-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1400
پرونده مطالبه و استرداد جهیزیه

 پرونده مطالبه و استرداد جهیزیه

به هر دلیل که زن و شوهر جدا از هم زندگی کنند چون تکلیف قانونی به تامین جهیزیه یا وسایل زندگی توسط زن در قانون ما پیش بینی نشده و مستند این موضوع عرف و رسومات حاکم است، زن می تواند جهیزیه ای که به منزل شوهر برده است را مطالبه نماید.برای مطالبه و استرداد جهیزیه زمان خاصی وجود ندارد و ضرورت ندارد که زوجین حتماً از هم طلاق گرفته و یا در شرف طلاق باشند بلکه در طول زندگی مشترک هم زن می تواند جهیزیه را پس بگیرد که طبیعتاً در این فرض تامین وسایل زندگی بر عهده شوهر است.در ادامه یک نمونه دادخواست ورای راجع به استرداد و مطالبه جهیزیه که با موفقیت توسط وکلای دفتر وکالت دادگران حامی به انجام رسیده است تقدیم حضور مخاطبان گرامی می گردد.

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 11258

دادخواست استرداد جهیزیه

خواهان : سودابه ...... نام پدر : حسن   شغل : دبیر    محل اقامت : تهران.میدان ولیعصر ....... .

خوانده : منوچهر ...... نام پدر : اصغر   شغل : آزاد  محل اقامت : تهران.شهرک ولیعصر ......... .

وکیل : مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

تعیین خواسته :

1- استرداد جهیزیه مقوم به 50/000/000 ریال

2- دستور موقت

3- کلیه خسارات و هزینه های دادرسی

دلایل و منضمات :

1- کپی مصدق عقدنامه

2- لیست جهیزیه و فاکتورهای فروش

3- وکالتنامه

شرح دادخواست استرداد جهیزیه

ریاست محترم شورای حل اختلاف تهران

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می رساند به موجب تصویر عقدنامه پیوست، جهیزیه  و اثاث شخصی موکل بعد از ازدواج طبق رسوم و رویه عرفی به منزل مشترک یرده شده و اینک نیز در منزل تحت تصرف خوانده باقی مانده و ایشان حاضر نیست به طور مسالمت آمیز آنها را مسترد نماید.لذا مستنداً به ماده 98 قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به استرداد جهیزیه طبق لیست پیوست به انضمام کلیه خسارات و هزینه های دادرسی مورد استدعاست، ضمناً با توجه به ایننکه خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده 310 قانون آیین دادرسی مدنی بدواً صدور دستور موقت و اجرای قبل از ابلاغ آن به استناد قانون آیین دادرسی مدنی مورد استدعاست.

با تشکر و تجدید احترام 

 

 

رای دادگاه استرداد جهیزیه

پرونده کلاسه : .....

مرجع رسیدگی : شعبه ۱۲۰۳ مجتمع شماره سی و چهار شورای حل اختلاف شهر تهران

دادنامه شماره : .........

خواهان : خانم سودابه .......... با وکالت آقای مسعود محمدی به نشانی : تهران.میدان فاطمی.میدان گلها ...... .

خوانده : آقای منوچهر ......... به نشانی تهران شهرک ولی عصر............ .

خواسته : استرداد جهیزیه

گردش کار : خواهان / دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شورا و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده / مقرر شعبه بتصدی امضا کننده زیر تحت نظر قرار گرفت. با توجه به محتویات پرونده پس از اخذ نظریه مشورتی ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید

رای شورای حل اختلاف - استرداد جهیزیه

در خصوص دعوی خواهان خانم سودابه ....... با وکالت آقای مسعود محمدی به طرفیت اقای منوچهر ...... به خواسته استرداد جهیزیه بدین توضیح که به حکایت اسناد انضمامی در تاریخ ۸۳/۳/۱۹ به عقد رسمی خوانده در امده ام و برابر عرف حاکم بر جامعه اثاث البیت تحت عنوان جهیزیه که سياهه ان پیوست پرونده می باشد به منزل خوانده برده ام و در حال حاضر بلحاظ بروز اختلاف فی ما بین جهیزیه ام در معرض اتلاف و تضییع می باشد فلذا تقاضای صدور حکم استرداد جهیزیه را دارم. توجها به شرح دادخواست تقدیمی و لایحه خوانده و لیست جهیزیه پیوست پرونده و با عنایت به اينکه خوانده در قبال دعوی خواهان و مستندات وی دلیل و مدرکی که حاکی از بطلان دعوی خواهان و مستندات ایشان باشد ارائه ننموده است دعوی خواهان را محمول بر صحت تشخیص و مستندا به ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی خوانده را محکوم به استرداد جهیزیه برابر سیاهه پیوست پرونده بانضمام خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه دولتی به خواهان و بابت خسارات دادرسی مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان صادر و اعلام می نماید صورت جهیزیه جز لاینفک دادنامه است.رای صادره حضوری و ظرف 20 روز قابل تجدیدنظر در محاکم عمومی (حقوقی) تهران می باشد.

قاضی شعبه  6201 شورای حل اختلاف

 

راه های تماس و ارتباط با وکیل متخصص دعاوی خانواده

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر
دسته بندی مطالب و مقالات
امور حقوقی و قراردادها
دعاوی ملکی و غیر منقول
انحصار وراثت - ارث - وصیت
دعاوی خانواده و امور حسبی
امور کیفری - جرایم و مجازات ها
دعاوی تجاری - تجار و شرکت ها
دعاوی اداری و روابط کار
مطالب و موضوعات مهم
Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.