-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: پنجشنبه 02 بهمن 1399
برای تخلیه مستاجر چقدر باید حق کسب و پیشه بدهم ؟

 برای تخلیه مستاجر چقدر باید حق کسب و پیشه بدهم ؟

مطابق قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 موجر تنها به بهانه انقضاء مدت حق درخواست تخلیه مستاجر را ندارد و برای تخلیه با باید دلایل احصاء شده قانونی را داشته باشد و یا با مستاجر توافق نماید.در خصوص حق کسب و پیشه نیز اصولاً میزان آن باید به دستور قاضی یا با توافق طرفین ارزش گذاری و تعیین شده و همزمان با تخلیه به مستاجر پرداخت شود.هم چنین اگر در رابطه موجر و مستاجر مبلغی با عنوان سرقفلی در میان باشد مستاجر در هر حال مستحق دریافت سرقفلی به نرخ روز هست.البته باید در نظر داشت که گاهی اوقات اگر دلیل تخلیه تخلفات مستاجر از قبیل تغییر شغل، نپرداختن اجاره بها و انتقال به غیر باشد، مستاجر از دریافت تمام یا نیمی از حق کسب و پیشه محروم می شود.

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 4824

 

میزان و موارد پرداخت حق کسب و پیشه

1- انتقال به غير

در صورتی که با عدم وجود حق انتقال، مستاجر محل کسب اقدام به انتقال مورد اجاره نمايد مالک ملک می تواند با پرداخت نصف حق کسب و پیشه به مستاجر يا انتقال گیرنده محل را تخليه نمايد.

 

2- تغيير شغل

تغيير شغل نيز از اقداماتی است که باعث از بين رفتن حق کسب و پیشه می شود.اگر در سند اجاره، شغل خاصی قيد شود و مستاجر  بدون اخذ رضايت مالک ملک اقدام به تغيير شغل نمايد کل حق و حقوق قانونی وی از بين مي رود و موجر ميتواند بدون پرداخت مبلغی تحت عنوان حق کسب و پیشه، ملک خود را تخليه نمايد.

 

3- تعدی و تفريط

تعدی به معنای تجاوز از حدود اذن مالک يا اقدامي غير متعارف عليه مال ديگری است و تفريط به معنای عدم انجام تعهدات قراردادی يا متعارف برای حفظ مال ديگری مي باشد. با اين توضيح در صورتی که صاحب حق کسب و پيشه نسبت به محل اجاره تعدی يا تفريط نمايد حق کسب و پیشه وی از بين خواهد رفت و مالک ملک می تواند بدون پرداخت مبلغی ملک خود را تخليه نمايد.

 

4- عدم پرداخت اجاره بها:

یکی ديگر از اسباب تخليه محل کسب و پیشه، عدم پرداخت اجاره بها است.مستاجر یا مالک منافع مکلف است در مدت 10 روز (تا دهم ماه بعد) از هر ماه نسبت به پرداخت اجاره بها به مالک اقدام نمايد. قانون هيچ بهانه ای را برای عدم پرداخت اجاره بها از طرف صاحب حق کسب و پیشه (مستاجر) نمی پذيرد و در صورت عدم پرداخت اجاره بها از طرف مالک ، مالک ملک می تواند با ارسال اظهارنامه نسبت به درخواست اجاره بها اقدام نمايد. هرگاه بعد از دو بار ارسال اظهارنامه، مالک برای بار سوم اجاره بها را به موقع پرداخت ننمايد مالک ملک مي تواند نسبت به درخواست اجاره های عقب افتاده و تخليه ملک از طريق دادگاه اقدام نمايد.

 

5- در سایر موارد ماده 14 و 15 قانون روابط موجر و مستأجر، ضرورتاً تمام حق کسب و پیشه باید به مستأجر پرداخت شود.

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
حق کسب و پیشه عبارت است از حاصل عمل و تصرف و رونق و شهرت تجارتی که بواسطه حضور و کسب و کار مستاجر در ملک ایجاد می شود و فقط در مورد قراردادهای اجاره مشمول قانون سال 56 قابل مطالبه است.
در این خصوص توصیه می شود به مقاله ای مفید و کاربردی تحت عنوان ((روش محاسبه و تعیین میزان حق کسب و پیشه و سرقفلی)) در سایت دادگران مراجعه نمایید.البته می توانید با جستجوی این عبارت در سایت گوگل به مقالات دقیق و مفصل در این خصوص دست پیدا کنید
مستاجر محل کسب و مغازه تحت حکومت قانون سال 76 اگر سرقفلی داده باشد در هر حال مستحق دریافت آن است و مستاجر موضوع قانون سال 56 اگر اجاره بها نپردازد یا تغییر شغل دهد مستحق هیچ حق کسب و پیشه ای نیست و اگر انتقال به غیر دهد ازدریافت نیمی از حق کسب و پیشه محروم می شود ولی اگر سرقفلی پرداخت کرده باشد در هر حال آن را به نرخ روز دریافت می کند.
تقسیم اماکن و املاک به مسکونی، تجاری یا اداری از اعمال شهرداری ها بوده و ارتباطی به تعلق حقوق اکتسابی افراد ندارد.پس حتی اگر فردی به عنوان مستاجر یک آپارتمان مسکونی را برای کسب و کار اجاره نماید یا حتی یک گاراژ پارک خودرو را محل تجارت و خدمات اقتصادی خود قرار دهد باز هم به وی حسب مورد سرقفلی یا حق کسب و پیشه یا هر دو تعلق می گیرد.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.