-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 بهمن 1400

 وکالت در دادگستری توسط اشخاص عادی – غیر وکیل دادگستری  

پدر من با عمو‌هام برای تقسیم زمین‌های کشاورزی که ارثیه پدری هست مشکل دارن و برای تقسیم ارث و گرفتن حق، قصد شکایت به دادگاه داند. منتها بخاطر کهولت سن توانایی رفت و آمد رو نداره خواستم بپرسم می‌تونه وکالت بلاعزل به من که پسر بزرگش هستم بده ؟؟ اگه وکالت تام محضری بده من می‌تونم شکایت رو پیگیری کنم ؟؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6472

پاسخ – آیا شخصی غیر از وکیل دادگستری می تواند برای شکایت وکیل دیگری شود ؟

وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امر یا اموری نایب خود قرار می دهد.  

وکالت به وکالت قضایی و وکالت غیرقضایی تقسیم می گردد.

هرگاه شخصی در جهت امور دادگاهی خود شخص دیگری را به عنوان نماینده خود در دادگاه معرفی نماید، وکالت قضایی نامیده می شود. وکالت دادن به وکلای دادگستری شامل این نوع وکالت است.

وکالت غیرقضایی وکالتی است که شخص برای انجام امور کاری یا اداری خود به طور رسمی یا عادی شخص وکیل را نایب خود قرار می دهد. 
مطابق ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی وکالت در دادگاهها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است مگر مواردی  را که خود موکل استثنا کرده باشد یا از اموری باشد که وکالت دادن در آن خلاف شرع است و قابل وکالت دادن نیست یعنی سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء.

در ادامه ی همین ماده، برخی اختیارات وکیل باید در وکالتنامه تصریح گردد تا وکیل اختیار و مسئولیت انجام آن ها را داشته باشد.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

اختیارات وکیل در وکالتنامه

۱ - وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی.
۲ - وکالت در مصالحه و سازش.
۳ - وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند.
۴ - وکالت در تعیین جاعل.
۵ - وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور.
۶ - وکالت در توکیل.
۷ - وکالت در تعیین مصدق و کارشناس.
۸ - وکالت در دعوای خسارت.
۹ - وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا.
۱۰ - وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث.
۱۱ - وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث.
۱۲ - وکالت در دعوای متقابل و دفاع درقبال آن.
۱۳ - وکالت در ادعای اعسار.
۱۴ - وکالت در قبول یا رد سوگند
این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

شرایط وکالت برای افراد غیر وکیل دادگستری در پیگیری پرونده

در خصوص وکالت در دادگستری توسط اشخاص عادی باید گفت با داشتن شرایط زیر، اشخاص غیر وکیل دادگستری می توانند وکالت پرونده ای را برعهده بگیرند:

1- داشتن علم و دانش حقوقی کافی (از جمله تحصیلاتدر رشته حقوق)
2- وکیل دادگستری نباشد و پروانه وکالت نداشته باشد
3- داشتن قرابت و خویشاوندی سببی یا نسبی با موکل (تا درجه دوم از طبقه سوم:به موجب ماده 1032 قانون مدنی: طبقه اول درجه اول (پدر و مادر و اولاد)، طبقه اول درجه دوم (اولاد اولاد)، طبقه دوم درجه اول (اجداد و برادر و خواهر)، طبقه دوم درجه دوم (اجداد اجداد و اولاد برادر و خواهر) طبقه سوم درجه اول (اعمام، عمات، اخوال و خالات)، طبقه سوم درجه دوم ( اولاد اعمام، عمات، اخوال و خالات))
شخص متقاضی وکالت اتفاقی بایستی صدور مجوز وکالت اتفاقی را به شکل کتبی و با ارائه مدارک مورد نیاز که اثبات کننده موارد بالا بوده به همراه مدارک شناسایی از کانون وکلای دادگستری درخواست نماید. لازم به ذکر است که امکان این وکالت که به آن وکالت اتفاقی گفته می شود تا سقف سه بار در سال می باشد.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مطرح شده

