-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 10 اردیبهشت 1401

 اعتبار صلح نامه انتقال مال بدون امضاء متصالح

سلام. يك صلح نامه دستي داريم كه صالح امضا كرده و دوتا شاهد هم امضا كردن ولي متصالحين امضا نكردن مورد صلح هم زمين و خانه هست كه صالح به فرزندانش صلح كرده و صالح فوت كرده حالا كه متصالحين امضا نكردن ولي در جريان بودن و نارضايتي هم ندارن صلح نامه باطل ميشه يا خير ممنونم ؟ وضعیت اعتبار صلحنامه در این شرایط به چه شکل است ؟ 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 6353

پاسخ – آیا صلحنامه بدون امضاء و عدم رضایت صریح متصالح معتبر است ؟

صلح به معنی آشتی، سازش و حل و فصل میباشد. صلح اصطلاحاً عبارت است از تراضی بر امری، خواه تملیک عین باشد یا منفعت، یا اسقاط دین و یا حق و یا غیر آن.

عقد صلح دو نوع می باشد:

صلح در مورد دعوا : صلح در دعوا زمانی است که طرفین آن به دلیل رفع تنازع و اختلاف پیش آمده یا جلوگیری از اختلافی که قرار است در آینده ایجاد شود آن را تنظیم می نمایند.

ماده ای که به طور مشخص به این صلح اشاره دارد ماده 766 قانون مدنی است که مقرر میدارد اگر طرفین به طور کلی تمام دعاوی واقعیه و فرضیه خود را به صلح خاتمه داده باشند کلیه دعاوی داخل در صلح محسوب است اگر چه منشاء دعوی در حین صلح معلوم نباشد مگر اینکه صلح بر حسب قرائن شامل آن نگردد. لازم به ذکر است صلح بر دعوی شامل دعاوی که منشا آن پس از عقد صلح به وجود می آید نخواهد شد.
 

صلح در معامله (صلح ابتدایی) : صلح در مورد معامله عقدی است که به جای بعضی از اعمال حقوقی می آید و اثر همان عمل حقوقی را دارد ولی احکام خاص آن را ندارد. عقد صلح در این قالب جانشین عقود دیگر می شود. در واقع تنها عقدی که میتوان سایر عقود را در قالب آن منعقد کرد، بدون آنکه احکام و آثار اختصاصی آن عقود در آن جریان داشته باشد، عقد صلح است.

طبق ماده 758 قانون مدنی صلح ابتدایی میتواند نقش هر یک از معاملات اعم از معوض و غیر معوض، معاملات ناقل عین یا مفعت را ایفا کند. تحت این شرایط عقد صلح نتیجه معامله ای را میدهد که نقش آن را ایفا کرده است ولی شرایط و احکام خاص آن معامله را نخواهد داشت. مثلا تملیک مال بطور مجانی و بلاعوض، نتیجه عقد هبه را میدهد بدون آنکه آثار و احکام مخصوص آن را داشته باشد.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

شرایط انعقاد عقد صلح

1- تراضی و اهلیت

صلح به مانند سایر عقود نیاز به ایجاب و قبول دارد. در صحت عقد صلح زبان عربی شرط نیست و صیغه خاصی در عقد صلح معتبر نیست بلکه به هر لفظی که بیانگر عرفی توافق و تراضی بر امري باشد، کفایت میکند. لازم به ذکر است صلح حتی در مواری که موضوع آن با یک اراده قابل وقوع باشد، در شاخه عقود میگنجد. بنابراین اگر ابرا یا فسخ قراردادی به صورت صلح درآید، باید طرفین درباره آن تراضی کنند.

طرفین عقد صلح باید دارای قصد انشا باشند. فقدان قصد انشا توسط  هر یک از طرفین باعث بطلان عقد خواهد بود و فقدان رضا سبب عدم نفوذ معامله می شود. همچنین، عقد صلح یکی از تعهدات است و طرفین معامله باید دارای اهلیت باشند.

در صلح دو نوع اهلیت لازم است: 1-  اهلیت معامله  2- اهلیت تصرف در مورد صلح.

بنابراین اگر یک طرف ورشکسته باشد نمیتواند دعاوب خود را به صلح خاتمه دهد. اگر هم موضوع صلح به دیگرب تعلق داشته باشد صلح تابع قواعد معامله فضولی است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

2- موضوع صلح

موضوع صلح صورت های مختلفی دارد و ممکن است عین، منفعت، دین و یا حق باشد. بنابراین، موضوع صلح بسیار وسیع است به گونه ای که اعمال حقوقی مختلفی از قبیل: انتقال مالکیت ( اعم از عین یا منفعت)، هبه، ابرا، اسقاط، تضمین و غیره در قالب عقد صلح قابل انعقاد است.

