-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 مرداد 1401

 نحوه جلوگیری و مقابله با تصرف یک همسایه در مشاعات

بابت ساخت و ساز در مشاعات ، تصرف و  ایجاد مزاحمت همسایه را از چه راهی و تحت چه عنوانی باید شکایت کنم ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 2814

پاسخ – چگونه می شود از تصرف غیر قانونی و ساخت و ساز یک همسایه در مشاعات جلوگیری کرد ؟

  • قانونگذار برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد در جامعه و همچنین همسایگان که نقش پررنگی در اجتماع کنونی دارد ضمانت اجراهای مدنی و کیفری را در نظر گرفته است. 
  • مطابق ماده ۳۰ قانون مدنی «هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.» بنابراین، مالک هر تصرفی را که مایل باشد در ملک خود یا در واحد اختصاصی خود می تواند به عمل آورد مگر مواردی که خود قانون استثنا کرده باشد .
  • تصرفات در ماده ۳۰ قانون مدنی، به اعمال و کارهایی اشاره داشته که ما به صورت روزمره در محدوده منزل شخصی یا آپارتمان خود انجام می دهیم ؛ مطابق این ماده، اصل بر آن است که کلیه تصرفات ما در ملک و منزل شخصی خود از نظر قانون مورد تایید می باشد، مگر اینکه تصرف یا تصرفات خاصی در خود قانون منع شده باشد. بنابراین عدم انجام تصرفاتی که در قانون از آن ها منع شده است، از اولین حقوق و تکالیف همسایگان نسبت به یکدیگر می باشد به موجب اصل ۴۰ قانون اساسی
  • هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد .» بنابراین اجرای حق در قسمت های اختصاصی نباید موجب ضرر به سایر همسایگان باشد. به عنوان مثال، عدم نگه داری حیواناتی که صدای نامتعارف تولید کرده و به ویژه در مواقعی مانند صبح زود، آسایش را از همسایه ها سلب می کند، از حقوق و تکالیف همسایگان نسبت به یکدیگر می باشد.
  • ماده ۱۳۲ قانون مدنی در واقع ماده ۳۰ قانون مدنی را محدود کرده و مقرر داشته تمام تصرفات مالک در ملک اختصاص وی مجاز نمی باشد. بلکه تصرفی مجاز بوده که متعارف باشد. تصرفی متعارف است که از نظر عرف جامعه به حال همسایگان، زیانبار نبوده و ضمنا برطرف کننده نیازی نیز باشد.
  • به جز آنچه قسمت اختصاصی و آپارتمان محل استفاده فرد است و همچنین پارکینگ و انباری سایر قسمت های ساختمان ، قسمت های مشاعی محسوب شده و هیچ مالکی حق تصرف اختصاصی و شخصی در آن را ندارد.
  • منظور از تصرف هر نوع وضع ید اعم از ساختن بنا یا قرار دادن اشیاء یا ایجاد تغییر بر خلاف رضایت سایر مالکین ساختمان است.

پاسخ به پرسش مطرح شده در خصوص نحوه شکایت مزاحمت و تصرف همسایه در مشاعات

برای جلوگیری و مقابله با تصرفات غیر قانونی  همسایه شما می توانید از طرق قانونی اقدام کنید. 
پیش از آنکه برای طرح شکایت در دادگاه حقوقی یا کیفری اقدام نمایید، بهتر است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهارنامه رسمی با موضوع رفع مزاحمت در تصرفات مشاعی تنظیم کنید و برای همسایه مزاحم ارسال کنید و از همسایه خود بخواهید تا نسبت به رفع تصرفات غیر قانونی اقدام کند. 
همچنین در گام بعدی می توانید با تنظیم شکواییه به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل خود بروید و به راحتی می توانید طرح دعوی کنید.شکایت نامه را با مشخصات فردی، آدرس پستی دو طرف اختلاف، درج و تشریح موضوع دعوی و ذکر دلایل آن پر کنید تا مراحل رسیدگی به پرونده صورت گیرد. سپس با روی کار آمدن شکایت، شما و همسایه مزاحم فراخوانده می شوید و موضوع مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مستندات قانونی - نحوه برخورد با تصرف همسایه در مشاعات

ماده ۳۰ قانون مدنی
هر مالکی نسبت به مایملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.

ماده ۱۳۲ قانون مدنی
کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر‌ از خود باشد.

اصل چهلم
هیچ کس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

 


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.