-

ساعات کاری دفتر

9:00 تا 18:00 
ارسال سوال حقوقی و درخواست
آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران
تاریخ انتشار: شنبه 10 مهر 1400

 استرداد سفته ضمانت کاری

سلام كارفرماي من ازم ٢ تا سفته ضمانت حسن انجام کار گرفت و هرگز پس نداد قصد دارم شكايت كنم ممنون ميشم راهنماييم كنيد كجا بايد برم ؟

 

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 3524

امکان سوء استفاده از سفته ضمانت

  • سفته جز مهمترین و پرکاربردترین اسناد تجاری محسوب میشود که امروزه بسیاری از تاجران و افراد فعال در زمینه های اقتصادی با آن سر و کار دارند.
  • هنگامی که یک نوع رابطه ی حقوقی میان افراد باعث شود تا آنان قراردادی را انعقاد کنند، شخصی که در این قرارداد اجرای تعهداتی را بر عهد میگیرد برای ضمانت کار خود و دادن احساس اعتماد به طرف مقابل باید سفته ای را به عنوان ضمانت در وجه طرف مقابل خود در قرارداد صادر کند.
  • در حالت کلی می توان گفت که استرداد سفته ضمانت یا همان استرداد لاشه سفته به دو دلیل دارای اهمیت است و در قانون به آن توجه می شود از لحاظ حقوقی در جریانات قراردادهایی که منعقد می شود، هنگامی که یکی از طرفین متعهد انجام کاری میشود و سفته را به عنوان ضمانت به طرف مقابل تقدیم میکند، باید به این موضوع توجه داشته باشد که در طی مدتی که در حال انجام کار است و به تعهداتش عمل می کند باید ادله ای را برای اثبات انجام کار خود داشته باشد و آنها را ضبط کند؛ چرا که پس از اتمام کار او رابطه ی حقوقی تا زمان استرداد لاشه سفته باقی می ماند و اگر آن را دریافت نکند، کارفرما میتواند از آن در محاکم قانونی برای طرح دعوا استفاده کند و ادعا کند که فرد به تعهداتش عمل نکرده است.
  • از طرف دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که ممکن است کارفرما یا کسی که سفته را به عنوان ضمانت دریافت کرده است بنا به دلایل مختلفی آن را به شخص ثالثی انتقال دهد. در چنین شرایطی دیگر مسئله ی حقوقی پیچیده تر از قبل میشود و اگر شخص ثالث وجه معین سفته را طلب کند، فرد متعهد نمی تواند این موضوع را به راحتی اثبات کند که سفته تنها برای ضمانت صادر شده است و او نیز به تعهد کاری خود عمل کرده است
  • اگر صادرکننده چک یا سفته وجه آن را پرداخت کند تعهدی را که به صدور این اسناد منجر شده است، اجرا نماید قرارداد مذکور به طور کل و بنا به هرعلتی بر هم بخورد.در چنین شرایطی صادر کننده سفته این اختیار قانونی را دارد که به عنوان خواهان پرونده اظهارنامه استرداد سفته را برای کارفرما یا همان شخصی که سفته در دست او است، ارسال نماید. اگر شخص مذکور هم چنان از استرداد لاشه سفته خودداری کند، خواهان به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست استرداد سفته ضمانت را ثبت کرده تا به مراجع قضایی ارسال شود و روند دادرسی به پرونده آغاز شود.

 

در صورتی که ضمانی بودن سفته محرز و مسلم باشد مثل اینکه در خود سفته واژه ضمانت نوشته شده یا در قرارداد جداگانه به این صفت اشاره شده باشد و دارنده سفته نتواند ثابت کند که موجبات مطالبه آن فراهم  بوده است، شاید حتی بتوان از صادرکننده تحت عنوان خیانت در امانت شکایت نمود چرا که در عقد ضمانت ید مضمون له تا قبل از تخلف متعهد نسبت به مورد ضمانت امانی است.البته اقتضاء عمل به نص قاعده برائت و درأ خلاف این است!

 

پاسخ داده شده توسط کارشناسان حقوقی ما

 

راه های تماس و مشاوره با وکیل متخصص سفته و چک

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

سوالات خود را جستجو کنید
ارسال سوال حقوقی و درخواست

رزرو وقت مشاوره حقوقی با ما

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و وکیل متخصص، جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.