موضوع صلح ابتدایی باید هنگام توافق و تراضی موجود باشد. در عقد تملیکی وجود مورد تعهد در حین عقد یکی از شرایط اساسی براي صحت آن می باشد. در اینجا فرقی نمی کند که صلح معوض باشد یا غیر معوض باشد. ولی در مورد صلح دعاوی، لزومی ندارد که دعوا محقق باشد.

چنان که بیان شد، درباره تنازع احتمالی آینده نیز میتوان توافق کرد که از آن احتراز شود. با این وجود، هر زمان در این مورد نیز معلوم شود که موضوع دعوا منتفی بوده است، صلح اثر حقوقی نخواهد داشت.

همچنین، مورد صلح باید مال قابل تقسیم و دارای مالیت و منفعت عقلایی بوده و مردد بین دو یا چند چیز نباشد.

و علاوه بر آن مورد صلح در بازداشت و یا در رهن نبوده و معین و موجود باشد.

لازم به ذکر است به موجب ماده 756 قانون مدنی حقوق خصوصی که از جرم تولید می شود ممکن است مورد صلح واقع شود. این ماده ناظر به زیان های ناشی از جرم است و به دعوای عمومی دادستان به عنوان مدعی العموم مرتبط نمیباشد. تعقیب جرایم، از مباحث مربوط به نظم عمومی است که دادستان نمیتواند با متهم صلح نماید یا صلح زیان دیده از جرم اثری در آن ندارد مگر در موارد استثنایی که قانون به آن اجازه می دهد مانند جرایم مالیاتی.
پس از انعقاد عقد صلح، اثر صلح نسبت به روابط طرفین و نسبت به اشخاص ثالث، به مانند سایر قراردادها، نسبی و محدود به دو طرف است. ولی از آنجا که صلح آثار ویژه عقودی را که به جای آن می نشیند ندارد، گاه این تغییر نام در حقوق اشخاص ثالث نیز موثر می افتد. آثار صلح در روابط طرفین عبارت است از اسقاط حق، اعلام حق و ایجاد حق.

صلحی که به منظور رفع تنازع واقع می شود قاطع دعوا خواهد بود. از این جهت، صلح با حکم شباهت پیدا می کند. چراکه صلح قاطع دعواست و حق اقامه مجدد آن را ساقط میکند میتواند مبنای ایراد طرح دوباره آن قرار بگیرد. البته این ایراد زمانی پذیرفته می شود که شرایط ایراد امر مختوم جمع باشد یعنی دعوا بین همان افراد و در خصوص موضوع مورد صلح باشد و تغییر سبب هم نیز نتواند آن را تغییر دهد.

البته هر گاه در دعوایی ایراد شود که پیش از آن با صلح پایان یافته است، طرف دعوا می تواند ابطال آن را ضمن دعوای اصلی یا طاری از دادگاه بخواهد یا به عنوان دفاع و پاسخ به ایراد به بطلان صلح اشاره کند.

در صلح ابتدایی هم ممکن است عقد به منظور اسقاط حق انجام شود. مانند اینکه شخص طلب خود را از دیگری ساقط کند که دادگاه در صورت احراز وقوع صلح مدعی را به بی حقی محکوم می کند.

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص اعتبار صلح نامه انتقال مال بدون امضاء متصالح

در پاسخ به پرسش شما در خصوص اعتبار صلح نامه انتقال مال بدون امضاء متصالح باید گفت مفهوم صلح از هدف اصلی آن، یعنی توافق، تسالم و سازش مایه میگیرد که این امر جز از طریق توافق و تراضی میان طرفین حاصل نمیشود .با این وجود، اگرچه صلح مانند دیگر عقود نیاز به ایجاب و قبول دارد اما در عقد صلح صیغه خاصی معتبر نیست بلکه هر لفظی که بیانگر معنای صلح باشد، کفایت میکند.

بنابراین، اگرچه صلج نامه بدون امضا می تواند مبنای بطلان قرار گیرد، اما شما در دفاع می توانید تراضی و توافق شفاهی بر صلح انتقال مال را با دو شاهد مذکور اثبات نمایید. در واقع صلحنامه ی کتبی بدون امضای طرفین اعتباری ندارد مگر اینکه شما ثابت نمایید میان طرفین توافق شفاهی در خصوص صلح صورت گرفته است.

