-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 12 اسفند 1399
تعریف، نکات مهم و ویژگیهای سرقفلی

 تعریف، نکات مهم و ویژگیهای سرقفلی

قانونگذار ما به تقلید از حقوق اروپایی برای اعمالی که فرد در محل کسب خود انجام می دهد و برای هم افزایی ایجاد شده و پولی که مستاجر به مالک یا به مستاجر قبلی پرداخت می کند هم احترام قائل شده و هم حصول ارزش افزوده را به رسمیت شناخته است و البته برای حفظ حقوق طرفین احکام و مقررات خاصی را بر طرفین تکلیف نموده و به جهت تشخیص عدم کفایت مقررات قانون مدنی در باب اجاره و تشخیص اموال اعتباری برای مفاهیمی چون سرقفلی و حق کسب، پبشه و تجارت مقررات خاصی وضع نموده و در طول زمان به اقتضاء مدیریت روابط حقوقی افراد جامعه در این خصوص اقدام به تعدیل و تغییر قوانین نموده است.در طول حدود 60 سال گذشته قانون روابط موجر و مستاجر حداقل در چهار مرحله تغییر اساسی و بنیادی داشته است.( اشاره به قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال های 1339-1356-1362-1376)

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3031

 

 

تعریف و نکات مهم حق سرقفلی

  • سرقفلی وجهی است که مستأجر جدا از مال الاجاره مقرر، در ابتدای اجاره املاک تجاری به مالک پرداخت می کند .
  • رقم سرقفلی توافقی است و به طور معمول بسته به موقعیت محلی و کیفیت بنا و تجهیزات عین مستأجره، امکان کسب و .... مابین مالک و مستأجره مورد توافق قرار می گیرد.
  • حق سرقفلی قائم به ملک است نه شخص، مستأجر در نتیجه شهرت تجاری و رونق کسبی و اعتبار صنفی در تعیین میزان آن تأثیری ندارد.
  • نوع شغل مدنظر مستأجر از مهمترین عوامل تعیین کننده میزان سرقفلی است.
  • دریافت سرقفلی بسته به اراده مالک است و مستأجر می توانند درخواست مالک را پذیرد یا آن را رد نماید.
  • اگر مالک سرقفلی را در ابتدای اجاره نگرفت در خلال مدت اجاره قابل مطالبه از مستأجر نمی باشد. در اصطلاح عرفی فروش سرقفلی به کار می رود و معنای آن تخلیه محل کسب مورد اجاره است با دریافت مبلغ سرقفلی به نرخ روز.
  • سرقفلی به طور غیرمستقیم در قانون سال 1376 (روابط موجر و مستأجر) تعریف شده است.
  • مطابق ماده 6 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 هر گاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار نماید می تواند مبلغی را تحت عنوان سرقفلی از مستأجر دریافت نماید
  • همچنین مستأجر می تواند در اثناء مدت اجاره برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستأجر دیگر به عنوان سرقفلی دریافت کند، مگر آنکه در ضمن عقد اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب شده باشد.

 

ثبت امتیاز
پرسش و پاسخ‌های متداول
سرقفلی عبارت است از پولی که مستاجر یا صاحب منافع در ابتدای قرارداد و به صراحت تحت همین عنوان به موجر یا مالک یا مستاجر قبلی پرداخت می کند که در طول زمان افزایش پیدا کرده و در زمان تخلیه به نرخ روز به مستاجر پرداخت می شود.
هیچ فرضی و هیچ مقرره و قانونی عدم پرداخت سرقفلی را به رسمیت نشناخته و به عبارت اخری مستاجری که سرقفلی داده باشد هیچ گاه از آن محروم نمی شود اما متصور است که گاهی اوقات مستاجری از دریافت حق کسب، پیشه و تجارت محروم شود.مثل انتقال به غیر یا تغییر شغل یا نپرداختن اجاره بها.
در صورتی که مستاجر سرقفلی پرداخت نموده باشد و مدت اجاره نیز تمام شده باشد مستاجر حق دارد ضمن تقاضای تخلیه از دادگاه الزام موجر به پرداخت سرقفلی به نرخ روز را بنماید.
قوانین و احکام سرقفلی عبارت است از قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 و آیین نامه اجرایی آن.در حال حاضر (اوایل سال 2021 میلادی و 1400 شمسی) آخرین و اصلی ترین قانون در خصوص سرقفلی همین است.
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.