-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
مطالب و اطلاعات حقوقی
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آبان 1400
تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی

 تفاوت شکایت کیفری با دادخواست حقوقی

شروع شکایت در دادگستری مستلزم رعایت تشریفاتی است که ضرورت رعایت آن مستند به قانون بوده و فلسفه این اجبار را می توان به تلاش قانونگذار جهت برقراری نظم در جامعه نسبت داد.شروع یک شکایت حقوقی به موجب دادخواست و در موارد محدودی به موجب درخواست انجام می شود و شروع شکایت کیفری همیشه در قالب شکواییه البته گاهی اوقات و در جرایمی که جنبه عمومی دارند با گزارش ضابطین یا درخواست دادستان هم رسیدگی به جرم اغاز می شود.به مقررات حاکم بر دادرسی، شکایات و دعاوی حقوقی ، قانون آیین دادرسی مدنی گفته می شود و به مقررات حاکم بر چگونگی رسیدگی و تعقیب جرایم ، قانون آیین دادرسی کیفری.در ادامه این مطلب تلاش می شود به مهم ترین تفاوت های بین دادرسی حقوقی و دادرسی کیفری با هدف تمیز این دو و آگاهی و آشنایی مخاطبان پرداختته شود.

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6377

شکایت کیفری

 

تفاوت دعوای حقوقی و کیفری

1- دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می کند. در خصوص برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی در نظر نمی گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می سازد.
2- شکایت کیفری را در هر کاغذی می توان نوشت و به مرجع قضایی برد. اما دادخواست حقوقی حتما باید در ورقه مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود در غیر اینصورت مورد پذیرش قرار نمی گیرد.
3- شکایت کیفری را برای رسیدگی باید ابتدا به مرجعی بنام دادسرا برد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده می شود. دادخواست حقوقی باید مستقیما به دادگاه برده شود.

4- برای مطرح کردن شکایت کیفری فقط یک تمبر 5000 تومانی لازم است که در دادگستری بر روی آن زده می شود. که البته این مبلغ هزینه به تناسب هر سال از سوی قوه قضائیه متغیر و افزایش پیدا می کند. برای طرح دادخواست حقوقی، باید به تناسب ارزش مالی که راجع به آن دعوا مطرح شده یک و نیم در هزار تمبر باطل کرد. مثلا برای گرفتن یک طلب 10 میلیون تومانی بالغ بر 150 هزار تومان تمبر لازم است.

5- پرونده بسیاری از شکایت های کیفری حتی با پس گرفتن شکایت از طرف شاکی هم بسته نمی شوند. مثل شکایت راجع به رشوه، قتل، زنا و... اما دادخواست های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف خواهان، خاتمه می یابند.

6- در شکایت های کیفری، به شکایت کننده شاکی، به طرف او متشاکی یا مشتکی عنه و یا متهم و به موضوع پرونده نیز اتهام می گویند. اما در دادخواست های حقوقی، به تقدیم کننده دادخواست خواهان، به طرف او خوانده و به موضوع پرونده هم خواسته می گویند.
7- برای دعوت کردن طرف شکایت کیفری (متهم) به دادگاه ورقه ای بنام احضاریه برای او فرستاده می شود. ولی برای دعوت کردن طرف دادخواست حقوقی (خوانده) از ورقه ای بنام اخطاریه استفاده می نمایند.
8- در شکایت کیفری، اگر متهم به احضاریه توجه نکند و در وقت تعیین شده خود را به مرجع قضایی معرفی نکند او را جلب و به اجبار به دادگستری می برند. در دادخواست های حقوقی اگر خوانده بموقع حاضر نشود، منتظر او نمی مانند و ممکن است حق را به خواهان بدهند.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

جستجوی مطلب مورد نظر

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.