این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است.

 

 

مستندات قانونی - اعتبار صلحنامه بدون امضا متصالح

ماده ۷۵۲ قانون مدنی

صلح ممکن است یا در مورد رفع تنازع موجود و یا جلوگیری از تنازع احتمالی در مورد معامله و غیر آن واقع شود.

ماده ۷۵۳ قانون مدنی

برای صحت صلح طرفین باید اهلیت معامله و تصرف در مورد صلح داشته باشند.

ماده ۷۵۴ قانون مدنی

هر صلح نافذ است جز صلح بر امری که غیر مشروع باشد.

ماده ۷۵۵ قانون مدنی

صلح با انکار دعوی نیز جائز است بنابراین درخواست صلح اقرار محسوب نمیشود.

ماده ۷۵۶ قانون مدنی

حقوق خصوصی که از جرم تولید میشود ممکن است مورد صلح واقع شود.

ماده ۷۵۷ قانون مدنی

صلح بلاعوض نیز جائز است.

ماده ۷۵۸ قانون مدنی

صلح در مقام معاملات هر چند نتیجه معامله را که به جای آن واقع شده است میدهد لیکن شرایط و احکام خاصه آن معامله را ندارد ‌بنابراین اگر مورد صلح عین باشد در مقابل عوض نتیجه آن همان نتیجه بیع خواهد بود بدون اینکه شرایط و احکام خاصه بیع در آن مجری شود.

ماده ۷۵۹ قانون مدنی

حق شفعه در صلح نیست هر چند در مقام بیع باشد.

ماده ۷۶۰ قانون مدنی

صلح عقد لازم است اگر چه در مقام عقود جائزه واقع شده باشد و بر هم نمیخورد مگر در موارد فسخ به خیار یا اقاله.

ماده ۷۶۱ قانون مدنی

صلحی که در مورد تنازع یا مبنی بر تسامح باشد قاطع بین طرفین است و هیچ یک نمی‌تواند آن را فسخ کند اگر چه به ادعاء غبن باشد‌ مگر در صورت تخلف شرط یا اشتراط خیار.

ماده ۷۶۲ قانون مدنی

اگر در طرف مصالحه و یا در مورد صلح اشتباهی واقع شده باشد صلح باطل است.

ماده ۷۶۳ قانون مدنی

صلح با کراه نافذ نیست.

ماده ۷۶۴ قانون مدنی

تدلیس در صلح موجب خیار فسخ است.

ماده ۷۶۵ قانون مدنی

صلح دعوی مبتنی بر معامله باطله باطل است ولی صلح دعوی ناشی از بطلان معامله صحیح است.

ماده ۷۶۶ قانون مدنی

اگر طرفین به طور کلی تمام دعاوی واقعیه و فرضیه خود را به صلح خاتمه داده باشند کلیه دعاوی داخل در صلح محسوب است اگر چه ‌منشاء دعوی در حین صلح معلوم نباشد مگر اینکه صلح بحسب قرائن شامل آن نگردد.

ماده ۷۶۷ قانون مدنی

اگر بعد از صلح معلوم گردد که موضوع صلح منتفی بوده است صلح باطل است.

ماده ۷۶۸ قانون مدنی

در عقد صلح ممکن است احد طرفین در عوض مال‌الصلحی که میگیرد متعهد شود که نفقه معینی همه ساله یا همه ‌ماهه تا مدت معین ‌تادیه کند این تعهد ممکن است به نفع طرفین مصالحه یا به نفع شخص یا اشخاص ثالث واقع شود.

ماده ۷۶۹ قانون مدنی

در تعهد مذکوره در ماده قبل به نفع هر کس که واقع شده باشد ممکن است شرط نمود که بعد از فوت منتفع نفقه به وراث او داده شود.

ماده ۷۷۰ قانون مدنی

صلحی که بر طبق دو ماده فوق واقع میشود به ورشکستگی یا افلاس متعهد نفقه فسخ نمی‌شود مگر اینکه شرط شده باشد.

  این محتوا متعلق به سایت دفتر وکالت دادگران حامی ((dadgaran.com)) بوده و بهره برداری از آن بدون ذکر منبع ممنوع است


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص عقود و قراردادها

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.