی بفرمائید باتشکر ازشما


پاسخ وکیل:
با سلام
پاسخ دقیق به سوالات متعدد شما منوط به تشکیل یک جلسه مشاوره است.در صورت تمایل با دفتر هماهنگ نموده و حضوراً مراجعه نمایید ولی در مورد قسمت اول سوال شما و امکان مطالبه اجرت المثل به شما پاسخ داده می شود بله این امکان وجود دارد هر چند که قطعی و صد در صد نیست.

دوشنبه, 30 خرداد,1401

A. M

باسلام، همسرم هنگام خرید زمین منزلمان آنرا شش دانگ بنام من زد و زبانی گفت بجای مهریه ات، حالا بعلت عدم تفاهم میخایم طلاق بگیریم و میگه خودم خرج کردم باید پس بدی، در ضمن قولنامه ای هست.وایشون منو با تهدیدمجبور کرد دستنوشته ای امضا کنم که اون خونه رو بنامش زدم و به پسرم که 15 سالشه گفت بعنوان شاهد امضا و انگشت بزن. و به گفته ی خودش وکالت تمام اموال منقول و غیر منقول رو به برادرش داده. آیا میتونم شکایت کنم و برگردونم خونه رو به خودم


پاسخ وکیل:
با سلام
پاسخ دقیق به سوال شما منوط به روئت قرارداد مورد اشاره است.اعتبار یک قرارداد به شاهد نیست همینکه ثابت کند امضاء و اثر انگشت متعلق به شما است کافی است.

دوشنبه, 30 خرداد,1401

بهمنی

سلام.ملکی را خانواده مرد هنگام عقد به عنوان مهریه به نام دختر نموده اند. در سند ازدواج هم ثبت شده که این ملک مهریه است. در سند خانه هم نوشته شده که به عنوان مهریه به نام عروس داده اند آیا میتوانند مدعی شوند که پشیمان شده اند و خانه را پس بگیرند. یا مدعی شوند که دادن مهریه وظیفه داماد است و ما ملک خودمان را پس میگیریم.


پاسخ وکیل:
با سلام
خیر امکان پس گرفتن آن مال توسط زوج یا خانواده ایشان وجود ندارد.

ﺳﻪشنبه, 04 مرداد,1401

ایمان فتحی

سلام بنده ملکی که با وام مسکن خریداری نمودم در هنگام خرید سند را به نام همسرم زدم.در صورتی که پول خرید و تمام اقساط بانک را خودم پرداخت کرده ام و اکنون با همسرم اختلاف دارم آیا میتوانم به ملکم برسم؟


پاسخ وکیل:
با سلام
ملک متعلق به همسرتان است چون از فروشنده مستقیم به ایشان منتقل شده ولی شما می توانید مبالغ پرداختی خود را پس بگیرید.

چهارشنبه, 26 مرداد,1401

منوچهر راستی بروجنی

سلام من چون اختلاف خانوادگی داشتم تجدید فراش نمودم وچون خانم اولم ادعای سه دانگ از خانه ام را داشت. آمدم سند خانه را با وکالت بلا عزل بدون دریافت وجهی به نام خانم دوم زدم. بعد ایشان گفت اگر مبایعه نامه ای تنظیم کنیم قانون هم نمی تواند کاری کند خودش رفت وبا آشنایی که داشت مبایعه نامه ای تنظیم کرد املاکی در مبایعه نامه نوشته فروشنده خانه را بیرون بنگاه معامله کرده خانه سه میلیاردی راصد میلیون قیمت زده ونوشته این مبلغ بیرون مغاره وخرد خرد به فروشنده تحویل شده که اصلا چنین چیزی وجود ندارد ومن وچند نفر دوستانش پای مبایعه نامه را امضا کردیم در صورتیکه پولی رد وبدل نشده طرف از نظر مالی صفر وزیز پوشش بهزیستی می باشد وبه عمرش رنگ میلیون ندیده شکایت کنم ووکیل بگیرم چه می شود. لازم به یاد آوری است که ما اول وکالتی زدیم بعد برای مبایعه نامه املاکی تاریخ را ده روز جلوتر زد. ممنون از راهنمایی.


پاسخ وکیل:
با سلام
امکان پس گرفتن مال پس از اثبات هبه وجود دارد.

شنبه, 29 مرداد,1401

محمد

باسلام .جسارتا من یک منزل مسکونی که سند ثبتی ندارد و فقط قولنامه میباشد در بنگاه بنا به زور خانواده خانومم به اسم خانوم زدم والان که از بنده بی منت شده بنده را تحقیر مینماید آیا امکان پس گرفتن منزل وجود دارد ؟؟و از چه راهی میتوانم اقدام کنم؟؟؟


پاسخ وکیل:
با سلام
اگر ثابت کنید که آن منزل مسکونی را به همسر خود هبه کرده یا بخشیده اید می توانید به هبه رجوع نمایید.

ﺳﻪشنبه, 01 شهریور,1401

جعفری

سلام، خداقوت.پدر من بعد از فوت مادر با خانمی ازدواج کردن و قول ۳ دونگ از خونه رو بهشون دادن و روی یه کاغذ به طور غیر رسمی نوشتن و دو تا از برادرام هم امضا کردن بعد از ۵ ماه کارشون به طلاق کشید و پدرم طبق نظر دادگاه مهریه و نفقه و حتی طلاهاشو بهشون دادن. حالا ایشون از پدر شکایت کردن و اون ۳ دونگ رو میخوان. سوالم از شما اینه ایشون میتونن برنده بشن؟ ممنون از شما


پاسخ وکیل:
با سلام
در فرض سکوت و عدم اقدام پدر شما به احتمال غریب به یقین موفق خواهند شد.پدرتان اگر مدعی هبه آن سه دانگ هستند باید اقداماتی در جهت رجوع از هبه انجام دهند.لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر حضوراً مراجعه نمایید.

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.