-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 مهر 1400

 درخواست رفع توقیف از خودرو به دلیل مستثنیات دین

باسلام و خسته نباشید.خانم بنده از بابت مهریه از طریق اجرای ثبت کرج خودرو 405 که با آن در یک شرکت پیمانکاری کارهای نصب کنتور اداره گاز را انجام میدادم توقیف کرده که بنده قرارداد بردم که خودرو در اجاره و اختیار شرکت بوده و خودرو بنده ضامن کار من در شرکت هست و من بدون خودرو از کار اخراج شده ام که اجرای ثبت طی نامه ای از شرکت استعلام گرفتن و شرکت تایید کرده که بدلیل توقیف خودرو و بنده بدلیل نداشتن خودرو اخراج شده ام و اجرای کرج رای بر مستثنیات دین داد که خانم بنده اعتراض زدند و رای توسط هیئت نظارت رد شده و رای مستند به بند 8 ماده 25 اصلاحی قانون ثبت صادر و قطعی شده است. من اگر بخوام به رای اعتراض بزنم باید به کجا و چه آدرسی مراجعه کنم.امروز رفتم گفتن باید برم از تهران اعتراض بزنم که هر اداره ای رفتم منو فرستادن به یک اداره و آدرس دیگه و بی نتیجه برگشتم.لطفا درصورت امکان راهنمایی کنید.تشکر

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2930

پاسخ - چگونگی برداشتن توقیف خودرو 

طبق ماده 1082 قانون مدنی به محض و مجرد وقوع عقد، زوجه مالک مهر است و هر گونه دخل و تصرفی که می خواهد می تواند در آن انجام دهد بر ذمه زوج است که آن را پرداخت کند.

در صورتیکه شخص بدهکار از پرداخت دیون و بدهی های خود امتناع کند، شخص طلبکار می تواند اموال وی را جهت دریافت بدهی خود مطالبه کند و درخواست توقیف اموال شخص بدهکار را می دهد.

اما این توقیف اموال با محدودیت هایی روبروست که جزء مستثنیات محسوب می شود و غیر قابل توقیف است؛ احراز این شرایط به عهده دادگاه است و مفهوم نوعی و شخصی دارد و ممکن است برای هر شخص با توجه به معیار انسان نوعی محاسبه شود.

قانونگذار در برخی مواد صراحتاً به اموال غیر قابل توقیف اشاره کرده است مانند ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی - ماده 65 قانون اجرای احکام مدنی.

در مورد اعتراض به رای هیات نظارت یک رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 13 مورخ 1378/1/28 مهلت اعتراض مطابق تبصره 5 ماده 25 قانون ثبت اسناد و املاک، در مقام اعلام تصمیم هیات نظارت از طریق الصاق آن در تابلوی اعلانات تعیین شده است و تسری مهلت مزبور به زمان اعتراض به مهلت بیست روزه مغایر حکم مقرر در تبصره مذکور است بنابراین دستور عمل مورد اعتراض مستندا به قسمت دوم ماده 25 قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.

طبق ماده 25 قانون ثبت اسناد املاک، هیات عالی نظارت سازمان ثبت اسناد مرجع صالح جهت رسیدگی به اعتراض رای هیات نظارت است. طبق رای وحدت رویه به شماره 199/73 مورخ 1375 اعتراض علیه رای هیات عالی نظارت در دیوان عالی کشور قابل بررسی است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

پاسخ به پرسش مطرح شده نحوه رفع توقیف از خودرو به دلیل مستثنیات دین بودن

اولاً با توجه به مطالب فوق اولا که شرکت اداره گاز شرط استخدام شما را منوط به داشتن خودرو دانسته است و در صورت توقیف خودرو، شما به عنوان متعهد شرط صفت را رعایت نکرده و به آن شرط عمل نکردید (وصف داشتن خودرو در شما زایل شده است) پس شرکت گاز حق فسخ قرارداد شما را دارد؛

ثانیا طبق بند ب ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 93 خودرو شما جزء اثاث ضروری زندگی شما و افراد تحت تکفل شماست پس طبیعتا جزء مستثنیات دین است و حتما جهت رسیدگی مجدد به درخواست رفع توقیف خودرو تجدید نظر خواهی شود.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مواد قانونی قابل استناد - توقیف خودرو و مستثنیات دین

ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

مستثنیات دین صرفاً شامل موارد زیر است:

الف ـ منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ علیه در حالت اعسار او باشد.

ب ـ اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.

ج ـ آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می شود.

د ـ کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها

هـ ـ وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.

وـ تلفن مورد نیاز مدیون

زـ مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره  بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

تبصره ۱ـ چنانچه منزل مسکونی محکومٌ علیه بیش از نیاز و شأن عرفی او در حالت اعسارش بوده و مال دیگری از وی در دسترس نباشد و مشارٌالیه حاضر به فروش منزل مسکونی خود تحت نظارت مرجع اجرا کننده رای نباشد به تقاضای محکومٌ له به وسیله مرجع اجرا کننده حکم با رعایت تشریفات قانونی به فروش رفته و مازاد بر قیمت منزل مناسب عرفی، صرف تأدیه دیون محکوم ٌعلیه خواهد شد مگر اینکه استیفای محکوم ٌبه

به طریق سهل تری مانند استیفا از محل منافع بخش مازاد منزل مسکونی محکوم ٌعلیه یا انتقال سهم مشاعی از آن به شخص ثالث یا طلبکار امکان پذیر باشد که در این  صورت محکومٌ به از طرق مذکور استیفا خواهد شد.

تبصره ۲ـ چنانچه به حکم قانون مستثنیات دین تبدیل به عوض دیگری شده باشد، مانند اینکه مسکن به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی تبدیل به وجه گردد، یا در اثر از بین رفتن، عوضی دریافت شده باشد، وصول محکومٌ به از آن امکان پذیر است مگر اینکه محرز شود مدیون قصد تهیه موضوع نخستین را دارد.


ماده 65 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

اموال زیر برای اجرای حکم توقیف نمی‌شود:

1 - لباس و اشیاء و اسبابی که برای رفع حوائج ضروری محکوم‌علیه و خانواده او لازم است.

2 - آذوقه به قدر احتیاج یک‌ماهه محکوم‌علیه و اشخاص واجب‌النفقه او.

3 - وسایل و ابزار کار ساده کسبه و پیشه‌وران و کشاورزان.

4 - اموال و اشیایی که به موجب قوانین مخصوص غیر قابل توقیف می‌باشند.

‌تبصره - تصنیفات و تألیفات و ترجمه‌هایی که هنوز به چاپ نرسیده بدون رضایت مصنف و مؤلف و مترجم و در صورت فوت آنها بدون رضایت‌ورثه یا قائم‌مقام آنان توقیف نمی‌شود.


ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی
به مجرد عقد زن مالک مهر میشود و میتواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره (الحاقی ۱۳۷۶/۴/۲۹) - چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دادگستری و وزارت امور اقتصادی و دارائی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما 

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل برای توقیف و رفع توقیف اموال

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.