در پاسخ به پرسشی که طرح نمودید باید گفت در صورتی که دارای دانش و اطلاعات حقوقی باشید، بله می توانید. به موجب ماده يک آئين نامه صدور وكالت اتفاقی، درخواست اخذ جواز وکالت اتفاقی باید توسط شخص متقاضی بعمل آمده و در آن ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات و سایر جهات و دلایل احتمالی موثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین مورد نظر و درجه قرابت آنان و نیز مشخصات موضوعی که متقاضی قرار است طرح نموده و یا عهده دار دفاع از آن شود را اعلام و مدارک مورد استناد را پیوست کرده و پس از امضاء ذیل درخواست آن را دردفتر کانون وکلا ثبت نماید.این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

اشخاص عادی ولو با وکالت رسمی صلاحیت وکالت به عنوان وکیل در دادگستری را ندارند و نمی توانند با وکالت رسمی برای پیگیری دعوای شخصی دیگر به دادگستری مراجعه نمایند.


مستندات قانونی - امکان پیگیری دعوا برای افرد غیر وکیل دادگستری

ماده ۲ قانون وکالت
اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند ولی شغل آنها وکالت در عدلیه نباشد اگر بخواهند برای اقربای سببی یا نسبی خود تا درجه دوم از طبقه سوم وکالت بنمایند ممکن است به آنها در سال سه نوبت جواز وکالت اتفاقی داده شود.

ماده 1 آیین ‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت)

درخواست اخذ جواز وکالت اتفاقی باید توسط شخص متقاضی بعمل آمده و در آن ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات و سایر جهات و دلایل احتمالی مؤثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین مورد نظر و درجه قرابت آنان و نیز مشخصات موضوعی که متقاضی قرار است طرح نموده و یا عهده‎دار دفاع از آن شود را اعلام و مدارک مورد استناد را پیوست کرده و پس از امضاء ذیل درخواست آن را در دفتر کانون وکلا ثبت نماید.
ماده 2 آیین ‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت)

به همراه درخواست صدور جواز وکالت اتفاقی، باید فتوکپی مصدق مدارک زیر نیز به کانون وکلا تسلیم شود:
الف) فتوکپی شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی و دو قطعه عکس.
ب) فتوکپی شناسنامه موکل یا موکلین و مدارک مثبته قرابت وفق ماده ۲ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵.
ج) اصل درخواست موکل بعنوان کانون وکلا (بشرح فرم تهیه شده) که امضاء موکل توسط کانون و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی گواهی شده باشد.
د) اخطاریه یا گواهی مرجع قضائی در مورد مشخصات پرونده و وقت رسیدگی آن نسبت به دعاوی طرح شده.
هـ) فتوکپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای متقاضیانی که مشمول خدمت نظام وظیفه می‎باشند.
تبصره- مدارک فوق به هیچ صورتی قابل استرداد نیست.
ماده 3 آیین ‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت)

برای هر مورد وکالت اتفاقی باید درخواست جداگانه با ضمائم کامل تهیه و تسلیم شود و این قاعده در مورد پرونده‌‎هائی که از دو یا چند دعوی مرتبط تشکیل شده باشد نیز رعایت خواهد شد مگر اینکه به تشخیص کانون وکلا تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری نباشد.
ماده 4 آیین ‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت)

کانون می‎تواند از متقاضیان جواز وکالت اتفاقی پس از احراز شرائط، اختباری بمنظور بررسی توان عملی و تجربی دفاع از دعوی اعلام شده بعمل آورد و صدور جواز وکالت منوط به موفقیت متقاضی در اختیار به تشخیص کانون وکلاست.
ماده ۵ (اصلاحی ۰۵/۰۵/۱۳۸۷) آیین ‎نامه صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت)

برای صدور جواز وکالت اتفاقی یا تمدید آن، مبلغ ده هزار ریال که در فراز (هـ) بند (۱۰) ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، مصوب۲۸/۱۲/۱۳۷۳ مجلس شورای اسلامی مقرر گردیده است تمبر الصاق و ابطال می‌گردد.
تبصره- مبلغ مذکور به هیچ صورتی مسترد نخواهد شد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس، مشاوره  و اعطای وکالت به وکیل پایه یک دادگستری

ثبت امتیاز
نظرات

چهارشنبه, 24 فروردین,1401

محمد

بسیار عالی

ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.